2025-09-18, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Fast nu handlar det ju inte om pengar.

Hade det handlat om pengar så skulle annonsörer sluta annonsera på ABC/Kimmel Show och tittarna skulle sluta titta = ABC förlorar pengar och programmet avslutas.

Nu är det en statlig tillsynsmyndighet som går in och hotar att dra in hela sändningstillståndet för ABC.

Du missade hela poängen.
Tänk igenom det en gång till, från en ekonomisk synvinkel, för Disney.
Citera
2025-09-18, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Är det censur att inte få göra narr av folk som dött för en vecka sedan? Och att få ljuga om att han var en MAGA supporter..

Nej det är det inte. Det var osmakligt.

Tycker där emot inte han borde fått sparken.
Cancel culture är efterblivet. Men vänstern får skylla sig själva, det är dom som skapat det.

Tyvärr pågår i USA sen ett bra tag tillbaka fullskaligt verbalt inbördeskrig mellan vänstern och högern. Min analys ger att vänstern (genom det politiska samt mediala etablissemanget) startade det hela genom att börja utmåla sina motståndare som "elaka", "rasistiska" och "korkade" istället för att ta viktiga debatter*. Det var en farlig genväg och i sig ett försök att tysta motståndarsidan genom att svartmåla den. När du väl kränkt din motståndare grundligt under en tid kan denne antingen välja att ge upp eller att kämpa emot. I Sverige fick vi SD och nya "fristående" debattörer på högersidan (många med invandringsbakgrund) som motstånd. I USA fick de Trump och MAGA. Detta motstånd var en reaktion på något som gått snett. Och nu är det åsiktskrig.

Det är på riktigt trist att personer och program cancelleras. Så vill vi inte i längden ha det. Men vi vill heller inte ha en vinklad media och politisk elit som folk känner sig påprackade och kränkta av. Särskilt inte när medborgarna själva bekostar median, och den politiska elitens arbete, genom egna skattepengar. Vår egen skattebetalda gammelmedia visar gång på gång hur vinklade de är genom t ex positiv behandling av vänsterfrågor och negativ behandling av högerfrågor (samt högerpolitiker). Det är ohållbart och undergräver viljan för minst ca 50 % av skattebetalarna att bekosta verksamheten. Inte så svårt att förstå egentligen.

Kimmels skämtande var både grovt smaklöst och även farligt politiskt sett. Genom det falska påståendet att mördaren var "MAGA" spädde han på ett falskt narrativ om verkligheten samt kränkte å det grövsta alla verkliga "MAGA". Här i Sverige har vi reportrar som är så uppenbart anti-Tidö och anti-Israel att de borde fått sparken för länge sen. Som jag förstår det jobbade Kimmel på en privatfinansierad kanal. Denna kanal (Disney) vill inte förknippas med kränkningar av den mördade Kirk. Det riskerar att påverka deras business samt att ge dåliga ratings m m. Så beslutet var nog affärsmässigt. Men visst, Trump-gänget går just nu hårt åt extremvänsterageranden. Det är ingen rolig situation att se amerikaner bråka med varandra såhär eller höra allt prat om "hårdare tag". Vägen tillbaka måste dock börja med en gemensam vilja att rätta det som blivit fel. Fulspel föder fulspel och här är vi nu.

* I Sverige inleddes enligt min mening denna period ca 1991 då ett nytt parti valdes in i Sveriges riksdag. Liberalernas ledare, påhejad av de flesta (särskilt media) reste sig då t ex ur TV:s morgonsoffa eftersom han vägrade dela den med partiledarna från det i Riksdagen nyinvalda partiet "Ny demokrati". Istället för att alla då tog en debatt om den ökade immigration många väljare kände oro för stämplade politisk och medial elit det nya partiet, och dess väljare, som "främlingsfientliga". Det var en lat genväg och skulle komma att orsaka vårt land stora problem.

https://www.svd.se/a/2fbe3ed3-5a26-3...lamnar-studion
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2025-09-18 kl. 10:31.
Citera
2025-09-18, 10:04
Avstängd
Jag är kluven. Jag är en förespråkare av yttrandefrihet till en viss punkt. USA har mycket större yttrandefrihet eftersom dom inte har HMF.

