2025-09-22, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somaliesamehybrid

Det måste väl vara en relativt ovanlig olycka att dö genom att först flyga ut halvägs ut genom takluckan och sedan bli krossad när bilen till slut hamnar upp och ner.

Beklagar sorgen.
Nja bland obältade är det inte så ovanligt att personer åker halvvägs ut ur bilens rutor el som detta fallet soltak och omkommer då bilen rullar över dom, med bälte hade han klarat sig antar jag och konstigt att han va utan denna gång.
Citera
2025-09-22, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Varför köper man såna bilar som A-traktorer när dom ändå inte ska använda alla dom där hästkrafterna? Känns mer som att det är nån liten tyst överenskommelse mellan alla inblandade att alla vet att alla kör för fort.

Många föräldrar idag verkar bara tycka det är skönt att ge ungen en bil och slippa skjutsa dom. 🤷‍♀️

Tja de kan man undra, kanske är de för att dessa va hög skatt på som personbil därför dessa byggs om till A-traktor och svårsålda som personbil?
Ungarna förstår jag vill ha gärna en 6a/v8 bara för att man kan och de låter bättre och kanske deras föräldrar tycker samma?
Driftskostnaderna är betydligt högre men de kanske inte spelar så stor roll om man har råd med inköpet, en lätt liten polo 1,6 tdi kör man runt 0,4 l/mil medan större bilar/pickups ligger på en liter eller mer. En H-reggad Volvo 740 drar ca 1,25-1,35/mil långkörning och ca 1,5 blandad som består av körning/tomgångskörning, har sett epor som körs runt 2000 mil/år och där tvivlar jag på att dom är strypta.
Men som förälder är de inte så svårt att kontrollera om den är laglig, inte svårt att räkna ut snittfart. Bara kolla tiden hem eller be dom ringa då dom kommer fram dit dom ska.
Citera
2025-09-22, 05:52
Medlem
Skulle t.o.m. säga att bristen på bilbälte kan ha varit bidragande till olyckan. Om han suttit fast i stolen så hade han kanske kunnat hantera fordonet så pass att den inte voltat. Nu klarade han inte av att hålla sig fast och därmed inte heller att ratta mm. Det finns en anledning att racing/rallyförare sitter fast med sexpunktbälte, de ska lägga all kraft på att styra/köra bilen.
Citera
2025-09-22, 07:43
Medlem
SegerHelg88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedro3k
Tycker ni kan släppa frågan om hastighet i detta! Visst! Det har inte kommit fram något i frågan, som är ren fakta. Men det är uppenbart att det gått för fort. Det är också en distans av vägen, som har en hel del vilt. Vid olycksplatsen kommer djur för att äta äpplen från backen. Något jag uppmärksammade igår under paraden (äpplen som låg högre upp i slänten). Samt kraftigt regn och blöt. Oerfaren och omogen förare i trafik. BMW msport med 231, turbodiesel hästar. Jag klarade mig i mina egna, unga dumdristigheter. Inte min broder. Majoriteten klarar sig och lär sig. En del av livet skulle jag också säga. En del gör inte och statuerar exempel. Det är livet. Detta är våran tragedi. En sorg jag alltid kommer bära med mig. Men som jag ändå hoppas, redan idag, ändå kanske räddar någon annan.

Hur vurpar man i 30 knyck på den vägen? Skitsnack.

Grov vårdslöshet av din bror. Beklagar sorgen. Synd han inte kan dömas för sin idioti.
Citera
2025-09-22, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
M57D30TU2 är registrerad med exakt 231 hästar och sitter i 330D fram till andra veckan av september 2008 har jag för mig, därefter kom N57D30OL som fick 245 häst. Mycket potent liten sportvagn som man knappast köpte för komfortens skull, snarare att avsaknaden av komfort var ett säljargument.
330d hade 328hk med M57-bojsänket.

Sen kom N57 senare, wikipedia har supit.

E9X är en komfortsoffa.
Citera
2025-09-22, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är stort av dig att inte bara komma hit till tråden och lugnt och stilla berätta vad som hänt, utan att du också klarar att se bortom dina akuta känslor. Det kräver sin man, eller kvinna, för den delen - kudos!

Edit: Man får ju i alla fall hoppas att någon lär sig något av den här händelsen.
Tack!🙏🏼
Citera
2025-09-22, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Beklagar sorgen. Tonen på Flashback kan vara helt galet fördömande många gånger tyvärr, folk som inte har en aning om hur händelseförloppet ser ut sitter och slår fast skuld bakom sina tangentbord.

Ungdomar gör dumma saker ibland, och det är tragiskt när det kostar dem livet.
Tackar🙏🏼
Citera
2025-09-22, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somaliesamehybrid
Det var ju konstigt då att han inte valde att använda bälte vid den ödesdigra turen.

Det måste väl vara en relativt ovanlig olycka att dö genom att först flyga ut halvägs ut genom takluckan och sedan bli krossad när bilen till slut hamnar upp och ner.

Beklagar sorgen.
Instämmer..
Helt genom takluckan.*
Första personerna på platsen försökte lyfta bilen med domkraft och lyfta med händer. Men det var inte nog för att få bilen av honom.

Tack 🙏🏼
Citera
2025-09-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegerHelg88
Hur vurpar man i 30 knyck på den vägen? Skitsnack.

Grov vårdslöshet av din bror. Beklagar sorgen. Synd han inte kan dömas för sin idioti.
Skriver ju det! Att det är väldigt uppenbart att det gick fortare än 30..

Absolut är det grov vårdslöshet. Hade hellre sett det än utfallet. Tack för beklagelsen.
Citera
2025-09-22, 11:37
Medlem
Kloges avatar
Beklagar sorgen!

Jag är förälder till en epaåkande ungdom och har förklarat att minsta lilla olagligt med epan belönas med minst två veckors körförbud.
Tex obältad,för många passagerare,folk på flaket.
Det är inte lätt att överblicka det på distans men vi installerade appen Life 360.
Med den så bla loggas hastigheten.
Skulle min avkomma känna sig övervakad pga detta så finns alltid cykeln som alternativ.

Så ni föräldrar,ställ krav på era barn om en app för hastighetsövervakning
Citera
2025-09-22, 12:29
Medlem
omkretss avatar
Föräldrarna ska vara glada över att han inte körde ihjäl någon annan med sin trimmade epa.
Citera
2025-09-22, 14:17
Medlem
Carrocks avatar
Ren tur att han inte körde ihjäl någon annan, typ en frontalkrock med någon barnfamilj.

Alla förstår att det var en trimmad A-traktor, 30 km/h är typ samma fart som man kan uppnå när man löper. Att köra av vägen, volta och dö i en sådan fart är nästan omöjligt.

Han körde nog i 90 eller nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in