2025-09-17, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Jag kollade specifikationerna på en Iveco 35S14N A8 och insåg att den knappt får lasta någonting om det sitter två storväxta personer i den.

Tillverkarens slogan är följande för just den modellen av fordon:
SLITSTARK – Konstruerad för att tåla sin last. Byggd som en lastbil med C-ram – gör att du kan köra tunga laster utan att förlora körkomforten.

Vad är vitsen med att bygga en lastbil med C-ram och bara kunna lasta 345 kg (inklusive förare & passagerare)?

Länk till fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen. Kolla lastvikten på fordonet med registreringsnummer: STN57L

https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

Lugn och fin.

Det är en kommunbil du slår på.
Den kan ha nästan vilken påbyggnad som helst. Har du sett bilen? Kanske är den utrustad som skylift...?

Vidare så är det en LNG-gasbil, så den tyngs ytterligare ner med stora ståltankar.

En Iveco är stadigt byggd. Med ca 4 meter flak landar tjänstevikten på just över 2.000 kg vilket ger lite mindre än 1.500 kg laglig lastvikt upp till totalvikten 3.500 kg

Sedan kostar varje tillval ytterligare lastvikt:

Kapell/kapellställning
Ställning för långgods
Skåppåbyggnad
Bakgavellyft etc mm osv
Citera
2025-09-18, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Lugn och fin.

Det är en kommunbil du slår på.
Den kan ha nästan vilken påbyggnad som helst. Har du sett bilen? Kanske är den utrustad som skylift...?

Vidare så är det en LNG-gasbil, så den tyngs ytterligare ner med stora ståltankar.

En Iveco är stadigt byggd. Med ca 4 meter flak landar tjänstevikten på just över 2.000 kg vilket ger lite mindre än 1.500 kg laglig lastvikt upp till totalvikten 3.500 kg

Sedan kostar varje tillval ytterligare lastvikt:

Kapell/kapellställning
Ställning för långgods
Skåppåbyggnad
Bakgavellyft etc mm osv

Jag har kollat ett flertal sådana bilar och tjänstevikten är ungefär lika hög. En av bilarna har jag kört och den har bara en bakgavellyft.

Jag tvivlar på att en gastank skulle betyda speciellt mycket när bilarna har en 70-140 L CNG gastank.

Bilen som jag personligen rattade har en 25 kg tank (140 L) och totalt med gas så väger den 130 kg.

Om man jämför med en 80 L diesel tank som väger 16 kg, så sparar man in ca. 35 kg på diesel bilen.
Citera
2025-09-18, 05:17
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Jag kollade specifikationerna på en Iveco 35S14N A8 och insåg att den knappt får lasta någonting om det sitter två storväxta personer i den.

SLITSTARK – Konstruerad för att tåla sin last. Byggd som en lastbil med C-ram – gör att du kan köra tunga laster utan att förlora körkomforten.

Vad är vitsen med att bygga en lastbil med C-ram och bara kunna lasta 345 kg (inklusive förare & passagerare)?

Länk till fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen. Kolla lastvikten på fordonet med registreringsnummer: STN57L

Märkligt att bygga den med sån tung/förstärkt stomme om den är avsedd för B-chaufförer?
Som någon annan var inne på så väger ju en sprinter bara lite över 2t.
Citera
2025-09-18, 06:03
Medlem
Citat:
Jag har kollat ett flertal sådana bilar och tjänstevikten är ungefär lika hög. En av bilarna har jag kört och den har bara en bakgavellyft.

Jag tvivlar på att en gastank skulle betyda speciellt mycket när bilarna har en 70-140 L CNG gastank.

Bilen som jag personligen rattade har en 25 kg tank (140 L) och totalt med gas så väger den 130 kg.

Om man jämför med en 80 L diesel tank som väger 16 kg, så sparar man in ca. 35 kg på diesel bilen.

