• 7
  • 8
2025-09-23, 11:23
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Hej jag hoppas tråden ligger rätt.

Jag får varje månad ersättning från försäkringskassan i form av aktivitetsstöd då jag är inskriven på AF och söker jobb.

Jag har nyligen fått deltidsjobb som vaktmästare (minst 8h per vecka) men kan variera hur många timmar det blir.

Jag har under Augusti månad jobbat ihop 35 timmar så det blir tyvärr inte så mycket.

Lönen är i mina mått mätta bra, jag har 175 kr i timmen.

Jag rapporterade såklart in dessa timmar när jag aktivitetsrapportera hos AF och hos försäkringskassan. Jag jobbar aldrig fulltid alltså 8h per dag utan det brukar bli 09-15:00 på deras behov.

Jag inser nu till min förvåning att jag kommer få för Augusti månad ca 10.000 kr utbetalt från försäkringskassan och ca 4000 efter skatt från min lön. Alltså sammanlagt 14.000.

Det är precis lika mycket som jag fick när jag inte jobbade och detta gnager mig..

Jag har utbildat mig till snickare i vuxen ålder men svårt att hitta folk som vill anställa en lärling och de firmor som varit intresserade har inget kollektivavtal vilket är ett måste om man ska kunna stämpla som lärling för sitt yrkesbevis. Det är en anna historia men kände att jag behövde lägga till det.

Så varför lönar det sig inte att jobba? Även om jag inte jobbar så mycket så tycker jag det borde bli nån tusenlapp mer i månaden iaf..

Någon som har erfarenhet av deltidsjobb och aktivitetsstöd?

- Hur räknar försäkringskassan när man rapporterar?
- Ersätter de inte de timmar på dagen jag inte jobbar? Alltså om jag rapporterar 5h på en dag så blir det som att jag har jobbat fulldag 8 timmar?
- Anser de att jag har en hög lön 175 kr i timmen och att de jämnar ut min ersättning efter lönen?
- Kan jag "fuska" men dagarna? Inte för att jag vill det men det här känns inte ok. Ni som har erfarenhet hur pass hårt granskar de personer?
- Jag antar att om man fuskar med dagarna/timmarna så kommer det synas på skatten genom lönen på något vis?

Missförstå mig rätt, jag vill jobba fulltid men har haft en jävla otur. Har äntligen fått deltidsjobb och tänkt att jag kan få lite mer pengar i månaden men inser att jag inte tjänar ett skit på att jobba och kan lika gärna gå hemma.. Hur skevt är inte det?

Samtidigt känner jag mig otacksam för jag är ju såklart glad att jag har privilegiet att få aktivitetsstöd men vafan det ska väl ändå löna sig att jobba??

Ska jag bara va nöjd eller ska jag ringa försäkringskassan och fråga varför det inte lönar sig att jobba?

Mvh

Du kan snarrare räkna med att det blir 5000 kr netto i lön, du har som så många andra sannolikt glömt bort jobbskatteavdraget.
Citera
2025-09-23, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du kan snarrare räkna med att det blir 5000 kr netto i lön, du har som så många andra sannolikt glömt bort jobbskatteavdraget.

Ja det må så vara. Jag får svart och vitt den 25e.

Vad jag har lärt mig av er som svarat i tråden är iaf att man tjänar troligtvis mer på att jobba fulla dagar (alltså 8 timmar) istället för att jobba kortare och fler dagar så är det bättre att jobba fulla dagar. Försäkringskassan verkar inte täcka upp de timmarna man inte jobbar under dagen än då.

Tack till alla som kommit med valid info!
Citera
2025-09-23, 13:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ja det må så vara. Jag får svart och vitt den 25e.

Vad jag har lärt mig av er som svarat i tråden är iaf att man tjänar troligtvis mer på att jobba fulla dagar (alltså 8 timmar) istället för att jobba kortare och fler dagar så är det bättre att jobba fulla dagar. Försäkringskassan verkar inte täcka upp de timmarna man inte jobbar under dagen än då.

Tack till alla som kommit med valid info!

Kämpa på och lycka till!
Citera
2025-10-04, 17:16
Medlem
Har jobbat 75% och 25% arbetssökande

Funkade bra.

Du rapporterar ju timmar per dag du jobbat så det borde bli rätt om du fyllt i enligt anvisningarna
Citera
2025-10-07, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Har jobbat 75% och 25% arbetssökande

Funkade bra.

