Du är bitter för att du känner dig ogiltigförklarad, ouppskattad, eller har upplevt orättvisor och svek, vilket leder till en känsla av maktlöshet och förtvivlan. Bitterhet är ett resultat av en inre konflikt där självtvivel och en känsla av att inte kunna förändra situationer växer.
Vanliga orsaker till bitterhet
Känsla av orättvisa: Att uppleva att världen har behandlat dig illa eller orättvist är en vanlig grund för bitterhet.
Ogiltigförklarad och ouppskattad: Bitterhet kan uppstå om du känner att dina bidrag och ansträngningar inte uppmärksammas eller värderas.
Svek: Bitterhet är normalt efter en separation, men om den blir långvarig kan den signalera att du inte har kunnat sörja och ge upp tankarna på det som gått förlorat.
Självkritik och självtvivel: Hårda omdömen, både från dig själv och andra, kan leda till att du tvivlar på ditt eget värde och känner dig som ett offer.
Maktlöshet: Bitterhet bottnar ofta i känslan av att du inte har någon möjlighet att påverka eller förändra din situation.
Citat:
Ursprungligen postat av
ProGBG
När jag var barn så undrar jag varför gubbar och kärringar var så sura och bittra. Nu när jag är äldre så förstår jag dom mer.
Varför tror ni dom var bittra och sura? Är ni det eller känner ni att ni är påväg åt det hållet?
Det vanligaste är nog otrohet, skilsmässa/separation, pengar.
Är nästintill misantrop och är nog en av de bittraste man kan finna. En lång radda människor och händelser har gjort mig sådan. Startade nog i småbarnsåldern och har bara eskalerat.