Citat:
Ursprungligen postat av
xpqr12345
Min spontana reaktion är ungefär som din: NATO borde sätta hårdast mot hårt. Men det är inte nödvändigtvis det bästa alternativet. Genom att tex skjuta ner de ryska planen ger NATO Putin något han kan använda i sin inrikespropaganda. I så fall tycker jag att det är bättre att inte göra något åt planen, och istället göra något annat. Vad annat vet jag dock inte, men det borde vara något som Putin inte kan använda för att motivera kriget mot Ukraina, eller ett framtida krig mot EU/NATO.
Här är vad NATOs talesperson säger om händelsen:
Citat:
NATO spokesperson Alison Hart said: 'Earlier today, Russian jets violated Estonian airspace. NATO responded immediately and intercepted the Russian aircraft.
'This is yet another example of reckless Russian behaviour and NATO's ability to respond.'
Han prisar NATOs svar på den ryska provokationen.
Estlands preminärminister säger dock följande:
Citat:
Estonia’s prime minister Kristen Michal has said the NATO fighters who confronted Russian jets in its airspace were soon 'forced to flee'.
Det uttalandet kan man väl bara tyda som att det var NATOs flygplan som tvingades fly.
NATO utan hjälp från USA är en tandlös hundvalp. Europa har ju rustat ner sitt försvar under lång tid och det kommer att ta upp mot 10 år innan Europa har ett försvar som kan mäta sig mot Putins Ryssland.
https://yle.fi/a/7-10084723
Citat:
Finska jaktplan mötte först de ryska planen, uppger den estniska försvarsmaktens talesperson Taavi Karotamm för ERR.
Därefter eskorterades de till Kaliningradregionen av italienska F-35-jaktplan som är stationerade på Natobasen i Ämari vid Estlands nordkust.
Också Sverige skickade upp plan för att mota bort de ryska planen, uppgav den svenska försvarsmakten på X och publicerade bilder som de svenska piloterna tog.