2025-09-17, 20:21
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Och varför är det då så svårt att få bra lärare till SFI? Kanske för att det är en ganska så hopplös och otacksam uppgift? Trots att undervisningen är gratis, och de lever på bidrag under tiden, så har SFI länge haft problem med genomströmningen, och många fullföljer inte utbildningen. Det är inte alls ovanligt att 50% hoppar av och aldrig kommer tillbaka. Det finns invandrare som har bott här i 20 år utan att ha lärt sig svenska. Hur tänker de då när det gäller att försörja sig, och göra rätt för sig? De väljer då istället att leva på bidrag och ta sig fram med gratis tolk.
Jag pratade vi ett tillfälle jobb med en SFI-lärare. Jo, det var rätt hopplöst. Det var inte bara det att hon och hennes elever inte hade något gemensamt språk eller att de flesta var analfabeter. Det största problemet var att eleverna var obekanta med själva begreppet ”skola”. De förstod inte ens varför de var där. De hade aldrig upplevt en formell undervisningssituation och förstod inte att lärarinnan försökte förmedla någonting som det var meningen att de skulle komma ihåg.
Citera
2025-09-17, 20:22
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Att vi inte ska göra som vi gör nu är för att det fungerar jättedåligt.

Jag föreslår följande: koppla all social välfärd till medborgarskapet. Gör sedan som i Danmark och Norge; kräv språkkunskaper och samhällskunskaper för att få medborgarskap. Avskaffa all SFI och låt marknaden ta hand om svenskutbildningen. Man kan för all del låta infrastrukturen för dagens SFI finnas kvar till valda delar, men låta folk betala för att gå kurserna. Det höjer studiemotivationen något oerhört.

Det är samma sak med hemspråksundervisningen. Varför i hela friden ska VI lära andra folk deras språk och kultur? Det gör de bäst själva.

Visst finns det vissa undantagsfall men tycker de flesta svartskallar man träffar där ute pratar hyfsad svenska. Vissa lite för bra för sin hudfärg kan man t.o.m tycka. Svarta och gula människor som pratar mer adlig svenska än de allra flesta jag träffar..
Citera
2025-09-17, 20:23
Medlem
Citat:
Är det här något du bara känner att så måste det nog vara, eller har du något som helst belägg för det du påstår?

Jag har stött på en hel del personer som inte lyckades i skolan och faktum är att väldigt många av dessa har sympatier åt det hållet jag antyder.
Citera
2025-09-17, 20:31
Medlem
Jag är också för att SFI borde omstruktureras men hur vet jag inte. Min fru var analfabeth gick åratal på SFI hjälpte inget, vill inte skylla på lärarna, men de är till 99% inte från Afrika eller Asien och absolut inte från Europa, så det gick si så där, men i år fick hon gå på en språkskola i 3 mån och hon lärde sig mera svenska där än dessa år på SFI.... så vem ska man skylla på???????
Citera
2025-09-17, 21:39
Medlem
Givetvis ska det avskaffas. Allting relaterat till invandring måste avskaffas, gör migrationsverket till återvandringdverket.
Citera
2025-09-17, 21:45
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Frågan är enkel: borde vi helt enkelt avskaffa SFI, eller åtminstone lägga ner det i dess nuvarande form? Vi pratar alltså om en verksamhet som riktar sig till vuxna människor – vuxna! – och ändå behandlas de som om de vore dagisbarn som måste tvångsmatas med värdegrund, kulturlektioner och annan fluff. Som om man kan programmera folk i 40-årsåldern att bli "goda svenskar" bara för att de fått en powerpoint om återvinning och allemansrätten. Spoiler: det går inte.

Ska man undervisa i språk – låt det då handla om språk. Inte kulturterapi. Inte "så här firar vi midsommar". Inte "så här källsorterar du plast". Bara ren, rak svenska. Punkt.

Och lärarna… herregud, lärarna. Alla som haft oturen att sitta i ett SFI-klassrum vet vad jag menar. Antingen är det en trött 38-årig småbarnsmamma som halkade in på lärarbanan när skilsmässan stod klar, en utbränd balt från 90-talets arbetskraftsinvandring, eller någon halventusiastisk MENA-gubbe som själv knappt kan böja verben. Resultatet? Ett hav av elever som hellre stirrar på mobilen än lyssnar på nästa "övning" om hur man beställer kaffe på Pressbyrån.