Du rapporterar ju timmar per dag du jobbat så det borde bli rätt om du fyllt i enligt anvisningarna

Jaa det blev nog rätt i slutändan. Dock nu senaste gången jag rapporterade så skrev jag ut timmarna till fulla dagar. Alltså 8h per dag istället för typ 5,5. Jag rapporterade sammanlagda och korrekta antal timmar jag jobbade fast var inte korrekt med dagarna utan avrundade timmarna till 8h dagar. Kanske var fel av mig men har svårt att se att de kan granska det då personen som ger ut min lön endast rapporterar in de timmar jag jobbat och inte vilka dagar jag jobbat. Jag vet inte om det spelar någon roll att göra på det viset men blev lite avskräckt när folk skrev att man inte får betalt av FK för de timmarna man inte jobbat under en dagen. Har rapporterat rätt antal timmar bara klumpat ihop dem till fulla dagar. Lite otydligt men hoppas du förstår. Vet inte om det spelar någon roll att göra så.
Citera
2025-10-07, 17:35
Medlem
Citat:
Jaa det blev nog rätt i slutändan. Dock nu senaste gången jag rapporterade så skrev jag ut timmarna till fulla dagar. Alltså 8h per dag istället för typ 5,5. Jag rapporterade sammanlagda och korrekta antal timmar jag jobbade fast var inte korrekt med dagarna utan avrundade timmarna till 8h dagar. Kanske var fel av mig men har svårt att se att de kan granska det då personen som ger ut min lön endast rapporterar in de timmar jag jobbat och inte vilka dagar jag jobbat. Jag vet inte om det spelar någon roll att göra på det viset men blev lite avskräckt när folk skrev att man inte får betalt av FK för de timmarna man inte jobbat under en dagen. Har rapporterat rätt antal timmar bara klumpat ihop dem till fulla dagar. Lite otydligt men hoppas du förstår. Vet inte om det spelar någon roll att göra så.

Låter helt tokigt.
Säg att du har rätt till 500 kr per arbetsdag i aktivitetstöd. Det minskas med lönen den dagen till som mest 0.
Om du jobbar 2 dagar och tjänar 500 om dagen så minskar aktivitetsstödet till 0 kr per dag.
Men om du lägger allt på en dag i ansökan så får du 0 för dag 1 och 500 för dag 2. Alltså lurar du till dig 500 kr.
Citera
2025-10-07, 18:53
Medlem
Citat:

Du bidragsfuskar alltså för att få ut mer pengar än du har rätt till? Systemet är kasst men det är fel ändå.
Citera
2025-10-07, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Låter helt tokigt.
Säg att du har rätt till 500 kr per arbetsdag i aktivitetstöd. Det minskas med lönen den dagen till som mest 0.
Om du jobbar 2 dagar och tjänar 500 om dagen så minskar aktivitetsstödet till 0 kr per dag.
Men om du lägger allt på en dag i ansökan så får du 0 för dag 1 och 500 för dag 2. Alltså lurar du till dig 500 kr.

Tilläggas kan att om Försäkringskassan tycker din ansökan ser konstig ut så kan FK skriva till din arbetsgivare för att få svar på vilka dagar du arbetat. Så det är nog ganska lätt att kontrollera för kassan.
Citera
2025-10-07, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Låter helt tokigt.

Ja det är det alla säger. Därför har det knappt lönat sig för mig att ta jobb på deltid då jag har jobbat max 6 timmar ibland 4 eller 7, men aldrig 8 timmar på en dag. Detta för att min arbetsgivare har valt att lägga upp det så. Därför jag valde att "fuska" på min senaste rapport så att det faktiskt lönar sig att jobba.

Citat:
Ursprungligen postat av Mollyn
Du bidragsfuskar alltså för att få ut mer pengar än du har rätt till? Systemet är kasst men det är fel ändå.

Dom kommer inte tycka det ser konstigt ut, jag har stämplat 8 timmar per dag som en normal människa jobbar, kanske 9 dagar sammanlagt på en månad. Resten av dagarna då jag inte jobbat kommer jag få ersättning för, vilket är helt rimligt. Vet att det är ett typ av fusk men då lönar det iaf sig för mig att jobba, kan nästan svära på att de inte kommer komma på det. Varför skulle de granska det allt är väl bättre än att betala ut full ersättning till någon. Jag har inte fuskat med antalet timmar som jag har jobbat så. Men i alla fall jag har fått fulltid på ett annat jobb och börjar nästa månad, så det kommer inte bekymra mig längre.
Citera
2025-10-18, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Nej det lönar sig inte att jobba när man har aktivitetsstöd.
Men jobba ändå.
Helt plötsligt kanske du har heltid och kan säga bye bye till pissfittorna på AF och FK
För mig lönade det sig att deltidsjobba jämfört med vad man fick från staten.

Verkar vara olika från fall till fall beroende på hur många procent jobbet är på.

I motsats till de svenska fuskarna rapporterade jag dessutom ärligt till FK. Hade jag ljugit hade jag också fått ut mer pengar. Men man vill inte vara i samma kategori som alla as samhället består av.
Senast redigerad av Liljor 2025-10-18 kl. 21:19.
Citera
Igår, 23:03
Medlem
Trådstartaren får i alla fall mindre nu i aktivitetsstöd så kan vara ”nöjd”
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem