2025-09-18, 10:20
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Jag har betydligt mer insyn än så.
Då får du redogöra för det. Fram tills du gjort det räknas ditt påstående att många som klagar på invandrares bristande språkkunskaper själva bara har nio års skola utan att bli godkända i svenska enbart som din privata upplevelse.

Dessutom är din jämförelse väldigt haltande. En infödd svensk kan, trots bristande betyg i svenska, ändå klara sig i samhället. Han behöver ingen tolk, han kan klara av många jobb, han kan sköta kontakter med sina barns skola, med vården och med myndigheter. Medan invandraren som inte lyckats fullfölja första kursen på SFI inte klarar sig i samhället. Han kan bara klara av ett ytterst begränsat antal jobb, han kommer att behöva tolk i alla sammanhang.

Dessutom har svensken i fråga inte valt att flytta till ett annat land där han inte behärskar språket. Jag tycker att en svensk, även med IG i svenska, har rätt att kritisera invandrare som väljer att inte ens försöka lära sig svenska utan att behöva bli skylld för att vara rasist.
Citera
2025-09-18, 10:28
Medlem
Placeholders avatar
Vad man ser händer runt SFI skolor så undrar man om det inte används för att rekrytera till islam.
Citera
2025-09-18, 10:28
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Visst finns det vissa undantagsfall men tycker de flesta svartskallar man träffar där ute pratar hyfsad svenska. Vissa lite för bra för sin hudfärg kan man t.o.m tycka. Svarta och gula människor som pratar mer adlig svenska än de allra flesta jag träffar..
Du har ju ett allvarligt urvalsfel i din iakttagelse, om du nu tänker att dina observationer skulle vara representativa för samhället i stort.

De invandrare som rör sig bland svenskar är de som har valt att lära sig svenska. De invandrare som valt att inte lära sig svenska rör sig inte bland svenskar. De håller sig till sina likar, arbetar inte och får gratis (dvs betalad av oss svenskar) tolk så fort det behövs.
Citera
2025-09-18, 10:40
Medlem
SFI är i grunden en bra idé men det finns absolut väldigt många brister och att det blir dyrare än vad det behöver bli.

Ett problem som är väldigt tydligt är att man kan gå på SFI hur länge som helst, det blir som en plikt att gå dit för att få sina pengar. Men en betydande del av deltagarna misslyckas i de prov som görs för att godkänna att man går vidare upp i svårighetsgrad.

Så ska det inte vara. Inte ens i grundskolan fungerar det så. Alla har en begränsad tid att utbilda sig. Utbildning är inte gratis.

Kan man inte lära sig ett språk inom rimlig tid så får man ta konsekvenserna, vilket enligt min åsikt är att man får ta skitjobb och leva med det eller åka hem till sitt hemland igen.
Citera
2025-09-18, 10:45
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Någon slags utbildning för att komma igång med svenskan är rimlig. Att man kan vara i SFI i tio år och knappt kunna hålla en enkel konversation på svenska det ska inte få hända.
Ge svenska och undervisning om Sverige ett år, sen är det klart. Det tycker jag är generöst. Sverige är förmodligen då ett av mycket få länder i världen där man som icke-medborgare kan få betalt för att läsa språket.

Resten får man lära sig där alla invandrare tidigare lärde sig svenska - på jobbet.
Citera
2025-09-18, 11:01
Avstängd
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du har ju ett allvarligt urvalsfel i din iakttagelse, om du nu tänker att dina observationer skulle vara representativa för samhället i stort.

De invandrare som rör sig bland svenskar är de som har valt att lära sig svenska. De invandrare som valt att inte lära sig svenska rör sig inte bland svenskar. De håller sig till sina likar, arbetar inte och får gratis (dvs betalad av oss svenskar) tolk så fort det behövs.

Vem har sagt att jag är svensk?
Mina iakttagelser representerar min verklighet. Försöker inte representera mer än så. Händer att jag rör mig även i ”parallella” samhällen ibland också.. de kan också svenska.. men vet att det finns samhällen där språket ligger på noll också.. men det är väldigt små grupper.

Sfi har gjort nytta
Senast redigerad av MrDonuts 2025-09-18 kl. 11:05.
Citera
2025-09-18, 12:39
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Likheten är att alla människor inte har helt lätt att lära sig.

Faktiskt tror jag att de flesta misslyckades på grund av Motivation.

Jag har en gång försökt att känna mig kinesiska. Gick inte alls. För dum och motivationen var inte riktigt där.

Hade jag varit i Kina och man hade sagt till mig: Du får gratis undervisning och bidrag under tiden. Om du klarar kraven gör enkel kommunikation så kan du erhålla ett medborgarskap med en garanterat medborgarelön som övertstiger vad du kan tjäna i Sverige med minst fyra gånger.
Sedan slipper du att skickas tillbaka till Sverige som ligger i ruiner och du slipper att bli dödas av IS.