Man får nästan säga vad som helst i det landet. Vilket vi borde ha i Sverige också. Här har vi sjukt mycket begränsningar i lagen och mycket dubbelmoral. Jag får inte skrika white power i Sverige men jag får skrika black power. Man får inte hata kriminella och skriva fula ord om dessa då kommer djurplågaren att sätta dit en så att han lever gott på pensionärenas pengar.
England verkar ha gått ännu värre när det kommer till begränsningar i yttrandefriheten.En oskyldig kommentar på nätet så kan polisen sparka in dörren och arrestera dig.

Kimmel får gärna säga att Tyler var höger, ser inget konstigt i det. Däremot är ju det mest logiskt att mördaren är vänster.

Däremot är ju Kimmel en av dom sämsta talkshow, jag tittar på han ibland ska inte ljuga men det finns bättre. Jag gillar James Cordan.
Tror snarare ägaren såg sin chans att bli av med honom och samtidigt skylla det hela på något annat.
Citera
2025-09-18, 10:11
Medlem
USA är en jävla diktatur numera. Ingenting av det han sa, var osant. Hur mycket än högerextremister vill få till det att vänstern utförde detta mord.

Hela familjen var ju för fan Trump/MAGA supportrar LOL! Galningar som styr.
Citera
2025-09-18, 10:11
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Tyvärr pågår i USA sen ett bra tag tillbaka fullskaligt verbalt inbördeskrig mellan vänstern och högern. Min analys ger att vänstern (genom det politiska samt mediala etablissemanget) startade det hela genom att börja utmåla sina motståndare som "elaka", "rasistiska" och "korkade" istället för att ta viktiga debatter. Det var en farlig genväg och i sig ett försök att tysta motståndarsidan genom att svartmåla den. När du väl kränkt din motståndare grundligt under en tid kan denne antingen välja att ge upp eller att kämpa emot. I Sverige fick vi SD och nya "fristående" debattörer på högersidan (många med invandringsbakgrund) som motstånd. I USA fick de Trump och MAGA. Detta motstånd var en reaktion på något som gått snett. Och nu är det åsiktskrig.

Det är på riktigt trist att personer och program cancelleras. Så vill vi inte i längden ha det. Men vi vill heller inte ha en vinklad media och politisk elit som folk känner sig påprackade och kränkta av. Särskilt inte när medborgarna själva bekostar median, och den politiska elitens arbete, genom egna skattepengar. Vår egen skattebetalda gammelmedia visar gång på gång hur vinklade de är genom t ex positiv behandling av vänsterfrågor och negativ behandling av högerfrågor (samt högerpolitiker). Det är ohållbart och undergräver viljan för minst ca 50 % av skattebetalarna att bekosta verksamheten. Inte så svårt att förstå egentligen.

Kimmels skämtande var både grovt smaklöst och även farligt politiskt sett. Genom det falska påståendet att mördaren var "MAGA" spädde han på ett falskt narrativ om verkligheten samt kränkte å det grövsta alla verkliga "MAGA". Här i Sverige har vi reportrar som är så uppenbart anti-Tidö och anti-Israel att de borde fått sparken för länge sen. Som jag förstår det jobbade Kimmel på en privatfinansierad kanal. Denna kanal (Disney) vill inte förknippas med kränkningar av den mördade Kirk. Det riskerar att påverka deras business samt att ge dåliga ratings m m. Så beslutet var nog affärsmässigt. Men visst, Trump-gänget går just nu hårt åt extremvänsterageranden. Det är ingen rolig situation att se amerikaner bråka med varandra såhär eller höra allt prat om "hårdare tag". Vägen tillbaka måste dock börja med en gemensam vilja att rätta det som blivit fel. Fulspel föder fulspel och här är vi nu.
Väl skrivet. Är så förbannat trött på att vänstern har politiserat allting.
Det fanns tex. en tid då tidningarnas kultursidor bestod av film/musik/konst osv. utan agiterande från vänsteraktivister.
Citera
2025-09-18, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Förvisso är han komiker och underhållare, men det är varken ett roligt skämt, faktamässigt korrekt, och har dessutom, som du säger, ett "too soon"-element, vilket kan anses vara moraliskt undermåligt. Därför framstår det snarare som politisk propaganda, och det är antagligen anledningen till att hans program nu går i graven.

En komiker vet bättre i alla tre avseenden. Däremot en som försöker sig på en politisk, desperat brandsläckning för att rädda ansiktet på demokraterna vet nödvändigtvis inte bättre. De är trots allt desperata just nu.

