2025-09-18, 16:40
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Jag har bra koll kan jag lova på tämligen många individer för att se samband mellan misslyckanden i tex svenska och åsikter. Mer kan jag inte säga då jag inte kommer avslöja min profession.

Likheter finns men du väljer att spegla det fel.
Även en svensk som har bekymmer att inte klara kärnämnen riskerar att belasta samhället mer än de som klarat kärnämnena. Håller du inte med? Dessutom har man kostat samhället 80 000 per år i nio år utan att uppnå förväntade resultat.
Ja, där ser man hur olika det kan vara. Jag har också erfarenhet av personer som både lyckats och misslyckas på olika sätt, i fyrsiffriga antal. Min erfarenhet är att de svenskar som själva haft problem i skolan är betydligt mer ödmjuka och förstående än de som lyckats. De har full förståelse för att det kan vara svårt att plugga språk. Medan de som haft lätt för sig anser att invandrarna bara är lata och drar ut på SFI för att kunna leva på bidrag så länge som möjligt.

Naturligtvis kan inte jag heller avslöja hur jag kunnat samla in dessa data. Men min erfarenhet är värd exakt lika mycket som din, även om den råkar vara den diametralt motsatta.

Men vad vill du ha sagt med resten av ditt inlägg? Har någon ifrågasatt att det även finns svagpresterande svenska elever? Visst kan man tycka att det var bortkastade 80.000 om året om svensken inte blir godkänd. (Eller 160.000 om året om det är en invandrare. Skolpengen är vanligen dubbelt så hög för elever i invandrartäta områden.)

Ok, det finns svenskar som misslyckas och utgör en belastning för samhället. Men på vilket vis blir någonting bättre av att vi tar in ytterligare en miljon personer som också misslyckas och utgör en belastning för samhället?
Citera
2025-09-18, 16:45
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Vem har sagt att jag är svensk?
Mina iakttagelser representerar min verklighet. Försöker inte representera mer än så. Händer att jag rör mig även i ”parallella” samhällen ibland också.. de kan också svenska.. men vet att det finns samhällen där språket ligger på noll också.. men det är väldigt små grupper.

Sfi har gjort nytta
Om du inte är svensk blir ditt urvalsfel ännu större. Som om du är t.ex somalier men pratar ändå svenska med dina Somalia-kompisar och tycker att du kan bedöma att de pratar jättebra svenska, rentav bättre än många infödda svenskar.
Citera
2025-09-18, 16:52
Avstängd
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om du inte är svensk blir ditt urvalsfel ännu större. Som om du är t.ex somalier men pratar ändå svenska med dina Somalia-kompisar och tycker att du kan bedöma att de pratar jättebra svenska, rentav bättre än många infödda svenskar.

Fan snackar du om din pajas. Vem snackar du om pratar så bra svenska? Bert Karlsson? Hälften av de i Rinkeby snackar bättre än honom.
Jag har utrikesfödda barndomsvänner som är skådespelare i filmer de flesta av er har sett, läkare, politiker, säljare, lärare, språkintresserade, debattörer, livstidskriminella (som pratats mycket om här på FB) och massa annat. Dessa pratar bättre svenska än många svenskar jag träffar. Framförallt ute i förorterna.
Citera
2025-09-18, 16:55
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Fan snackar du om din pajas. Vem snackar du om pratar så bra svenska? Bert Karlsson? Hälften av de i Rinkeby snackar bättre än honom.
Jag har utrikesfödda barndomsvänner som är skådespelare i filmer de flesta av er har sett, läkare, politiker, säljare, lärare, språkintresserade, debattörer, livstidskriminella (som pratats mycket om här på FB) och massa annat. Dessa pratar bättre svenska än många svenskar jag träffar. Framförallt ute i förorterna.
Du förstår inte vad jag skriver. Du är nog inte så bra på svenska som du tror.
Citera
2025-09-18, 17:00
Medlem
Citat:

Om man utgår från din egen text, med alla fel, så förstår jag att du inte ställer så stora krav. Detta är typisk invandrarsvenska.

Vad är den värsta förolämpningen när det gäller dålig svenska? "Rinkebysvenska". Det är något obegripligt svammel där var och varannan stavelse är fel. Och hemsjukvården är ett skräckexempel när det gäller invandrare som pratar mycket dålig svenska. Det är ett mycket stort problem. Och läkare som pratar så dålig svenska att patienterna ber om att få svenska läkare.
Senast redigerad av Newton555 2025-09-18 kl. 17:08.
Citera
2025-09-18, 17:13
Avstängd
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Om man utgår från din egen text, med alla fel, så förstår jag att du inte ställer så stora krav. Detta är typisk invandrarsvenska.

