2025-09-18, 18:51
Medlem
mikaelss avatar
’ förtidspensionerad pga kroniska skador ’ plus otrevlig och respektlös? Lämna losern! Inget kommer att bli bättre, rädda dig och dottern, ingen idé att offra er för honom som ändå bara bryr sig om sig själv.
Citera
2025-09-18, 18:59
Medlem
På din beskrivning låter det som han är narcissist. Fly medan du kan det blir bara värre.
Citera
2025-09-18, 21:37
Medlem
Vad är det han kritiserar exakt? Ge mer info
Citera
2025-09-18, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetroLover
Jag (31) och min man (36) har varit gift i 7 år. Vi har en dotter på strax över 2 år. Började ett nytt jobb för 4 månader sedan där jag jobbar heltid (jobbade 75%) förut. Han är förtidspensionerad pga kroniska skador och är hemma med dottern på dagarna.

Sedan ungefär 6-8 månader tillbaka har han börjat döda mitt goda humör mer och mer. Jag gillar mitt jobb och kommer hem trött, men med ett gott humör. Många dagar "välkomnar" han mig med kritik, gnäll och en allmänt otrevlig attityd. Han är en mästare på gaslighting och säger/gör ofta saker som är uppenbart upprörande för mig. När jag blir irriterad eller nedstämd som respons kör han antingen med "men jag skämtade ju", "var inte så känslig" eller genom att fråga mig varför jag skapar problem mellan oss.

Har på senaste tiden försökt förklara för honom att jag nu är mer nedstämd än vanligt pga att dessa beteenden har blivit ett mönster. Jag går runt med tvivlan och känner en tomhet dagligen. Vill inte splittra familjen då vi har en så ung dotter, men tanken på att stå ut med detta resten av livet ger mig ångest.

Tenderar att prata gott om honom då vi har mycket gemensamt och har kul ihop mellan dessa situationer. Han gör det han ska med sysslor, men det väger inte upp för hur respektlös han kan vara. Älskar honom, men det räcker ju inte alltid. Har kommit på mig själv med att ofta längta efter någon att prata med. Familjen är inte ett alternativ. Det skulle bara göra honom obekväm nästa gång de ses. Inga vänner är gifta eller har haft särskilt långa förhållanden, så de har ingen förståelse för detta.

Behöver inga svar om att söka parterapi, kommunicera med honom (det gör jag nästan dagligen nu), eller liknande. Är mer intresserad av hur utomstående ser på detta, samt om någon här har varit i en liknande situation.

Jävla långt inlägg, men allt är relevant.

Sådant beteende ska du inte accepetera. Låter narcissitsikt. Skaffa dig ett bättre liv.
Citera
2025-09-19, 00:43
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Han vet om att han är värdelös som man (handikappad) = död för honom och hans familj ute i verkligheten utanför soc-sverige och han sitter hemma som en gammal kärring om dagarna. Det är du som kvinna som gjort fel som accepterat en sådan man i ditt liv. Ja, det är inte lätt att vara kvinna för det är mycket klokhet och insikter man förväntas ha som kvinna.

Nummer ett är att vi kvinnor aldrig under några omständigheter fortplantar oss med dysfunktionella män som inte klarar av att försörja sin fru och sina barn.

Googla "spiteful mutant" och läs om du vill lära dig varför han agerar som han gör.
Citera
2025-09-19, 21:35
Bannlyst
Är inte 99% av alla fysiskt handikappade människor så här mot andra?

Folk som är oerhört kritiserande mot sin personliga assistent t ex. Min enkla tolkning är att livet blir skit när man är invalid. Och ännu värre när andra måste ta hand om en. Och de tar ut det på andra för att livet är orättvist, och det blir mer rättvist om de kan kritisera alla de står i beroendeställning till. Eller något sådant.
Citera
2025-09-19, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Riv ifrån ordentligt och gör det klart för honom att du uppskattar inte hans skämt. Bli heligt förbannad och skäll ut honom för att han beter sig som en pajas. Gå inte undan och bli ledsen, bli förbannad, sätt ner foten. Gör klart för honom att om det fortsätter åker han ut. Det är manligt klarspråk som gäller helt enkelt.

Kan faktiskt känna igen detta beteende från ett par kompisar jag har. De pickar för att vara roliga och för att få en reaktion. Då ger man dem den också med råge.
Beror på lite va…? En del män hackar på
Kvinnor för att provocera fram uppenbart starka reaktioner, och om de misslyckas med det så kan de får svårt att tolerera hennes reella reaktion. Och det kan ställa till det förjävligt för henne själv, om hon har otur.