Och skulle det vara så att Kimmel inte försökt sig på det sista, spelar det inte så stor roll ur perspektivet komik och underhållning. För enkelt uttryckt: om han inte är rolig eller underhållande, lockar han inte publik och genererar därmed inte intäkter.

Så det spelar ingen roll om han agerat som komiker eller politisk desperat brandman. I det ena fallet är han inte rolig och drar osmakliga skämt, och i det andra är han en politisk propagerare. Båda alternativen motiverar en uppsägning.

Ska inte Trump sägas upp då också? Han anklagade vänstern innan liket kallnat innan vi ens visste vem som gjort det, på tal om politisk propagerade

Härligt att det ställs högre krav på en komiker en vecka efter mordet än på presidenten av världens mäktigaste nation precis efter mordet.

Folk är helt otroliga
Citera
2025-09-18, 10:21
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
USA är en jävla diktatur numera. Ingenting av det han sa, var osant. Hur mycket än högerextremister vill få till det att vänstern utförde detta mord.

Hela familjen var ju för fan Trump/MAGA supportrar LOL! Galningar som styr.

”vänstern” utförde naturligtvis inte mordet, Att gärningsmannens familj var ”höger” har däremot heller knappast med saken att göra, speciellt som dom kollektivt säger att Tyler lämnat deras högeråskådning.
Citera
2025-09-18, 10:21
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Ska inte Trump sägas upp då också? Han anklagade vänstern innan liket kallnat innan vi ens visste vem som gjort det, på tal om politisk propagerade

Härligt att det ställs högre krav på en komiker en vecka efter mordet än på presidenten av världens mäktigaste nation precis efter mordet.

Folk är helt otroliga
Ja, det sista påståendet säger mycket. När det gäller konsekvenser är situationen tyvärr, beroende på perspektiv, både positiv och negativ och mycket splittrad. Men man kan inte använda ordet uppsägning i relation till en komiker på ett mediebolag och en folkvald president. Det är en helt annan sak att tala om en komiker i en till synes utdöende form av underhållning än en folkvald president som potentiellt kan betraktas som en av de mäktigaste individerna i åtminstone västvärlden.

Jimmy Kimmel spelar i division 8 och Trump spelar i allsvenskan.
Citera
2025-09-18, 10:22
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om Kirk vill att folk ska dö, så är det ju genom rättssystemet, inte genom att du drar fram ett vapen och avslutar din ”fiende”.

Det märks ganska väl att många av er aldrig ens tar sig tid till att lyssna på vad som faktiskt sägs i en debatt. Ganska respektlöst.

Fattar du ej vad som håller på att hända där borta? Han drar in militären mot demonstranter. Har du hört om skotten i Ådalen?

Jo tack jag lyssnar på vad som sägs och det är inte så bra grejer. Och det bara är såhär att alla som är demokratins fiender riskerar att dö. Och dessvärre förtjänar dom det.
Citera
2025-09-18, 10:24
Medlem
Placeholders avatar
Vänstern har väl och håller på med att cancellera högermännsikor på löpande band så nu får de smaka på egen medicin.
Citera
2025-09-18, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Du förstår inte ens vad yttrandefrihet är.

Vänsterblivna från.

Jag tycker första tillägget i USA:s konstitution är ganska tydlig:

https://constitution.congress.gov/co...n/amendment-1/

Citat:
Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.

Yttrandefrihet - rätten att uttrycka sin åsikt utan risk för repressalier från staten. Om jag driver en tidning och skriver min åsikt får inte staten begränsa denna frihet - men köparna av min tidning är fullt fria att tycka att jag skriver smörja och sluta köpa tidningen och företag är fria att sluta köpa annonser i min tidning.
Citera
2025-09-18, 10:27
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Fattar du ej vad som håller på att hända där borta? Han drar in militären mot demonstranter. Har du hört om skotten i Ådalen?

Jo tack jag lyssnar på vad som sägs och det är inte så bra grejer. Och det bara är såhär att alla som är demokratins fiender riskerar att dö. Och dessvärre förtjänar dom det.
Om jag förstår dig rätt:

Så Trump sätter in Nationalgardet mot Demonstranter, och eftersom Kirk, stöttar Trump, är han fiende till Demokratin, och därför förtjänade han att bli skjuten?

Är det korrekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in