2025-09-19, 15:42
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aMember99
Hur menar du?

Precis det jag skrev, du måste kunna styrka att du har rätt att få bidrag och vägrar du ge soc den information de begär blir det inget.
Citera
2025-09-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Precis det jag skrev, du måste kunna styrka att du har rätt att få bidrag och vägrar du ge soc den information de begär blir det inget.

De lär aldrig misstänka att jag har krypto, men om de skulle misstänka det, så får de som sagt bevisa det i så fall. Helt absurt om det är som du säger.
Citera
2025-09-19, 15:50
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
De lär aldrig misstänka att jag har krypto, men om de skulle misstänka det, så får de som sagt bevisa det i så fall. Helt absurt om det är som du säger.

Det är inte så det fungerar. Du måste styrka att du har rätt till bidrag. Motsvarande gäller mot skatteverket, du har bevisbördan.
Citera
2025-09-19, 15:52
Medlem
Citat:
Det är inte så det fungerar. Du måste styrka att du har rätt till bidrag. Motsvarande gäller mot skatteverket, du har bevisbördan.

Du har tydligen aldrig hört talas om att man är oskyldig till dess att någonting annat är bevisat?
Citera
2025-09-19, 15:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du har tydligen aldrig hört talas om att man är oskyldig till dess att någonting annat är bevisat?

Det gäller inte i dessa fall utan i brottmål.
Men inte ens i brottmål mot skatteverket, där har du bevisbördan.
Citera
2025-09-19, 15:58
Medlem
Citat:
Det gäller inte i dessa fall utan i brottmål.
Men inte ens i brottmål mot skatteverket, där har du bevisbördan.

I så fall är lagen felaktig. Helt absurt.
Citera
2025-09-19, 16:02
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
I så fall är lagen felaktig. Helt absurt.

Haha det kan du tycka om du vill men det är så lagen ser ut. Säljer du krypto t.ex. har du bevisbördan för hur hög vinst eller förlust du gjort. Kan du inte bevisa det gäller schablonmetoden som säger att 80% av värdet var vinst och skattar dig enligt det.

Mot soc handlar det heller inte om att bevisa att du är skyldig till brott ens, det är du som vill ha bidrag och då har du skyldighet att visa att du har rätt till det.

Personligen skattar jag inte alls för krypto oavsett vinster, men jag har skyldigheten att bevisa att jag saknar skattskyldighet.
Citera
2025-09-19, 16:17
Medlem
Citat:
Haha det kan du tycka om du vill men det är så lagen ser ut. Säljer du krypto t.ex. har du bevisbördan för hur hög vinst eller förlust du gjort. Kan du inte bevisa det gäller schablonmetoden som säger att 80% av värdet var vinst och skattar dig enligt det.

Mot soc handlar det heller inte om att bevisa att du är skyldig till brott ens, det är du som vill ha bidrag och då har du skyldighet att visa att du har rätt till det.

Personligen skattar jag inte alls för krypto oavsett vinster, men jag har skyldigheten att bevisa att jag saknar skattskyldighet.

Så du smiter undan? Du skrev själv att man måste skatta.
Citera
2025-09-19, 16:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Så du smiter undan? Du skrev själv att man måste skatta.

Alla som är obegränsat skattskyldiga i Sverige ja men det är inte jag.
Citera
2025-09-19, 16:40
Ett tips, be en polare köpa och skicka till din wallet, cold alltså. Du ger din vän cash i handen, problemet löst.
Citera
2025-09-19, 16:46
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Ett tips, be en polare köpa och skicka till din wallet, cold alltså. Du ger din vän cash i handen, problemet löst.

Cold saknar betydelse för detta och gör kompisen detta får han problemen istället.
Citera
2025-09-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren

Nu har jag ingen som är villig att göra detta.
Jag tycker det är helt absurt i Sverige, att de vill se sparade pengar från soc som inkomst, när det finns de som super upp pengarna eller köper annat onyttigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in