Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det krävs faktiskt en hel del erfarenhet att söka jobb för att få jobb idag. När jag gick ut skolan mitt i 90-talskrisen så blev man satt på en ”sökajobbkurs” på två veckor via AF. En rätt menlös kurs men allt var inte skit utan det finns många punkter som faktiskt funkar än idag. Men som jag skrev så tror jag inte hennes tiktok konto är en fördel när man söker jobb. Nu för tiden googlar rekryterna på personer de kan tycka är intressanta för nästa steg.
Hade jag varit rekryterare så hade ett tiktok konto med hennes innehåll varit ett no no direkt. Kanske hade det varit bättre för henne att ha ett konto om hennes framsteg inom det hon är utbildad till.

Nu tycks AF med slussa ut invandrare och vara en kontrollstation för migrationsverket.

Jag var med i den där karuseller på AF på 2000 talet när jag var utflugen. Har alltid haft svårt att få jobb hela mitt liv och hatat samtliga jobb jag haft tills nyligen. Halka in på ett bananskal som yrkeschaufför av tunga fordon med gratis körkort och ykb.
Citera
2025-09-21, 09:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det är lätt att flytta när man inte har barn och kan göra sitt arbete på distans.

Absolut har jag en fördel just att vi valt att inte skaffa barn. Jag jobbar som säljare så åker runt hela sverige och måste inte bo vid huvudkontoret. Nackdelen för mig att bo i norrland eller skåne är att jag helt enkelt skulle få längre resor till många av mina kunder men nu bor jag i mälardalen så rätt centralt i landet. Kan komma åt en stor del av kunderna på kanske tre timmar enkel resa.

Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Jag var med i den där karuseller på AF på 2000 talet när jag var utflugen. Har alltid haft svårt att få jobb hela mitt liv och hatat samtliga jobb jag haft tills nyligen. Halka in på ett bananskal som yrkeschaufför av tunga fordon med gratis körkort och ykb.

Jo, ibland ska man ha tur.
Att tro att AF ska hjälpa dig att hitta ett jobb idag är bara löjligt, de övervakar bara att du verkligen söker jobb och är berättigad till bidrag.
De jobb som finns på deras sidor är skitjobb eller kommunala jobb skulle jag säga.
Jobben hittar man idag via kontakter, rekryterare och andra jobbsidor skulle jag säga.
Citera
2025-09-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lovable
Hittade lite jobb som hjullastareförare men finns det företag som står för boende, eller har kontakt med kanske vandrarhem etc i Gällivare om man pendlar från Västerbotten?

Tänkte om man skulle kasta iväg en ansökan. Kör hjullastare dagligen (Volvo L60 Light Duty).

Att jobba 14/14 eller 21/21 hade varit drömmen.

Kollade lite på Hemnet, men var rätt höga avgifter för brf där uppe.
Jodå, det finns de som fått typ pyttesmå lägenheter, som kan jämföras med studentboende, via entreprenörsföretaget de jobbar åt. Känner till några kollegor i LKAB som flyttat till sommarhuset och hyr ut villan i stan till typ NCC/Skanska/Veidekke för sådär 25.000 i månaden.

Jobba 14/14 eller mer, det tillåter inte EUs arbetstidsregler. Folk som jobbar på båtar, typ finlandfärjor, de jobbar ofta 11/11 och det är max.

Nästan allt i malmfälten är dyrt, en öl på krogen 90 spänn, besikta bilen nästan en tusenlapp.. Många lägenheter är nybyggda, mycket pga samhällsflytten, det gör boende väldigt dyrt. Men är man beredd att pendla 5 mil (40 minuter), så blir det genast billigare. Men kollektivtrafik finns i princip inte, knappt ens centralt. Så egen pålitlig bil, särskilt i 20 minusgrader är ett absolut måste och man får numer vara beredd att köra 30 mil enkel väg för att besiktiga den.
Citera
2025-09-22, 09:49
Medlem
Vad är ens den titeln? Man väljer att plugga något smalt. Smart..
Citera
2025-09-22, 12:51
Medlem
Vem0ths avatar
33 år och jag har över 1500 responsmejl på mina två mejlkonton(många rekryterartjänster spärrar din mejl om du blivit nekad en gång och om ny tjänst senare dyker upp så måste man ha en annan mejl.)

Sen så har många tjänster inte givit någon respons alls, framförallt spontanansökningar då jag gissar på att det är en 200 till.

Har blivit kallad till ca 100 intervjuer i livet alltså har 1 per 17 jobb jag sökt lett till intervju.

Det låter mer som att hon inte vet hur man skriver CV och personliga brev, liksom skaffa en gratis jobbsökarcoach via arbetsförmedlingen som kommer enkelt förklara för henne hur man fångar arbetsgivare/rekryterarens intresse.
Citera
2025-09-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/he...-enda-intervju

"När 22-åriga Elsa Alm skulle plugga vidare efter gymnasiet var det viktigt för henne att det fanns goda möjligheter att få jobb efter examen. Därför landade valet på en yrkesutbildning.

– De sa att nio av tio får jobb, så det kändes rätt för mig, säger Elsa Alm.

Men verkligheten blev en annan. Utan framgång har hon sökt över 200 jobb runt om i Skåne och Danmark, både tjänster som digital analytiker men också inom marknadsföring och butiksjobb."

Beror detta på att den unga generationen tror på riktigt att en sådan utbildning är en riktig utbildning? Vad gör en digital analytiker för något? Titta på tiktok videos och skriva 5 meningar långa rapporter eller vad?

Är det verkligen fel att folk med en sådan utbildning inte får jobb?

Då var vi där igen . Någon som bor i en stad och vägrar flytta.
Citera
2025-09-23, 11:47
Medlem
tomatlarss avatar
När jag hör yrkesutbildning tänker jag på maskin förare elektriker eller lastbilschaufför där finns det troligen jobb, inte på digital analytiker eller marknadsföring. Det är de jobb som känns mest troliga att de försvinner inom en snar framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in