Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-18, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Hej jag hoppas tråden ligger rätt.

Jag får varje månad ersättning från försäkringskassan i form av aktivitetsstöd då jag är inskriven på AF och söker jobb.

Jag har nyligen fått deltidsjobb som vaktmästare (minst 8h per vecka) men kan variera hur många timmar det blir.

Jag har under Augusti månad jobbat ihop 35 timmar så det blir tyvärr inte så mycket.

Lönen är i mina mått mätta bra, jag har 175 kr i timmen.

Jag rapporterade såklart in dessa timmar när jag aktivitetsrapportera hos AF och hos försäkringskassan. Jag jobbar aldrig fulltid alltså 8h per dag utan det brukar bli 09-15:00 på deras behov.

Jag inser nu till min förvåning att jag kommer få för Augusti månad ca 10.000 kr utbetalt från försäkringskassan och ca 4000 efter skatt från min lön. Alltså sammanlagt 14.000.

Det är precis lika mycket som jag fick när jag inte jobbade och detta gnager mig..

Jag har utbildat mig till snickare i vuxen ålder men svårt att hitta folk som vill anställa en lärling och de firmor som varit intresserade har inget kollektivavtal vilket är ett måste om man ska kunna stämpla som lärling för sitt yrkesbevis. Det är en anna historia men kände att jag behövde lägga till det.

Så varför lönar det sig inte att jobba? Även om jag inte jobbar så mycket så tycker jag det borde bli nån tusenlapp mer i månaden iaf..

Någon som har erfarenhet av deltidsjobb och aktivitetsstöd?

- Hur räknar försäkringskassan när man rapporterar?
- Ersätter de inte de timmar på dagen jag inte jobbar? Alltså om jag rapporterar 5h på en dag så blir det som att jag har jobbat fulldag 8 timmar?
- Anser de att jag har en hög lön 175 kr i timmen och att de jämnar ut min ersättning efter lönen?
- Kan jag "fuska" men dagarna? Inte för att jag vill det men det här känns inte ok. Ni som har erfarenhet hur pass hårt granskar de personer?
- Jag antar att om man fuskar med dagarna/timmarna så kommer det synas på skatten genom lönen på något vis?

Missförstå mig rätt, jag vill jobba fulltid men har haft en jävla otur. Har äntligen fått deltidsjobb och tänkt att jag kan få lite mer pengar i månaden men inser att jag inte tjänar ett skit på att jobba och kan lika gärna gå hemma.. Hur skevt är inte det?

Samtidigt känner jag mig otacksam för jag är ju såklart glad att jag har privilegiet att få aktivitetsstöd men vafan det ska väl ändå löna sig att jobba??

Ska jag bara va nöjd eller ska jag ringa försäkringskassan och fråga varför det inte lönar sig att jobba?

Mvh

Vid timanställning så bör man bara jobba 4 timmar eller 8 tim annars förlorar du ersättning. Om du jobbar 4 tim får du stämpla halv dag och 8 jobbar du fullt men om du jobbar 09-15 förlorar du 2 timmar dvs du får inte stämpla upp.
1 oktober sänks a kassan kraftigt. Har du 14000 kr så sänks det till 7000 och från 1 april sänks det till 6000 vid aktivitetsersättning. Helt sjukt av Åkesson och SD
Citera
2025-09-18, 22:02
Medlem
Gosifs avatar
Har för mig om att du får samma belopp i aktivitetsstöd som ditt förra jobb.
Citera
2025-09-18, 22:03
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du rökt ikväll mannen men det måste va bra skit. Det är ju det jag inte gör. Jag måste jobba minst 2 veckor fulltid 07-16 för att det ska löna sig för mig ekonomiskt. Jag vet att jag inte kommer få jobba så mycket, där emot har jag fått fler tider och kommer få mer tider, det varierar, men jag kommer aldrig uppnå att jobba fulltid 2 veckor och då lönar det sig inte ekonomiskt att ta mer tider.
Okej, så tolkar inte jag det hela, utan att de tar det dag för dag. Men jag kan såklart ha fel.
Citera
2025-09-18, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Vid timanställning så bör man bara jobba 4 timmar eller 8 tim annars förlorar du ersättning. Om du jobbar 4 tim får du stämpla halv dag och 8 jobbar du fullt men om du jobbar 09-15 förlorar du 2 timmar dvs du får inte stämpla upp.
1 oktober sänks a kassan kraftigt. Har du 14000 kr så sänks det till 7000 och från 1 april sänks det till 6000 vid aktivitetsersättning. Helt sjukt av Åkesson och SD

Det skumma är att kontraktet säger deltidsanställning med minst 8 timmar/vecka, men det har ju blivit mer än 8 timmar. Vet inte om det är andra förmåner med deltid? Jag kanske kan dela upp timmarna när jag rapporterar till FK så att det inte blir fler än 4 timmar varje dag. En dag 4 timmar andra dagen 4 timmar etc. Alla timmar jag har jobbat kommer redovisas men att det blir 4 timmar per dag. Det lär dom kanske kontrollera jag vet inte hur ekonomen gör där jag jobbar om hon rapporterar in datumen jag jobbat, ingen aning hur det funkar.

