2025-09-19, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Min spontana reaktion är ungefär som din: NATO borde sätta hårdast mot hårt. Men det är inte nödvändigtvis det bästa alternativet. Genom att tex skjuta ner de ryska planen ger NATO Putin något han kan använda i sin inrikespropaganda. I så fall tycker jag att det är bättre att inte göra något åt planen, och istället göra något annat. Vad annat vet jag dock inte, men det borde vara något som Putin inte kan använda för att motivera kriget mot Ukraina, eller ett framtida krig mot EU/NATO.

För Putin kan inte bara ljuga ihop något eller?

Sluta vara tönt.
Citera
2025-09-19, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Hög tid för Nato att förbereda för krig.
Vi kan ju börja med internering/utvisning av alla potentiella femtekolonnare i allt från rysstroll på flashback till exilryssar.

De har redan börjat förbereda och kommer vara redo år 2040.
Citera
2025-09-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Gott så! Står 100% enig med dig om detta.

1) Det är absolut osannolikt att detta skulle vara ett "misstag" av Ryssland.
2) MIG-31'orna var så nära Tallin så att de hade kunnat beskjuta staden inom några minuter, och alltså 3 plan inne på Estniskt territorium.

Vad gör varje vaken försvarsmakt då? Skjuter ner hoten givetvis. Det är klart som korvspad.

Ni går rakt i ryssarnas fälla när ni diskuterar om det var av misstag eller ej.
Citera
2025-09-19, 21:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Putin agerar precis som stödd-Jonny på skolgården. Går lite längre varje gång. Testar. När ska lärarna ingripa?

Sene veckan har vi haft några "first".

- Drönarattack mot Polen, där några av drönarna (flera meter stora) hamnade i västra Polen nära gränsen till Tjeckien.
- Dagens MIG-attack mot Estland.

Kommande steg blir sannolikt rena överflygningar av Ryska MIG över Baltländerna, och norra Finland.

Västländerna "kallar upp ambassadören" som svar, och därmed kan man säga att Ryssland har luftherravälde över dessa områden.
Citera
2025-09-19, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yodawgimbad
Dags för NATO att sluta vara så mesiga och skjuta ner dessa outvecklade ryssapor.
NATO har inget att vinna på att ge sig på en överman.
Citera
2025-09-19, 21:02
Medlem
oditnemeuxors avatar
Citat:
Det är ju precis detta Ryssland vill uppnå, och visa. Ett NATO som är obeslutsamt, inte sätter hårt mot hårt, diskuterar, vrider och vänder.

Jag vågar påstå: Vill NATO behålla trovärdigheten gentemot den egna befolkningen så är det skarp stål och granater som gäller nästa gång. MIG'sen ska ligga på havets botten. Det finns inget annat.
Ryssland lyckas otroligt bra. Istället för att NATO visar att en luftkränkning är oacceptabel, sammankallar man till möte efter helgen när alla är tillbaka från ledigheten och någon hinner dra ihop en PowerPoint och beställa fika så alla viktiga herrar och damer kan sitta i möte och verka handlingskraftiga. "På måndag tar vi fan tag i det här."

Hade ett NATO-plan flugit in över Ryssland hade det skjutits ner och Kreml hade haft krismöte inom en timme.
Citera
2025-09-19, 21:02
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Två ryska stridsflyg ska kränkt en säkerhetszon kring en polsk oljeplattform i Östersjön, uppger polsk gränspolis enligt The Guardian.
De två ryska stridsflygplanen bröt säkerhetszonen genom att utföra en låg passage över plattformen.

"Säkerhetszon", vad är det för trams? Antingen är det polskt territorium, eller så är det inte det.
Citera
2025-09-19, 21:03
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Det är ju precis detta Ryssland vill uppnå, och visa. Ett NATO som är obeslutsamt, inte sätter hårt mot hårt, diskuterar, vrider och vänder.

Jag vågar påstå: Vill NATO behålla trovärdigheten gentemot den egna befolkningen så är det skarp stål och granater som gäller nästa gång. MIG'sen ska ligga på havets botten. Det finns inget annat.

Exakt så. Det ska inte vara möjligt att flyga i 12 minuter i NATOs luftrum ovälkommen.
Incidentberedskapen måste skärpas till de nivåer svenskt jaktflyg hade när kalla kriget var som kallast.
NATO har den kapaciteten.

Håll gränsen!!
Citera
2025-09-19, 21:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Det uttalandet kan man väl bara tyda som att det var NATOs flygplan som tvingades fly.

NATO utan hjälp från USA är en tandlös hundvalp. Europa har ju rustat ner sitt försvar under lång tid och det kommer att ta upp mot 10 år innan Europa har ett försvar som kan mäta sig mot Putins Ryssland.

https://yle.fi/a/7-10084723
Ånä, försök inte. Så här sa talespersonen:

Citat:
Kristen Michal, Estonia's prime minister, said Moscow's aircraft were “forced to flee”.

https://www.telegraph.co.uk/world-ne...nato-airspace/
Citera
2025-09-19, 21:10
Medlem
pmonlys avatar
Varför gör Ryssland så?
Citera
2025-09-19, 21:11
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Härligt, Putin - you go, man! Kan man få hoppas att man råkar tappa ett par kärnvapen över Bryssel? Dessa provokationer är inget nytt och leder aldrig till något allvarligt - det är Ryssland i ett nötskal och något de hållit på med sedan det kalla kriget...
Citera
2025-09-19, 21:16
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmonly
Varför gör Ryssland så?

För att testa hur den kränkta nationen och NATO reagerar. Både på kort och lång sikt.
Så här var det under kalla kriget och nu är vi där igen.

Det enda sättet att få stopp på det här är att svara resolut och med dödligt våld.
Det är försvarsmaktens uppgift. Det är det vi betalar skatt till.

Håll gränsen!!
Senast redigerad av gärningsmannen 2025-09-19 kl. 21:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in