En man som bara har lite problem med det sociala samspelet, och tror att man visar kärlek som man gör till sina syskon, ska de nog sättas på plats inför kommande behov. Det här förekommer faktiskt… och de männen är inte ute efter att provocera eller nedvärdera, de är bara låsta i sig själva. De vill spela tuffa, och försöker få tjejen att locka fram hans oanade mer mjuka sidor. Men det misslyckas, för hans tjej är inte hans syrra. Han är inte svartsjuk, men osäker. Det är unga killar, utan erfarenhet. Tala lugnt om för en sådan hur han istället ska bete sig.
Medan en man med valfri kluster B-störning kommer börja gaslighta allt på sin tjej. Han har flera strategier med det, men det handlar om försöka framstå som överlägsen + få njuta av att skada. Det är inte alls säkert att han lyckas me det bara… Och i så fall:
Håll huvudet kallt! Han kan själv få börja tvivla på sin egna självbild, snarare än att bli emotsagd. En sådan kan nämligen inte ta minsta lilla kritik. Och att man visar för tydligt att man inte tar illa vid sig av deras nedsättande kommentarer provocerar dem bara till värre beteenden. I deras värld har man startat krig mot dem, för att man inte har blivit sårad av deras ageranden. Tro mig, det är i deras värld mycket värre, än att det är de själva som förklarar krig mot folk de försöker tracka. Riktigt antisocialt beteende, men det leder till våldsamhet. (Och är det mer subtilt, t ex mellan två personer som inte har en relation med varandra, så kan de ändå se till att förstöra för personen på många olika sätt under en lång tid framöver. Det finns faktiskt inga gränser. Det här har jag lärt mig nu.)
Låter det rimligt? Nej

. Men så är det. Man ska akta sig för att oavsiktligt råka framstå som för kaxig. Vissa njuter av att tracka andra.
Däremot när giftiga kvinnor håller på så här till varandra är det bara att visa var skåpet ska stå. Kvinnor är aldrig våldsamma mot varandra. Att hålla huvudet kallt innebär i deras värld att man accepterar att bli trackad. Nej tala om för käringen vad som gäller, men var rättvis och koncis. Inga ursäkter för hennes toxiska beteenden. Faktiskt kommer man få respekt av henne senare, för att man inte var så svag som hon trodde.
Kanske det är så här med män också som bara okonstruktivt småretas med kvinnor? Be dem inte sluta, utan visa dem hur de ska sluta
Gaslighting är dock ingen småsak, utan ett kluster B-beteende.