Vad är den värsta förolämpningen när det gäller dålig svenska? "Rinkebysvenska". Det är något obegripligt svammel där var och varannan stavelse är fel. Och hemsjukvården är ett skräckexempel när det gäller invandrare som pratar mycket dålig svenska. Det är ett mycket stort problem. Och läkare som pratar så dålig svenska att patienterna ber om att få svenska läkare.

Obegripligt? Haha då är det ju din hjärna som inte fungerar.

Kna du nite fröstå dt hrä? <—- Ett barn förstår vad det står där…
Och du förväntar dig att de som blir klara i SFI ska bli akademiker va? Nästa steg är komvux och där lär man sig på grundskolenivå. Bör det också avskaffas? Idiot
Citera
2025-09-18, 18:37
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Nej, men jag träffar dagligen invandrare i mitt jobb som inte kan ett ord Svenska. Man får översätta med google translate. Samma med våran lokala sjuksköterska (som för visserligen är väldigt duktig) men kan knappt göra sig förstådd på Svenska. Är det så du vill ha det?
Vi vill inte ha folk som sätter sig i bilen efter ha druckit heller. Jag syftar på dig. Det är bättre med sjuksköterskor med lite svårt med svenska då, du kan väl prata engelska ditt rattfyllo?
Citera
2025-09-18, 18:42
Medlem
Citat:
Hur mycket kostar en invandrare, som aldrig kommer ut i arbetslivet, för samhället? Och som sedan får pension och utnyttjar gratis tolk?

Varför kan c:a 650 000 invandrare inte försörja sig själva utan lever på bidrag?
Du missar poängen helt
Citera
2025-09-18, 18:45
Medlem
Citat:
2019 (det var det närmaste som jag hittade) kostade SFI 4 miljarder/år.

Då tillhörde 38% gruppen "kort eller ingen skolbakgrund (ofta analfabeter)".

Varför är det gratis om de ändå går på bidrag? Många svenska ungdomar tar studielån.

Har inte du fått gratis undervisning i Sverige menar du? Svårt att kräva att ta lån om de inte ens vet om de får stanna i landet. Det har inte slagit dig?
Citera
2025-09-19, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Men vänta nu, ska vi inte uppmuntra invandrare att lära sig svenska och samtidigt gnälla på att de inte lär sig svenska? Ska vi ta betalt för utbildning på högskolan också?

Lära sig språket i sitt nya hemland gör man själv, inte genom statliga byråkratier som kostar skattebetalarna enorma summor varje år din pajas.
Citera
2025-09-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Har inte du fått gratis undervisning i Sverige menar du? Svårt att kräva att ta lån om de inte ens vet om de får stanna i landet. Det har inte slagit dig?

Vad är det då för vits att lägga en massa skattepengar på SFI för folk som ändå inte får stanna? Visst, de måste kunna svenska om de ska kunna arbeta, men 50% hoppar ju av undervisningen! Det har kommit alldeles för många, och det har orsakat detta kaos. Om det bara var arbetskraftsinvandring så skulle det vara någon mening med svenskaundervisning. Men de hade förmodligen lärt sig svenska innan de kom hit. Eller pratat bra engelska så att vi skulle slippa alla dessa miljoner som läggs på gratis tolk.

Varför gör de inte som andra som flyttar till ett annat land, och lär sig språket innan de flyttar hit? Många som kommer hit är inte från krigsdrabbade länder utan kommer av ekonomiska skäl (som vissa kallar bidragsflyktingar). Men de kommer hit utan att kunna ett ord svenska. 38% har en mycket låg utbildning eller är analfabeter. Hur tänker de då, hur ska de då kunna försörja sig? Det tar 6-7 år innan 50% kommer ut i arbetslivet. Och resten?

De som inte anstränger sig för att lära sig svenska blir bara en börda för oss skattebetalare. Sedan början av 80-talet har invandringen enbart varit en belastning för den svenska ekonomin. Hur mycket har invandringen kostat för Sverige???
Senast redigerad av Newton555 2025-09-19 kl. 19:21.
Citera
2025-09-19, 19:32
Medlem
Resultatet av hela denna diskusion etc är att SFI måste omstruktureras ge den enskilde personen mera undervisning på detta sätt får vi produktiva medborgare och det behövs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in