Är du säker på att det är så när man rapporterar till FK? Jag hade A-kassa innan men gick senare över till FK.

Helt är ärligt så bryr jag mig inte om de sänker ersättningen. Bara bra faktiskt. För mig handlar det mer om det psykologiska att det ska löna sig att jobba.
Citera
2025-09-18, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Förstår att det känns pissigt om det stämmer, men se det som att du får arbetslivserfarenhet. Dessutom kan jag tänka mig att du träffar en hel del hantverkare på arbetet, som du kanske kan hinta om att du söker en heltidstjänst.

Sedan bör du nog kolla med Försäkringskassan hur de räknar, så att du kanske kan få ut mer. Tror, observera tror, att det räcker med att arbeta en enda timme en dag för att du inte ska få någon ersättning då.

För övrigt kan du inte få aktivitetsstöd hur länge som helst.

Exakt, försvinner inte aktivitetsstöd efter man fyllt 30?
Lika bra att knega på det ser bättre ut på cv:t
Citera
2025-09-18, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, så tolkar inte jag det hela, utan att de tar det dag för dag. Men jag kan såklart ha fel.

Ja det är dag för dag men minst 8 timmar per vecka enligt kontrakt. Men har snittat 7 timmar två dagar i veckan. Men det spelar ingen roll om jag jobbar fler timmar så vidare inte min lön är över 14.000 och det skulle betyda minst 2 veckor 07-16. Alltså jag tjänar inget på att ta fler timmar om de inte överskrider fulltid på 07-16 i två veckor, alla timmar under påverkar inte min ekonomi.
Citera
2025-09-18, 22:17
Medlem
polseks avatar
Citat:
Hej jag hoppas tråden ligger rätt.

Jag får varje månad ersättning från försäkringskassan i form av aktivitetsstöd då jag är inskriven på AF och söker jobb.

Jag har nyligen fått deltidsjobb som vaktmästare (minst 8h per vecka) men kan variera hur många timmar det blir.

Jag har under Augusti månad jobbat ihop 35 timmar så det blir tyvärr inte så mycket.

Lönen är i mina mått mätta bra, jag har 175 kr i timmen.

Jag rapporterade såklart in dessa timmar när jag aktivitetsrapportera hos AF och hos försäkringskassan. Jag jobbar aldrig fulltid alltså 8h per dag utan det brukar bli 09-15:00 på deras behov.

Jag inser nu till min förvåning att jag kommer få för Augusti månad ca 10.000 kr utbetalt från försäkringskassan och ca 4000 efter skatt från min lön. Alltså sammanlagt 14.000.

Det är precis lika mycket som jag fick när jag inte jobbade och detta gnager mig..

Jag har utbildat mig till snickare i vuxen ålder men svårt att hitta folk som vill anställa en lärling och de firmor som varit intresserade har inget kollektivavtal vilket är ett måste om man ska kunna stämpla som lärling för sitt yrkesbevis. Det är en anna historia men kände att jag behövde lägga till det.

Så varför lönar det sig inte att jobba? Även om jag inte jobbar så mycket så tycker jag det borde bli nån tusenlapp mer i månaden iaf..

Någon som har erfarenhet av deltidsjobb och aktivitetsstöd?

- Hur räknar försäkringskassan när man rapporterar?
- Ersätter de inte de timmar på dagen jag inte jobbar? Alltså om jag rapporterar 5h på en dag så blir det som att jag har jobbat fulldag 8 timmar?
- Anser de att jag har en hög lön 175 kr i timmen och att de jämnar ut min ersättning efter lönen?
- Kan jag "fuska" men dagarna? Inte för att jag vill det men det här känns inte ok. Ni som har erfarenhet hur pass hårt granskar de personer?
- Jag antar att om man fuskar med dagarna/timmarna så kommer det synas på skatten genom lönen på något vis?

Missförstå mig rätt, jag vill jobba fulltid men har haft en jävla otur. Har äntligen fått deltidsjobb och tänkt att jag kan få lite mer pengar i månaden men inser att jag inte tjänar ett skit på att jobba och kan lika gärna gå hemma.. Hur skevt är inte det?

Samtidigt känner jag mig otacksam för jag är ju såklart glad att jag har privilegiet att få aktivitetsstöd men vafan det ska väl ändå löna sig att jobba??

Ska jag bara va nöjd eller ska jag ringa försäkringskassan och fråga varför det inte lönar sig att jobba?

Mvh

Sluta tramsa, för fan. Menar du att du skulle få bidrag som om du var 100% arbetslös OCH deltidslön? Vad tror du en skattebetalare tänker om det?
Du verkar både omogen och otacksam.
Du har varit arbetslös länge som öht hamnat hos försäkringskassan. Du är i desperat behov av att få in något i ditt CV. Du är i desperat behov av en positiv referens från en arbetsplats. Du har fått chansen att visa att du är vettigare och bättre i verkliga livet än den bortskämda snorunge du sålt in dig som här genom din trådstart.