Det som behövs är en revolution: nya läroplaner, nya metoder – och framför allt nya lärare. Människor med energi, människor som faktiskt behärskar svenska, och som inte bara tog jobbet för att CSN behövde ticka in medan livet krisade.

Och varför inte låta det kosta en slant? När man själv har investerat i något så tenderar man också att ta det på allvar. Det kanske är det enda sättet att skilja dem som faktiskt vill lära sig språket från dem som bara går dit för att rulla tummarna och samla bidrag.

Så frågan kvarstår: ska SFI fortsätta vara världens dyraste vuxendagis – eller är det dags att bygga om hela skiten från grunden?
Man ska lära sig både svenska och vår kultur. Det är grunden i hur alla partier vill ha integrationen.
Varför skulle man då förlägga kulturlektioner till nåt annat tillfälle?

Det enda jag kan se är att alltför få invandrare får kontakt med svenskar och kan fortsätta odla sina svenskakunskaper. Får man inte det blir man lätt osäker på när man talar eller skriver. Jag vet ju själv hur det var med mina egna kunskaper i två främmande språk där jag knappt klarar mig på turistnivå längre.
Citera
2025-09-17, 21:51
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Så frågan kvarstår: ska SFI fortsätta vara världens dyraste vuxendagis – eller är det dags att bygga om hela skiten från grunden?

Det dags att kräva godkända resultat innan parasiterna släpps ut därifrån. Antingen lär dom sig begriplig svenska på 10 års skolgång, eller så skickas dom hem till sina egna U-länder.

Den som inte betalar svensk skatt ska heller inte få bo kvar i landet. Vi måste sluta slösa med Statsfinanserna.
Citera
2025-09-17, 22:37
Medlem
Men sålänge man får bidrag föra att röka sisha och sitta dricka kaffe, låta fruarna sitta hemma och inte får gå ut inte träffa nordbo och lära sig att prata svenska blir det inget med en bra invandring samtidigt få bidrag för att demonstrera mot Israel slå ner Poliser etc blir det inte heller något, sen att försöka införa sharia osv blir det inte heller något. Men om vi börjar ställa krav och begära att dom ska leva efter svensk lag då börjar vi närma oss dit vi vill komma. Sen måste jag säga att dom flesta Afrikaner jag känner inte dom från Eritrea etc utan riktiga Afrika dom vill jobba bygga hus och skaffa sig familj, tack för ordetf.
Citera
2025-09-17, 22:44
Medlem
Citat:
Jag pratade vi ett tillfälle jobb med en SFI-lärare. Jo, det var rätt hopplöst. Det var inte bara det att hon och hennes elever inte hade något gemensamt språk eller att de flesta var analfabeter. Det största problemet var att eleverna var obekanta med själva begreppet ”skola”. De förstod inte ens varför de var där. De hade aldrig upplevt en formell undervisningssituation och förstod inte att lärarinnan försökte förmedla någonting som det var meningen att de skulle komma ihåg.
Detta stämmer inte med majoriteten i en SFI-klass. Majoriteten har gått i skola förr.
Citera
2025-09-18, 00:24
Medlem
Pungsvings avatar
SFI och alla annan offentligt finainsierad skit finns till för att bränna skattepengar. Annars kunde skatterna halveras.
Citera
2025-09-18, 00:36
Medlem
Avskaffa massinvandringen och mångkulturen, så behövs varken SFI eller annan dyr "integration"

Tramsigt att försöka lösa problem som inte borde finnas.

Problem som påtvingats oss utan någon folkomröstnig om saken och som folket helt var emot.
Citera
2025-09-18, 03:20
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Detta stämmer inte med majoriteten i en SFI-klass. Majoriteten har gått i skola förr.
Ja, som jag skrev. Jag hade pratat med EN lärare. Jag skrev inte att jag pratat med en majoritet av SFI-lärarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in