2025-09-20, 22:09
Medlem
somaliesamehybrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedro3k
Instämmer i det du vill få fram tror jag. Som sagt. Ville mest försvara min mor och bonusfar i detta. Och att det inte alltid är så enkelt att ha koll konstant.

Bonusfar måste väl känna sig dubbelt illa till mods för att det var väl han som köpte A-traktorn som en present till grabbens födelsedag? Även den ödesdigra detaljen att han köpte en A-traktor med taklucka. Takluckan blev ju en dödsfälla för grabben.

Brukade grabben strunta i att använda säkerhetsbälte när han åkte med som medpassagare i bil för övrigt? För att använda säkerhetsbälte blir ju en vanesak. Om han hade haft säkerhetsbälte så hade han med största sannolikhet överlevt olyckan. Han hade inte flygit ut ur takluckan iallafall.
Senast redigerad av somaliesamehybrid 2025-09-20 kl. 22:36.
Citera
2025-09-20, 23:45
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WHOWILLIBE
Men alltså är du dum i huvudet eller dum i huvudet? Hur mycket konsekvenstänk hade du själv i samma ålder? Jävla pappskalle.

Ja du mit konsekvenserna som 16 åring kan helt klart diskuteras, därför som jag varken fick epa eller flakmope...

Även om ens barn är helt fantastiskt i sina egna ögon måste man titta nyktert och objektiv på dem.
Citera
2025-09-21, 00:35
Medlem
Har det framkommit uppgifter kring hur A-traktorn voltade? Det var regnigt och blött dagen för olyckan och det verkar ha varit en 60km/h väg.
Citera
2025-09-21, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killmekatzy
Har det framkommit uppgifter kring hur A-traktorn voltade? Det var regnigt och blött dagen för olyckan och det verkar ha varit en 60km/h väg.
Regn bör inte vara något problem OM man kör i 30..
Citera
2025-09-21, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Alltså, och ta inte detta på fel sätt - men din bror dog ju inte för att han körde epa, utan för att han var ett pucko. Jag har själv varit med om att köra oansvarigt, så pass så att jag både har varit i diken, upp och ner och intryckt i ett träd. Men tack vare just bältet har jag som värst fått en axel ur led. Det är liksom en så enkel livförsäkring. Hur som helst så dit jag vill komma är att jag förstår att du känner ett visst ansvar, men det är ingen annan som lägger något av det som hände på dig.
Köper det du säger och belyser i detta, rent objektivt! Givetvis säger mina känslor annat. Men kan inte säga emot detta!
Citera
2025-09-21, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somaliesamehybrid
Bonusfar måste väl känna sig dubbelt illa till mods för att det var väl han som köpte A-traktorn som en present till grabbens födelsedag? Även den ödesdigra detaljen att han köpte en A-traktor med taklucka. Takluckan blev ju en dödsfälla för grabben.

Brukade grabben strunta i att använda säkerhetsbälte när han åkte med som medpassagare i bil för övrigt? För att använda säkerhetsbälte blir ju en vanesak. Om han hade haft säkerhetsbälte så hade han med största sannolikhet överlevt olyckan. Han hade inte flygit ut ur takluckan iallafall.
Han använde alltid bälte så vitt jag vet och närvarade.
Och givetvis känner både mor och bonusfar diverse olika tankar av skuld. Vem skulle inte. Gör ju även jag i detta. Men diskussioner kring deras känslor och tankar känns orelevanta. Tror ingen förälder räknar med detta. Olyckor sker alltid. Vissa av ren otur. Vissa av ren dumdristighet. Vilket detta tyvärr också var!
Citera
2025-09-21, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killmekatzy

Tycker ni kan släppa frågan om hastighet i detta! Visst! Det har inte kommit fram något i frågan, som är ren fakta. Men det är uppenbart att det gått för fort. Det är också en distans av vägen, som har en hel del vilt. Vid olycksplatsen kommer djur för att äta äpplen från backen. Något jag uppmärksammade igår under paraden (äpplen som låg högre upp i slänten). Samt kraftigt regn och blöt. Oerfaren och omogen förare i trafik. BMW msport med 231, turbodiesel hästar. Jag klarade mig i mina egna, unga dumdristigheter. Inte min broder. Majoriteten klarar sig och lär sig. En del av livet skulle jag också säga. En del gör inte och statuerar exempel. Det är livet. Detta är våran tragedi. En sorg jag alltid kommer bära med mig. Men som jag ändå hoppas, redan idag, ändå kanske räddar någon annan.
Citera
2025-09-21, 21:36
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Köper det du säger och belyser i detta, rent objektivt! Givetvis säger mina känslor annat. Men kan inte säga emot detta!
Det är stort av dig att inte bara komma hit till tråden och lugnt och stilla berätta vad som hänt, utan att du också klarar att se bortom dina akuta känslor. Det kräver sin man, eller kvinna, för den delen - kudos!

Edit: Man får ju i alla fall hoppas att någon lär sig något av den här händelsen.
Senast redigerad av Fanten 2025-09-21 kl. 21:47.
Citera
2025-09-22, 00:59
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Förväntar mig inte sympatier eller medkänsla för min bortgångna broder. Speciellt inte på en plats som Flashback. Men för att minimera allt onödigt spekulerande, kan ni få några fakta korrekt.

1. Min mor och bonusfar visste inte att min bror spärrat av epan. Som inträffade strax innan helgen som var. Men ni tycker väl givetvis att föräldrar ska kolla epan varje dag, innan ungen far iväg. Infon fick vi idag av en sörjande kompis, med dåligt samvete.

2. Vi har icke fått informationen om detaljerna kring denna hemska sak ännu. Mer än att han for ut ur glastaket och klämdes ihjäl av bilen. Och som era spekulationer lyder, obältad.

Hoppas ni alla mår bättre av att sitta och spekulera här i en familjs tragedi. Får anta att väldigt få av er sympatilösa typer, har anhöriga som bryr sig om er eller har anhöriga att bry sig om.

Beklagar sorgen. Tonen på Flashback kan vara helt galet fördömande många gånger tyvärr, folk som inte har en aning om hur händelseförloppet ser ut sitter och slår fast skuld bakom sina tangentbord.

Ungdomar gör dumma saker ibland, och det är tragiskt när det kostar dem livet.
Citera
2025-09-22, 02:57
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
BMW E9X, som det gäller i tråden, såldes aldrig i någon version med 231hk, det gjorde däremot föregångaren E46 som i 330i-version mot slutet hade 231hk i M54-motorn, men det är alltså ingen E46 på bild, utan en E91.

(231hk är inte heller någon "sportbil", det är en rätt trött historia M54:an)

När jag tänker efter så är inte E9X speciellt sportig, inte ens E9X M3 är nåt speciellt sportigt, det är en komfortsoffa med en härlig motor, men det är en komfortsoffa.

M57D30TU2 är registrerad med exakt 231 hästar och sitter i 330D fram till andra veckan av september 2008 har jag för mig, därefter kom N57D30OL som fick 245 häst. Mycket potent liten sportvagn som man knappast köpte för komfortens skull, snarare att avsaknaden av komfort var ett säljargument.
Citera
2025-09-22, 03:23
Medlem
somaliesamehybrids avatar
Citat:
Han använde alltid bälte så vitt jag vet och närvarade.
Och givetvis känner både mor och bonusfar diverse olika tankar av skuld. Vem skulle inte. Gör ju även jag i detta. Men diskussioner kring deras känslor och tankar känns orelevanta. Tror ingen förälder räknar med detta. Olyckor sker alltid. Vissa av ren otur. Vissa av ren dumdristighet. Vilket detta tyvärr också var!

Det var ju konstigt då att han inte valde att använda bälte vid den ödesdigra turen.

Det måste väl vara en relativt ovanlig olycka att dö genom att först flyga ut halvägs ut genom takluckan och sedan bli krossad när bilen till slut hamnar upp och ner.

Beklagar sorgen.
Senast redigerad av somaliesamehybrid 2025-09-22 kl. 03:26.
Citera
2025-09-22, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
M57D30TU2 är registrerad med exakt 231 hästar och sitter i 330D fram till andra veckan av september 2008 har jag för mig, därefter kom N57D30OL som fick 245 häst. Mycket potent liten sportvagn som man knappast köpte för komfortens skull, snarare att avsaknaden av komfort var ett säljargument.

Varför köper man såna bilar som A-traktorer när dom ändå inte ska använda alla dom där hästkrafterna? Känns mer som att det är nån liten tyst överenskommelse mellan alla inblandade att alla vet att alla kör för fort.

Många föräldrar idag verkar bara tycka det är skönt att ge ungen en bil och slippa skjutsa dom. 🤷‍♀️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in