Jag har varit arbetslös jag med. Om jag fått välja då hade jag valt att arbeta för samma pengar som jag fick i a-kassa alla dagar i veckan, jag har nog aldrig mått sämre psykiskt och känt mig mer utanför än vad jag gjorde som arbetslös. Du verkar vara av ett annat virke.
Citera
2025-09-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Exakt, försvinner inte aktivitetsstöd efter man fyllt 30?
Lika bra att knega på det ser bättre ut på cv:t

Nej det försvinner inte och du kan gå med det i princip livet ut. Har haft polare som knappt aldrig får några krav på sig och de har gått mer än 5 år arbetslösa med bra ersättning utan några fler krav än att söka jobb. Det är väl olika från person till person hur kriterierna ser ut men det räcker oftast med att "söka" jobb vilket innebär att du skickar in ett halvtaskigt CV om du inte vill ha anställningen. Du kan mygla livet ut om du vill det men hur kul är det.
Citera
2025-09-18, 22:20
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasit1
Att kunna se det som "Man får arbetslivserfarenhet" är ju som en spottloska i ansiktet och där står någon och säger "Ah men nu upplever du lite mer i livet".
Det är surt och hemskt.
Fast det stämmer att du får arbetslivserfarenhet. Och jag tror att din attityd är varför du misslyckats i arbetslivet. Ibland får man helt enkelt gilla läget, kötta på och långsamt jobba sig uppåt. Självklart suger det att jobba 40 timmar i veckan för i praktiken någon tia extra i timmen. Men över tid kommer du må mycket bättre av detta än att gå hemma med a-kassa och eventuella inhopp på timme.
Citera
2025-09-18, 22:21
Medlem
Man rapporterar in varje gång man jobbat och hur mycket man tjänat, har du tjänat mer på att jobba just den dagen får du behålla överskottet från den dagen, har du tjänat mindre skjuter FK till pengar upp till det belopp du ska ha den dagen, jobbar du helg får du behålla alltihopa, jag jobbade tor-mån hela sommaren så man kan säga så här lite krasst tor-fre och måndsg jobbade jag "gratis" om man kan säga så, man sparar ju faktiskt dagar också när man jobbar, lör-sön tjänade jag pengar, men fick även betalt för tis-ons då jag var ledig.
Så i juli fick jag betalt för 31 dagar, och jobbade 24 har jag för mig, så det var väl rätt ok tyckte jag.
Citera
2025-09-18, 22:26
Medlem
Citat:
Nej det försvinner inte och du kan gå med det i princip livet ut. Har haft polare som knappt aldrig får några krav på sig och de har gått mer än 5 år arbetslösa med bra ersättning utan några fler krav än att söka jobb. Det är väl olika från person till person hur kriterierna ser ut men det räcker oftast med att "söka" jobb vilket innebär att du skickar in ett halvtaskigt CV om du inte vill ha anställningen. Du kan mygla livet ut om du vill det men hur kul är det.
Oh nice, men det är ett samarbete med fk då eller?

Antar att det inte är vem som helst som kan få aktivitetsstöd?
Citera
2025-09-18, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Sluta tramsa, för fan. Menar du att du skulle få bidrag som om du var 100% arbetslös OCH deltidslön? Vad tror du en skattebetalare tänker om det?
Du verkar både omogen och otacksam.
Du har varit arbetslös länge som öht hamnat hos försäkringskassan. Du är i desperat behov av att få in något i ditt CV. Du är i desperat behov av en positiv referens från en arbetsplats. Du har fått chansen att visa att du är vettigare och bättre i verkliga livet än den bortskämda snorunge du sålt in dig som här genom din trådstart.

Jag har varit arbetslös jag med. Om jag fått välja då hade jag valt att arbeta för samma pengar som jag fick i a-kassa alla dagar i veckan, jag har nog aldrig mått sämre psykiskt och känt mig mer utanför än vad jag gjorde som arbetslös. Du verkar vara av ett annat virke.

Haha okej fotbollshuvudet. Jag fattar att jag inte skulle få behålla min fulla ersättning men jag trodde iaf att jag skulle få lite mer än 14k varje månad allt som allt ink lön. Jag jobbar inte direkt för att det är roligt i en bransch jag tröttnat på för längesen. Men jag hade inte klagat om jag hade fått jobba där fulltid för då hade det faktiskt lönat sig ekonomiskt. Men visst det kan tolkas som otacksamt jag håller med. Det kan också tolkas som att vem tror dom att dom lurar? Varför ska jag jobba deltid på ett vantrivsel-jobb när jag inte går med vinst? Så jävla kul är det inte att städa och sopa gatan. Men visst man kommer ut och träffar en del folk vilket betyder mycket, det är som du säger inte kul att va arbetslös men jag tycker också man ska tjäna på att jobba. Om de nu sänker A-kassan och bidragen hade iaf jag fått en helt annan motivation till att jobba. Observera att jag inte hade klagat och varit glad som fan om jag fick jobba fulltid. Detta är en klagan på att jag inte tjänar något ekonomist på att jobba deltid.
Senast redigerad av Snarkomanen 2025-09-18 kl. 22:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in