• 5
  • 6
2025-09-21, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Såklart. Men tänker att det är något annat än att vara bitter hela tiden.
Ah jo, bitter hela tiden måste vara hemskt. Som ung jobbade jag på ålderdoms hem o där fanns några riktigt bittra- de alla levde med stora smärtor så jag tror de bryts ned av det
Citera
2025-09-21, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Ah jo, bitter hela tiden måste vara hemskt. Som ung jobbade jag på ålderdoms hem o där fanns några riktigt bittra- de alla levde med stora smärtor så jag tror de bryts ned av det
Begripligt.
Men har man tak över huvudet, kläder på kroppen, mat i magen, lever i fred och utan större smärtor tänker jag att man har mer att vara glad över än man har att vara bitter över.
Citera
2025-09-21, 13:16
Medlem
Sun Rulers avatar
Inte bitter men betydligt mer cynisk.

Livet privat är bättre än någonsin men samhällsutvecklingen är desto mer prekär.
Citera
Igår, 00:46
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Ja jag menar slogan, into logotypen.

Nej det blev inte fel, att följa "den rätta vägen", vad det nu må vara för just dig, är det jag kopplar till slogan. Bortförklaringarna vi lurar oss själva med är det som i förlängningen skapar obehaget pga vår passivitet. Man vet att man kan och borde göra bättre, men gör det inte. Snabb kännbar feedback/dopaminkick > långsiktiga mål som egentligen gör dig gott i livet.

"Jag borde ut och träna nu, men det är ju så dåligt väder. Kanske imorn, jag är ju inte så farligt tjock ens."

"Jag är inte där jag vill i livet, det måste vara på grund av andra. Och jag kan ju ändå inte kontrollera dem."

"Att ha en partner är nog ändå bara jobbigt, med allt ansvar och gnäll det medför."

Det kan vara att du väljer en kväll hemma med droger istället för socialt umgänge med vänner. Eller nöjer dig med porr istället för att utmana dig själv att hitta en partner. Kanske för att slippa risken att bli avvisad. Du vill ha en partner och vet om att porren tar dig länge bort från det, men ändå väljer porren framför att göra det rätta för dig själv. Av bekvämlighet. Den kortsiktiga vägen är alltid det sämre alternativet. Lite som experimentet med barn som får marshmallows, där man kollar vem som väntar med att äta för att få fler bitar.

Precis som i länken du skickade, "Surt sa räven" är ett bra exempel på kognitiv dissonans som uppstår i dessa lägen. Äpplet är nog trots allt surt, eftersom jag inte enkelt kommer åt det.

Man intalar sig själv att alltid ta enklaste vägen, mot bättre vetande. Det skapar obehag.
Detta skapar mycket onödigt lidande och kan göra en människa bitter i förlängningen.
Jag upplever att jag inte kan göra något åt problemen utan att uppoffra mina mål som jag redan har. Det är inte att jag ligger och latar mig istället för att hjälpa någon som ber om hjälp. Läget folk hamnar i är att de inte kan hjälpa andra när man borde för att man har fullt upp. När man väl lär sig att motivera en själv så är det inte svårt att gå ut och träna, söka partner eller jobba mot något långsiktigt mål. Jag pratar om att kämpa, när varje steg framåt är som att kliva i en rävsax. Kämpa är att göra det som är fysiskt smärtsamt.

Kognitiv dissonans handlar inte om att man intalar sig själv att ta enklaste vägen, det är att det undermedvetna ändrar ens åsikt för att skapa en logisk förklaring. https://www.youtube.com/watch?v=korGK0yGIDo
Citera
Igår, 20:35
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Bitter och förtvivlad blir man när folk tror att det någonsin har stavats "öfvre", och på samma gång försöker framställa sig som insiktsfulla. Läs Almquists Svensk Rättstafnings-lära och ... jag höll på att säga "återkom", men gör för fan inte det. Bara kryp in i ett hörn och skäms.

Att du inte insåg att det var menat som ett skämt borde få dig att skämmas... Vad har det för övrigt med sakfrågan att göra? Dessutom hade du fel... Så nu blir jag ännu mer cynisk och bitter på alla dumskallar...

Senast redigerad av WordWarrior Igår kl. 20:57.
Citera
Igår, 21:12
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Öfvre Östermalm

Norr om Karlavägen fram till Valhallavägen mellan Sturegatan och Karlaplan ligger den del som ofta benämns som Övre Östermalm eller förr i tiden Öfvre.

https://renen15.bostadsratterna.se/ofvre-ostermalm

Du inbillar dig att de har koll på någonting? Öfre stafvades det fordomdags.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in