2025-09-18, 03:27
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Jag har stött på en hel del personer som inte lyckades i skolan och faktum är att väldigt många av dessa har sympatier åt det hållet jag antyder.
Så de här ”många” rasister som gått nio år i grundskolan och inte lyckats klara av att bli godkänd [sic] i svenska språket är i själva verket högst ett par-tre stycken?
Citera
2025-09-18, 05:18
Medlem
Masingas avatar
"Svenska för idioter" kan de gott lägga ner.
Citera
2025-09-18, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ihantala
Det mest bisarra är väl att folk som går SFI får bidrag för att dom inte kan svenska.

Och lär dom sig svenska får dom inte det bidraget.

Finns dom som gått SFI i 5 år utan att lära sig svenska..

Gissa varför.

Mil fru från Kina gick på sfi 3 månader sen fick hon fastanställning på ett företag.

Hon berättade hur idiotiskt sfi är.

Gamla gubbar och hucklen som endast går där för bidraget. En berättade för henne att han har varit på sfi sen han kom 2010, 10 år var det då. Han kunde inte ens säga hej, hej då..

Sfi måste granskas, och alla bör ha deadline, sett så begåvade ukrainare och asiater som fixar svenskan galant. Men sen kommer dessa som hittar alla kryphål.
Citera
2025-09-18, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Så de här ”många” rasister som gått nio år i grundskolan och inte lyckats klara av att bli godkänd [sic] i svenska språket är i själva verket högst ett par-tre stycken?

Jag har betydligt mer insyn än så.
Citera
2025-09-18, 07:41
Medlem
heliotrops avatar
Jag har en nära vän från USA och från början ett afrikanskt land. Han är gift med en svenska och jobbar och har bott är sedan 2010. Han gick på SFI och sa att det var helt värdelöst. Analfabeter som satt och pratade arabiska / somalia och läraren som försökte få en syl i vädret på svenska. De bara log och fortsatte pladdra på somaliska
Han gick SFI men sedan läste han svenska privat och betalade för det. Han pratar mycket bra svenska naturligtvis och det är alltså inte tack vare SFI.
SFI är det mycket låg nivå på. Det finns de som är seriösa och vill lära sig men många tar det inte på allvar utan tänker fortsätta leva sitt somaliska liv i enklaven Rosengård på bidrag.
Citera
2025-09-18, 08:14
Medlem
blobben!!!s avatar
Orsaken till problemet med SFI är flyktinginvandrare. Människorna som befinner sig på kurserna kan ibland inte ens skriva på sitt eget språk. De är analfabeter. Att sätta en somalier på samma kurs som en invandrad polsk läkare, eller ens en invandrad person av normal begåvning, är fullständigt vansinne. Man kan ju undra vad en analfabet ens skall bidra med i ett land som Sverige.

Ett bra första steg är att villkora permanent uppehållstillstånd mot en språkexamen. Kan du inte lära dig språket ens på grundläggande nivå så får du åka hem. TUT kräver bara ett jobb med viss lön. Vill/kan man inte lära sig språket så får man se till att inte bli arbetslös.
Citera
2025-09-18, 08:46
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Men vänta nu, ska vi inte uppmuntra invandrare att lära sig svenska och samtidigt gnälla på att de inte lär sig svenska? Ska vi ta betalt för utbildning på högskolan också?
Men din trötta gås, hur kan det vara så att över hälften av Sveriges invandrare bara kan säga "bror" efter 10 år här? Tycker du man har lyckats då?
Citera
2025-09-18, 08:47
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Så som SFI är i dagsläget är ett stort skämt. Förstår du inte det så borde du bli av med rösträtten.
Precis!
Citera
2025-09-18, 09:03
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Men din trötta gås, hur kan det vara så att över hälften av Sveriges invandrare bara kan säga "bror" efter 10 år här? Tycker du man har lyckats då?
Ser inte det som relevant till min fråga. Många svenskar apar efter med kalla bror.
Du har närvarat på SFI förstår jag dig rätt då?

Du som kör rattfull bidrar inte heller , du utsätter andra för fara.
Senast redigerad av CooolaFlickan2014 2025-09-18 kl. 09:05.
Citera
2025-09-18, 09:03
Medlem
Tycker att vi ska göra en paus med tillmälen etc. Människan som är analfabeth kan inte för det. Doktorn från ?? kan inte för det heller att de måste gå SFI.
Vi behöver alla människor, men vi måste ge dem den SFI som den enskilde behöver. Det är det som är fel på SFI idag, som någon skriver, vad kan en analfabeth ge en doktor.
Det tror jag är framtiden för SFI sen får vi ju se hur den enskilde i sin SFI klass lär sig skriva resp prata

Däremot tror jag inte de som sitter hemma eller i resp kaffe röker spelar etc ger Sverige något av värde, efter 1 år borde dessa sändas tillbaka
Senast redigerad av vhartman47 2025-09-18 kl. 09:06.
Citera
2025-09-18, 09:06
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Ser inte det som relevant till min fråga. Många svenskar apar efter med kalla bror.
Du har närvarat på SFI förstår jag dig rätt då?
Nej, men jag träffar dagligen invandrare i mitt jobb som inte kan ett ord Svenska. Man får översätta med google translate. Samma med våran lokala sjuksköterska (som för visserligen är väldigt duktig) men kan knappt göra sig förstådd på Svenska. Är det så du vill ha det?
Citera
2025-09-18, 09:27
Medlem
Förr så fanns inte ens SFI utan invandrare lärde sig långt bättre svenska ute på arbetsplatser.
Nu verkar man ha anammat den filosofin i vården med äldre, där det slutat i en ren katastrof.
Den riktiga stora skillnaden som jag tror är det faktum att förr, så fanns det ju inte alls någon som helst tillgång till något material eller sociala medier för invandrare i Sverige, så det gick liksom inte att komma undan att lära sig på samma sätt.
Dagens invandrare håller ju på med sociala medier från sina hemländer hela dagarna, samt mailar varandra på sitt språk osv. så klart tusan att de aldrig lära sig svenska.
Problemet är bristande motivation, samt att det verkligen går hyfsat att klara sig i Sverige trots man aldrig lär sig svenska.
Detta leder absolut till det parallell samhälle som vi har idag.
Vi borde göra som danskar och inte ge dem medborgarskap, så länge de inte lärt sig svenska till en hyfsad nivå.
I Danmark hittar du inte en enda invandrare som pratar så usel danska som vad merparten av invandrarna pratar svenska i Sverige.
Kan utomeuropeiska invandrare lära sig prata flytande danska, så borde det väl rimligen vara långt enklare att lära sig prata svenska.
Åk över och kolla hur danskarna gör och gör som dem, så det blir någon ordning på eländet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in