Vågar inte ens ifrågasätta hur man kan välja att bli sårad av kommentarer osv (men vissa blir ju det) - innan jag vet ordet av har väl någon okänd man på FB blivit omåttligt provocerad av att jag har ifrågasatt det och ser till att förstöra nätanvändandet för mig i fortsättningen… Så därför gör jag inte det
Senast redigerad av MuscularTension 2025-09-19 kl. 23:40.
Citera
2025-09-19, 23:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscularTension
Beror på lite va…? En del män hackar på
Kvinnor för att provocera fram uppenbart starka reaktioner, och om de misslyckas med det så kan de får svårt att tolerera hennes reella reaktion. Och det kan ställa till det förjävligt för henne själv, om hon har otur.

Om så skulle vara fallet vore det bättre att få veta det desto snabbare. Spöar han henne är det bara att lämna, i det här fallet kasta ut kan jag tro eftersom han är förtidspensionär och hon drar in stålarna.
Citera
2025-09-20, 01:40
Bannlyst
Citat:
Om så skulle vara fallet vore det bättre att få veta det desto snabbare. Spöar han henne är det bara att lämna, i det här fallet kasta ut kan jag tro eftersom han är förtidspensionär och hon drar in stålarna.
Haha ja, lämna direkt när någon börjar kritisera en. Om det inte finns skäl till det. I mitt egna fall kan det finnas skäl till att behöva driva mig med piska när det kommer till en del, men det hade jag bara sett som positivt.

Ja helt klart… Dock stämmer inte hans ageranden in så bra mot hans uttalanden. Om han nu gör alla hushållssysslor och tar hand om barnet på dagarna, så visar det på att han ändå uppskattar henne för det hon gör på dagarna… Bara det är en stor uppoffring, och han hade kunnat sabotera mer för henne genom att vägra det. Han har ju t.o.m. sin förtidspension att skylla på här.
Citera
2025-09-20, 01:51
Medlem
shinystars avatar
Mmm, känner igen scenariot. En kompis till mig var i en liknande situation, med man som jobbade hemma och maskade på jobbet. Han gick aldrig ut och när hon kom hem från jobbet var det surt surt surt humör från hans sida. Till sist visade det sig att han känt sig avundsjuk för att hon var out and about, träffade folk och hade kul på jobbet. Kom hem och strålade, full av energi. Han satt hemma och slöt sig mer och mer. De gick i terapi, men tyvärr gick relationen inte att rädda. Utifrån sett var det frustrerande att knuten inte kunde lösas, men det måste ju finnas en vilja också.
Citera
2025-09-20, 02:12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscularTension
Haha ja, lämna direkt när någon börjar kritisera en. Om det inte finns skäl till det. I mitt egna fall kan det finnas skäl till att behöva driva mig med piska när det kommer till en del, men det hade jag bara sett som positivt.

Ja helt klart… Dock stämmer inte hans ageranden in så bra mot hans uttalanden. Om han nu gör alla hushållssysslor och tar hand om barnet på dagarna, så visar det på att han ändå uppskattar henne för det hon gör på dagarna… Bara det är en stor uppoffring, och han hade kunnat sabotera mer för henne genom att vägra det. Han har ju t.o.m. sin förtidspension att skylla på här.
Naga på någon som arbetat en hel dag kan vara rätt tärande, speciellt om det upprepas ofta.
Som jag skrev i mitt första inlägg, riv ifrån, sätt gräns och den skall inte passeras! Att sedan säga han bara skojar tyder på låg intelligens. Idiot skulle jag säga. "Liksom, ser du att jag skrattar?"
Citera
2025-09-20, 03:07
Bannlyst
Citat:
Naga på någon som arbetat en hel dag kan vara rätt tärande, speciellt om det upprepas ofta.
Som jag skrev i mitt första inlägg, riv ifrån, sätt gräns och den skall inte passeras! Att sedan säga han bara skojar tyder på låg intelligens. Idiot skulle jag säga. "Liksom, ser du att jag skrattar?"
Erkänner att jag har blivit lite negativ när jag läser på FB numera. Utgår ifrån att 99,9999% som startar trådar är troll, som egentligen vill punga ut något annat genom trådstarten.

Men det kanske inte är så alla gånger . Han behöver inte vara narcissist, som andra har skrivit, men han är ju ohövlig och det är inget man bara ska tolerera. Säg det till honom eller separera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in