• 3
  • 4
2025-09-20, 11:35
Medlem
Ska du stå ut med denna man 36år och inte jobbar .du kommer bli bitter..lämna honom...han förstör ditt liv
Citera
2025-09-22, 12:52
Medlem
RetroLovers avatar
Har läst alla svar och det var faktiskt en hel del intressanta uttalanden och synvinklar.

Han är sjukpensionerad sedan några år innan vi träffades. Detta från armén, och med hans skador betyder det att hans ersättning per månad ligger i princip jämsides med min heltidslön. Så ingen av oss är ekonomiskt beroende av den andre. Vill hitta en lösning delvis för att jag älskar honom, men främst för dotterns skull. Många dagar skulle jag väl såga att det enbart är dottern som håller ihop det.

Någon nämnde att han inte kan ha förändrats så mycket på 2 år sedan vi fick barn ihop. Han var inget helgon till att börja med, men han fick mig aldrig att känna mig så deppig och hopplös. Har aldrig förut haft den här dagliga tomma ångestkänslan. Hans nästan systematiska gaslighting är inget som tagit fart på detta sätt förrän de senaste 6-8 månaderna.

Jag påpekar när det händer. Men han beter sig oförstående och fortsätter insistera att jag är den som skapar problem med mina känslor och reaktioner. Jag vaknar och går på toa på natten, går sedan tillbaka till sängen för att somna om. Då vill han ta upp något som stör honom och snäser till med "då slutar jag väl prata mer dig helt då" för att jag blir sur och inte vill debattera hans klagomål 2 timmar innan jag ska upp för att jobba.
Citera
2025-10-07, 15:59
Medlem
Zebuss avatar
Han känner sig omanlig. Den stora militären är hemma som sjukpensionär och kan inte försvara landet. Han har tagit en kvinnlig roll och du är mannen som åker till jobbet. Speciellt eftersom du inte kan tänka dig jobba halvtid och "hjälpa till" med barnen. Han känner sig som mindre man och försöker trycka till dig och ventilerar sin frustration gentemot dig. Inte bra eller hälsosamt men ofta blir det så då ens partner är den närmaste man har tillhanda.
Citera
2025-10-08, 13:19
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetroLover
Jag (31) och min man (36) har varit gift i 7 år. Vi har en dotter på strax över 2 år. Började ett nytt jobb för 4 månader sedan där jag jobbar heltid (jobbade 75%) förut. Han är förtidspensionerad pga kroniska skador och är hemma med dottern på dagarna.

Sedan ungefär 6-8 månader tillbaka har han börjat döda mitt goda humör mer och mer. Jag gillar mitt jobb och kommer hem trött, men med ett gott humör. Många dagar "välkomnar" han mig med kritik, gnäll och en allmänt otrevlig attityd. Han är en mästare på gaslighting och säger/gör ofta saker som är uppenbart upprörande för mig. När jag blir irriterad eller nedstämd som respons kör han antingen med "men jag skämtade ju", "var inte så känslig" eller genom att fråga mig varför jag skapar problem mellan oss.

Har på senaste tiden försökt förklara för honom att jag nu är mer nedstämd än vanligt pga att dessa beteenden har blivit ett mönster. Jag går runt med tvivlan och känner en tomhet dagligen. Vill inte splittra familjen då vi har en så ung dotter, men tanken på att stå ut med detta resten av livet ger mig ångest.

Tenderar att prata gott om honom då vi har mycket gemensamt och har kul ihop mellan dessa situationer. Han gör det han ska med sysslor, men det väger inte upp för hur respektlös han kan vara. Älskar honom, men det räcker ju inte alltid. Har kommit på mig själv med att ofta längta efter någon att prata med. Familjen är inte ett alternativ. Det skulle bara göra honom obekväm nästa gång de ses. Inga vänner är gifta eller har haft särskilt långa förhållanden, så de har ingen förståelse för detta.

Behöver inga svar om att söka parterapi, kommunicera med honom (det gör jag nästan dagligen nu), eller liknande. Är mer intresserad av hur utomstående ser på detta, samt om någon här har varit i en liknande situation.

Jävla långt inlägg, men allt är relevant.

Vad rör kritiken och gnället?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in