2025-09-18, 16:55
Medlem
Det är så det ser ut tyvärr, jobben annonseras, men tillsätts av någon de känner, man annonserar bara för man måste.
Citera
2025-09-18, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Svaret är enkelt. Lönedumpare och massinvandring. Hela Nordeuropa är i en bitter lågkonjunktur just nu, ändå så kan du få ett butiksjobb på dagen i Tyskland.

Svaret är enkelt, värdelös yrkestitel och inflation av yh utbildningar som oftast lockar unga kvinnor.
Citera
2025-09-18, 16:56
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Då är hon den tionde. Dessutom så var oddsen när hon började, nu är de sämre.

Var precis min tanke också.

Någon måste ju vara den tionde - för allas lika värde ❤️
Citera
2025-09-18, 17:01
Medlem
Gosifs avatar
Det hon utbildat sig till kommer tas över av AI så det var ett onödigt studielån.
Citera
2025-09-18, 17:05
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Hon har sökt 200 jobb vilket är troligen 199 fler jobb än somaliske mohammed som sitter hemma med sina 9 barn och lyfter bidrag.
Nu kan jag inte uttala mig om just "Mohammed" men minns från en rapport att utlandsfödda sökte i medel dubbelt så många jobb som inrikes födda. Fullt logiskt om du tänker på det.
Citera
2025-09-18, 17:21
Samtidigt så straffas arbetslösa för att de är arbetslösa och sliter som hundar med att söka jobb och springa hos jobbcoacher och alla krav därtill.
Flashbackarna säger det är bara söka det trippla, bara slapptaskar som är arbetslösa.
Så om man söker så många jobb utan att få något "trots efter yrkesutbildning" sitter fortfarande felet hos den arbetslöse?
Citera
2025-09-18, 17:34
Medlem
solstrålars avatar
Tja, såsom hon ser ut kan hon tjäna en månadslön på en timme på OF.

Fattas viljan?
Citera
2025-09-18, 17:46
Medlem
Asb3rger1337s avatar
De är egentligen ganska logiskt. De är lite som tänder. Du behöver inte gå jättelångt ner i hierarkin för att du ska få 0 matchningar.a

Jag kmr ihåg nån gång ja sökte enkla jobb, fick 0 svar. De va lättare och få ett kvalificerat jobb t.om. så lider me dom som säker lager o ica.
Citera
2025-09-18, 17:52
Medlem
Så är det i dagens samhälle. Själv sökte jag ~570 jobb (mest enkla jobb som inte kräver utbildning) tills jag fick napp och det var bara ett tillfälligt jobb
Senast redigerad av Nohope444 2025-09-18 kl. 17:57.
Citera
2025-09-18, 18:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Arbetsmarknaden är ganska trög just nu men det är nog ingenting mot hur det kommer vara om några år.
Numera kan du plugga digital analytiker med AI kompetens och bara det skulle skrämma iväg mig från att söka en sån utbildning. Visst du kan säkert jobba inom det i fem år innan AI tagit över ens jobb.

Men AI kommer inte att ta alla jobb. Det är ett verktyg, men någon måste sköta verktyget och kalibrera det och utveckla AI-tjänster för företag etc. Det måste finnas hur mycket jobb som helst för den som är duktig och driven. Mycket kan man ju dessutom lära sig själv, då AI fungerar som en utmärkt lärare.

Att många som gått klart sina utbildningar inom data och programmering är inte så konstigt då AI redan nu kan göra deras jobb. Utvecklingen gick lite väl snabbt helt enkelt. Vilken arbetsgivare ska anställa arbetskraft som inte ens behövs längre, eller inte kommer att behövas i framtiden pga den snabba utvecklingen? Snarare behöver utbildningarna uppdateras i snabbare takt med inriktning mot AI och hur man faktiskt tillämpar det i praktiken. Det borde vara mycket attraktiva kunskaper på arbetsmarknaden i detta läge.

Antingen får hon spetsa sin utbildning med något annat som exempelvis AI-fokus, eller sadla om helt och läsa något helt annat där det garanterat finns jobb.
Citera
2025-09-18, 18:10
Medlem
Haha, här har vi ännu en som tror att arbetsmarknaden är en väloljad maskin där den som inte får jobb är en lat loser.

“Digital analytiker? Är inte det bara att glo på TikTok?” jo, och läkare är bara att sätta på ett plåster, eller hur? Det är så skönt hur folk här pratar om utbildningar de inte har en aning om. Det är som att kalla elektriker för “lampbytare”.

Elsa valde en utbildning där hon blev lovad 9 av 10 i jobbchans, det marknadsförs så från skolorna. Ska vi då skylla på henne för att hon litade på systemet, istället för att ifrågasätta varför utbildningar får överdriva utsikterna?
Citera
2025-09-18, 18:14
Medlem
Låter som en hittepåutbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här