• 1
  • 2
2025-09-17, 22:05
Medlem
Jag kollade specifikationerna på en Iveco 35S14N A8 och insåg att den knappt får lasta någonting om det sitter två storväxta personer i den.

Tillverkarens slogan är följande för just den modellen av fordon:
SLITSTARK – Konstruerad för att tåla sin last. Byggd som en lastbil med C-ram – gör att du kan köra tunga laster utan att förlora körkomforten.

Vad är vitsen med att bygga en lastbil med C-ram och bara kunna lasta 345 kg (inklusive förare & passagerare)?

Länk till fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen. Kolla lastvikten på fordonet med registreringsnummer: STN57L

https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
Citera
2025-09-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Jag kollade specifikationerna på en Iveco 35S14N A8 och insåg att den knappt får lasta någonting om det sitter två storväxta personer i den.

SLITSTARK – Konstruerad för att tåla sin last. Byggd som en lastbil med C-ram – gör att du kan köra tunga laster utan att förlora körkomforten.

Vad är vitsen med att bygga en lastbil med C-ram och bara kunna lasta 345 kg (inklusive förare & passagerare)?

Länk till fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen. Kolla lastvikten på fordonet med registreringsnummer: STN57L

Det gäller med b kort eller?
Citera
2025-09-17, 22:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Det gäller ju ditt B-körkort. Du får ju lasta mer med ett lastbilskort.
Citera
2025-09-17, 22:15
Medlem
IanMcEwans avatar
Lastutrymmet givetvis. Fraktar man inte tunga saker men mycket av en vara så behövs ju utrymme.
Citera
2025-09-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin

Ja, det är ett N1-fordon. Lite löjligt med en lastbil på 12m³ som bara får lasta 345 kg.
Citera
2025-09-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ja, det är ett N1-fordon. Lite löjligt med en lastbil på 12m³ som bara får lasta 345 kg.
Jag menar att med b-kort får vikten inte överstiga 3.5 ton om bilen väger mycket blir det mindre last om man inte har
c-kort. Jag misstänker att bilen du har som exempel lastar mer om du har c-kort
Citera
2025-09-17, 22:34
Medlem
Citat:

Ja, detta är helt sjukt!!

Total lastvikt för fordonet är 345 kg inkl förare och ev. passagerare:-)

Det betyder att det går att lasta ca 150 kg förutom personerna i hytten om det är 2 personer som är med.
Bättre att köra med en vanlig kombi

Tror det är oavsett om du har b-eller c-körkort för det klassas som lätt lastbil oavsett c-ram som de skriver.

Många har åkt dit på stort överlass för dessa bilar och då förlorat körkortet, som sagt helt sjukt!!!

Tror inte heller att de som hyr ut denna typ av bilar typ, Okq8 m. flera, talar om detta fenomen för hyrestagarna
Citera
2025-09-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det gäller ju ditt B-körkort. Du får ju lasta mer med ett lastbilskort.

Citat:
Jag menar att med b-kort får vikten inte överstiga 3.5 ton om bilen väger mycket blir det mindre last om man inte har
c-kort. Jag misstänker att bilen du har som exempel lastar mer om du har c-kort

Jag tvivlar på att det är så enkelt. Om fordonet är registrerat som kategori N2 så får man inte framföra den med ett B-körkort.

Om fordonet är registrerat som kategori N1 så får inte totalvikten överstiga 3 500 kg.
Citera
2025-09-17, 22:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag tvivlar på att det är så enkelt. Om fordonet är registrerat som kategori N2 så får man inte framföra den med ett B-körkort.

Om fordonet är registrerat som kategori N1 så får inte totalvikten överstiga 3 500 kg.

Det finns väl ingen lätt lastbil som väger mer än 2 ton så jag fattar inte vad ni dillar om nu.
Citera
2025-09-17, 22:39
Medlem
Citat:
Det finns väl ingen lätt lastbil som väger mer än 2 ton så jag fattar inte vad ni dillar om nu.

Totalvikten för en lätt lastbil inkl. last och passagerare får inte överstiga 3.500 kg
Citera
2025-09-17, 22:43
Medlem
Citat:

Du är du som dillar och inte ens har kollat exemplet jag gav där fordonets tjänstevikt är 3155 kg.
Citera
2025-09-17, 22:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrespratt
Totalvikten för en lätt lastbil inkl. last och passagerare får inte överstiga 3.500 kg

Jag förstår det, men läste du verkligen TS? Hur kan en lätt lastbil väga 3 ton utan last? Jag har den största japanska pickupen på marknaden och den väger 1,5 ton.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in