Nog fan skulle min motivation öka.
Citera
2025-09-18, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Då får du redogöra för det. Fram tills du gjort det räknas ditt påstående att många som klagar på invandrares bristande språkkunskaper själva bara har nio års skola utan att bli godkända i svenska enbart som din privata upplevelse.

Dessutom är din jämförelse väldigt haltande. En infödd svensk kan, trots bristande betyg i svenska, ändå klara sig i samhället. Han behöver ingen tolk, han kan klara av många jobb, han kan sköta kontakter med sina barns skola, med vården och med myndigheter. Medan invandraren som inte lyckats fullfölja första kursen på SFI inte klarar sig i samhället. Han kan bara klara av ett ytterst begränsat antal jobb, han kommer att behöva tolk i alla sammanhang.

Dessutom har svensken i fråga inte valt att flytta till ett annat land där han inte behärskar språket. Jag tycker att en svensk, även med IG i svenska, har rätt att kritisera invandrare som väljer att inte ens försöka lära sig svenska utan att behöva bli skylld för att vara rasist.

Jag har bra koll kan jag lova på tämligen många individer för att se samband mellan misslyckanden i tex svenska och åsikter. Mer kan jag inte säga då jag inte kommer avslöja min profession.

Likheter finns men du väljer att spegla det fel.
Även en svensk som har bekymmer att inte klara kärnämnen riskerar att belasta samhället mer än de som klarat kärnämnena. Håller du inte med? Dessutom har man kostat samhället 80 000 per år i nio år utan att uppnå förväntade resultat.
Citera
2025-09-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Frågan är enkel: borde vi helt enkelt avskaffa SFI, eller åtminstone lägga ner det i dess nuvarande form? Vi pratar alltså om en verksamhet som riktar sig till vuxna människor – vuxna! – och ändå behandlas de som om de vore dagisbarn som måste tvångsmatas med värdegrund, kulturlektioner och annan fluff. Som om man kan programmera folk i 40-årsåldern att bli "goda svenskar" bara för att de fått en powerpoint om återvinning och allemansrätten. Spoiler: det går inte.

Ska man undervisa i språk – låt det då handla om språk. Inte kulturterapi. Inte "så här firar vi midsommar". Inte "så här källsorterar du plast". Bara ren, rak svenska. Punkt.

Och lärarna… herregud, lärarna. Alla som haft oturen att sitta i ett SFI-klassrum vet vad jag menar. Antingen är det en trött 38-årig småbarnsmamma som halkade in på lärarbanan när skilsmässan stod klar, en utbränd balt från 90-talets arbetskraftsinvandring, eller någon halventusiastisk MENA-gubbe som själv knappt kan böja verben. Resultatet? Ett hav av elever som hellre stirrar på mobilen än lyssnar på nästa "övning" om hur man beställer kaffe på Pressbyrån.

Det som behövs är en revolution: nya läroplaner, nya metoder – och framför allt nya lärare. Människor med energi, människor som faktiskt behärskar svenska, och som inte bara tog jobbet för att CSN behövde ticka in medan livet krisade.

Och varför inte låta det kosta en slant? När man själv har investerat i något så tenderar man också att ta det på allvar. Det kanske är det enda sättet att skilja dem som faktiskt vill lära sig språket från dem som bara går dit för att rulla tummarna och samla bidrag.

Så frågan kvarstår: ska SFI fortsätta vara världens dyraste vuxendagis – eller är det dags att bygga om hela skiten från grunden?
Problemet med SFI är att invandrare livtidsförsörjs. Vi kan låta de gå på SFI i 10-20 år utan problem.

Bättre att avskaffa skiten. Antigen lär du dig språket eller så åker du hem.

Dessutom är det vuxendagis likt många saker i detta land. Går ju inte att ta på allvar.
Citera
2025-09-18, 14:49
Medlem
2019 (det var det närmaste som jag hittade) kostade SFI 4 miljarder/år.

Då tillhörde 38% gruppen "kort eller ingen skolbakgrund (ofta analfabeter)".

Varför är det gratis om de ändå går på bidrag? Många svenska ungdomar tar studielån.
Senast redigerad av Newton555 2025-09-18 kl. 14:56.
Citera
2025-09-18, 16:27
Medlem
Förtidspensionera alla sfi lärare?
Eller skapa andra utbildningar?
Citera
2025-09-18, 16:34
Medlem
Citat:
Jag har bra koll kan jag lova på tämligen många individer för att se samband mellan misslyckanden i tex svenska och åsikter. Mer kan jag inte säga då jag inte kommer avslöja min profession.

Likheter finns men du väljer att spegla det fel.
Även en svensk som har bekymmer att inte klara kärnämnen riskerar att belasta samhället mer än de som klarat kärnämnena. Håller du inte med? Dessutom har man kostat samhället 80 000 per år i nio år utan att uppnå förväntade resultat.

Hur mycket kostar en invandrare, som aldrig kommer ut i arbetslivet, för samhället? Och som sedan får pension och utnyttjar gratis tolk?

Varför kan c:a 650 000 invandrare inte försörja sig själva utan lever på bidrag?
Senast redigerad av Newton555 2025-09-18 kl. 16:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in