Skåp och bakgavellyft:

Citat:
Iveco Daily 35S14 SKÅP/LYFT 2.3 JTD Hi-Matic LASTVIKT 1010KG

https://arbetsbil.se/shop/iveco-dail...tvikt-1010kg-1

Skåp och bakgavellyft:

Citat:
Iveco Daily 35-160 Chassi Cab 2.3 Bakgavellyft Värmare Lastvikt 890kg

https://www.wayke.se/objekt/8e3afea2...g-moms-automat

Påbyggnad med kran:

Citat:
Mått och vikt

Längd 6600 mm

Bredd 2250 mm

Höjd 2229 mm

Tjänstevikt (faktisk vikt) 2695 kg

Max lastvikt 805 kg

Totalvikt 3500 kg

Ursprunglig totalvikt 3500 kg

Skattevikt 3500 kg

Lastutrymmets längd 4100 mm

https://www.blinto.se/auction/Iveco-...emoveAutoBid=1
Citera
2025-09-18, 06:50
Medlem
Därför finns det BE bilar. Seriösa företag skaffar detta och låter sin personal ta BE kort. Billigare och lättare än C-kort
Citera
2025-09-18, 06:57
Medlem
Citat:
Du är du som dillar och inte ens har kollat exemplet jag gav där fordonets tjänstevikt är 3155 kg.

Föraren ingår dock i tjänstevikten, men fortfarande väldigt lite lastvikt.
Citera
2025-09-18, 07:39
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Egenvikten är drygt 2700kg så det stämmer att man inte får lasta mycket med vanligt körkort. Det är EUs bestämmelser är att passagerarbilar måste begränsas till 3500kg totalvikt. Bilen klarar såklart mer, om du registrerar den som en lastbil så har den en totalvikt på 7500kg. Så då kan du lasta 4 ton mer.

Begränsningen på maxvikt är varför vi inte har dom amerikanska pickupperna i Europa. Dom väger alla 3-4ton bara i egenvikt. Det är en sak som Trump hållit på och gnällt om.
Citera
2025-09-18, 07:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag förstår det, men läste du verkligen TS? Hur kan en lätt lastbil väga 3 ton utan last? Jag har den största japanska pickupen på marknaden och den väger 1,5 ton.
Haha, har du en Hilux från 1982 eller nått?

Toyota Hilux egenvikt: 1955-2155kg
Izuzu D-max: 2042-2095kg
Citera
2025-09-18, 07:50
Medlem
Lägg upp exempel på liknande bilar av samma märke och modell som har samma tjänstevikt. Gärna med bild på bilen.
Citera
2025-09-18, 07:50
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Och vem skulle kontrollera detta, menar ni? Varenda en som äger ett slikt fordon har överlast då de vet att ingen kontrollerar dem. Finns inga resurser för detta och skönt att polisen ser mellan fingrarna för detta - trams...
Citera
2025-09-18, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrespratt
Nä, verkligen inte!

Det har varit massa viktkontroller vid Årsta Partihallar i Stockholm och det är många som åkt dit.
Bara en pall potatis väger ju ca 500 kg.
Har varit en hel del skriverier om detta i bl .a Dagens nyheter

Det jobbar nästan enbart blattar där, och just blattar brukar tycka att det finns för många regler i Sverige så man struntar helt enkelt i reglerna för som blatte vet man bäst själv.

Jag undrar om dessa kontroller av polisen överhuvudtaget fått effekt. För enstaka böter lär knappast kosta mer än att fuska övriga dagar 364 dagar på året.
Citera
2025-09-18, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fransico
Därför finns det BE bilar. Seriösa företag skaffar detta och låter sin personal ta BE kort. Billigare och lättare än C-kort

Vad är en BE-bil?

Ska de köra omkring med släp?

C1 och C-kort är det som gäller.

Anledningen till att det finns lastbilar som är så tunga att lastvikten blir väldigt låg är för att det är enklare och billigare för företag att få tag i folk som kan köra lastbilarna då det räcker med en B-kort.

Lastbilen i sig klarar mer än lastvikten som står för man kan registrera samma lastbil som tung lastbil men då krävs det som sagt ett C-kort för att köra lastbilen - även om den är helt olastad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in