2025-09-19, 01:05
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Otroligt vinklad artikel, där SD i sak är helt rätt ute. Landet måste kunna försvaras. Så ja, lyssna på försvarsmakten och inte populistiska politiker.

Oppositionens krav är kvalificerad galenskap.
Läs mina länkar. Försvarsmakten har ingen koll alls på vad de snackar om. Lösningar finns i både Polen , Estland, Danmark och Storbritannien.
Citera
2025-09-19, 01:06
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vem vet? Jag kanske är slugare än Tidöpartierna.

Kanske hade Ebba idén om att låsa upp S mot Tidö i kärnkraftsfrågan i syfte att skära av dem från MP i en eventuell SMP-regering.

Som sagt, förutsättningarna kan var olika på ett avgörande sätt. Sverige har rätt speciella omständigheter.
Polen och Estland ligger i Östersjön dem också.
Citera
2025-09-19, 01:06
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det är inga fake news. S har flyttat sig närmre vad det gäller kärnkraften men SD håller fast vid sitt hat mot vindkraft.

Vad finns det för gröna alternativ till vindkraft?
Citera
2025-09-19, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Varför ska vi bygga kärnkraft? Sverige har beslutat att ödelägga två kärnreaktorer för hundratals miljarder pga politiska beslut. Vem ska betala för detta?

Tja du, då får vi väl sitta ner och inget göra utan enbart vänta på att någon, i högsta grad oklart vem, ska komma springandes med en bunt pengar och hojta:

- Jag ska betala det hela! Inga problem.

Då gör vi så. Vi bryr oss inte om att bygga nytt utan väntar på pojken med guldbyxorna som kanske kommer springande någongång.

( Som bekant finns det sekter som väntar på Jesus ankomst och just i det här fallet får de nog anses vara något mer trovärdiga.)

Säg inte att du sysslar med realpolitik.
Senast redigerad av Konrad 2025-09-19 kl. 01:19.
Citera
2025-09-19, 01:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag är varken flottist eller flygare, så jag skall inte vara för tvärsäker på deras bevekelsegrunder. Emellertid har Sverige Östersjöns längsta kuststräcka, Gotlandsproblemet, skärgårdarna, så det är tämligen speciell omständigheter som jag kan tänka mig bidrar till deras bedömningar.

Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Danmark, Polen, Storbritannien och Estland har lyckats samordna vindkraft med försvar utan större problem.

https://veckansnyheter.se/2024/11/26...attre-vetande/
När dom byggde dom vindkraftverken var säkerhetsläget helt annorlunda. Det är inte alls säkert att dom skulle ha byggts under dom förutsättningar som råder just nu?
Mycket har förändrats bara under det senaste året...
Citera
2025-09-19, 01:15
Medlem
Blir ingen mer värdelös vindkraft. Det fungerar inte och läggs ner överallt snabbt som vinden. Istället ska vi bygga massor med kärnkraftverk. 😄
Citera
2025-09-19, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
När dom byggde dom vindkraftverken var säkerhetsläget helt annorlunda. Det är inte alls säkert att dom skulle ha byggts under dom förutsättningar som råder just nu?
Mycket har förändrats bara under det senaste året...

Exakt så, det är inte ens säkert att det är svenskt flyg som förvarar Östersjön. Merparten kan finnas uppe i norr för att attackera Murmansk. Försvaret av Östersjön, i praktiken Natos innanhav, kan ha lämnats till tyskar, polacker och danskar. Kanske till brittiska flottan tillsammans med den svenska flottan.

Det där är något som Nato beslutar om och inget som svenska politiker ska rota i.
Senast redigerad av Konrad 2025-09-19 kl. 01:21.
Citera
2025-09-19, 02:03
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Exakt så, det är inte ens säkert att det är svenskt flyg som förvarar Östersjön. Merparten kan finnas uppe i norr för att attackera Murmansk. Försvaret av Östersjön, i praktiken Natos innanhav, kan ha lämnats till tyskar, polacker och danskar. Kanske till brittiska flottan tillsammans med den svenska flottan.

Det där är något som Nato beslutar om och inget som svenska politiker ska rota i.

Nu har inte dagens vindkraftverk som är en lokal energikälla mycket att göra med försvarsmakten, till skillnad från våran vattenkraftverk.

Ska vi satsa miljarder åter på miljarder i energikraftverk vilka enbart är användbara till lokala regioner samtidigt som dom är extremt sårbara för yttre påverkan?

Personligen förstår jag ej poängen och tror det enbart är till för att blidka storstadsmiljöpartister som inte klarar av att ansa sin nedre region.
Senast redigerad av zobra 2025-09-19 kl. 02:05.
Citera
2025-09-19, 02:09
Medlem
SD har alltid varit emot vindkraft. Men vi kan ju faktiskt inte vänta 15 år på kärnkraften, innan dess måste vi ju lösa energikrisen med andra energislag.
Citera
2025-09-19, 02:11
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
SD har alltid varit emot vindkraft. Men vi kan ju faktiskt inte vänta 15 år på kärnkraften, innan dess måste vi ju lösa energikrisen med andra energislag.

Sverige har ej någon energikris.
Citera
2025-09-19, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Sverige har ej någon energikris.
Uppåt 100 skånska företag har stött på problem kring elförsörjningen som hämmat eller omöjliggjort investeringar i de egna verksamheterna.
https://www.sydsvenskan.se/2021-11-1...kanska-foretag

Men "klimatnödläge", det har vi minsann.
Citera
2025-09-19, 02:38
Medlem
Det sjukaste är att samtidigt som denna debatt pågår förstörs och rivs kärnkraft som nyligen fungerade effektivt och stabilt.

På samma plats som man käbblar om hur man ska försöka bygga ny.

Snart kanske vi eldar upp produktiva bondgårdar samtidigt som vi käbblar om hur vi ska få mat.

Eller håller andan och funderar på hur vi ska få syre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in