Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskback
Jag tror inte att views online har en särskilt stor inverkan på formatets lönsamhet ändå. De har nog fått många onlineviews just på grund av att Trump och hans övriga oddballs, misfits och byfånar i administrationen bjuder på en slags politiskt korrekt lyteskomik, men jag undrar om de visningarna väger upp en stadigt minskande TV-publik rent finansiellt. All TV har det ju svårt just nu när allt fler flyttar till streaming, och extra svårt är det väl när man sänder så sent på kvällen. Streamingen gör ju också att de som bara vill se lyteskomik om Trump med vänner kan göra det utan att sitta framför TVn i en timme mitt i natten.
Ska detta klassiska format överleva steget in i streamingeran får vi nog räkna med att antalet program minskar från 3 till 2 eller 1. Det kanske blir Jimmy Fallons show, eftersom Colberts ska läggas ner och Kimmel verkar sugen på att pensionera sig. Då blir det nog ganska svårt och väldigt riskabelt att försöka hitta någon som kan ta över och konkurrera med Jimmy Fallon, som man ju vet ska vara kvar i ett par år till.
Du har givetvis rätt. Jag tror dock inte att vare sig Kimmel eller Colbert kommer att överleva utan sina nätverk. Frågan är snarare vad vi får i framtiden, kanske redan inom några år:
• Fallon med sina lekfulla kändisintervjuer
• Nya ”Joe Rogans” (både till vänster, höger, liberalt och helt utan ideologi) som erbjuder längre, ofiltrerade och djupare samtal
• Poddar som fokuserar på rena nyheter och sammanfattningar, ungefär som BBC
• Och för renodlad politisk satir kortare standup-format via TikTok
Jag tycker det är intressant hur snabbt en comeback på YouTube tappar fart. MSM lyfter gärna fram följarsiffror och visningar som bevis på framgång, men verkligheten verkar mer komplex.