2010-07-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zawaq
Det kan väl ändå inte stämma?
De som mördat har väl ändå lägra risk att åter mörda någon?
Jo, det glömde jag nämna. Mördare har absolut lägst återfallsfrekvens.
Citera
2010-07-02, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plitfan
Av de behandlingsprogram vi använder idag kan jag på rak arm nämna:

ROS, BOS, IDAP, Brottsbrytet, varav ROS och IDAP är sexual/relationsvåld.

Hur många som går varje programtyp vet jag inte, men min uppfattning är att det är en större andel aktiva deltagare på ROS och IDAP (sexual&relationsbrott) - även om de flesta där inte heller är speciellt motiverade.

Tackar åter för svar. Som jag förstod av artikeln jag länkade till ovan så verkar det vara de mest motiverade man satsar på. Sitter sexualbrottslingar på samma insitutioner som andra? Känner ju till Skogome eftersom jag bott i närheten och där är man väl i första hand inriktad på pedofiler har jag för mig?
Citera
2010-07-02, 21:23
Bannlyst
Citat:
Jo, det glömde jag nämna. Mördare har absolut lägst återfallsfrekvens.

Finns det några förklaringar till det - t.ex. att de flesta mord sker i hastigt mod?
Citera
2010-07-02, 21:26
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Det borde väl nästan vara enklare att mörda andra gången, eftersom man redan passerat en gräns tycker man?

Absolut. Det finns elitsoldater och gerillasoldater världen över som intygar att mord blir lättare och lättare ju mer man gör det, och det kan man även se skillnad på i fält när veteraner (som har varit med om krigsföring och dödande tidigare) slåss med nya rekryter. Även om båda två förvisso kan sitta på långt håll och knattra iväg skott mot fiender man ser på flera hundra meters håll så brukar veteranerna som har varit med om riktig närstrid tidigare agera snabbare och med mindre tvekan än vad de relativt "gröna" rekryterna gör.

Så, det är inte helt orimligt att anta att när man väl en gång har stuckit en kniv i någon och sett personen dö så blir det betydligt mer "lättillgängligt" att göra det igen om det i vissa situationer skulle vara nödvändigt.
Citera
2010-07-02, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Absolut. Det finns elitsoldater och gerillasoldater världen över som intygar att mord blir lättare och lättare ju mer man gör det, och det kan man även se skillnad på i fält när veteraner (som har varit med om krigsföring och dödande tidigare) slåss med nya rekryter. Även om båda två förvisso kan sitta på långt håll och knattra iväg skott mot fiender man ser på flera hundra meters håll så brukar veteranerna som har varit med om riktig närstrid tidigare agera snabbare och med mindre tvekan än vad de relativt "gröna" rekryterna gör.

Så, det är inte helt orimligt att anta att när man väl en gång har stuckit en kniv i någon och sett personen dö så blir det betydligt mer "lättillgängligt" att göra det igen om det i vissa situationer skulle vara nödvändigt.

Såg något sådant där program om träning i närstrid av amerikanska soldater. Vid ett tillfälle ramlade någon i leran där de löpte runt och alla gjorde instinktivt undanmanövrer för att inte trampa på honom och blev direkt uppmanade av tränaren att inte låta det hindra dem. Många talade efteråt om att när de väl trampat på en liggande människa en gång så hade en spärr släppt - bara det säger ju en del om vilken lös fernissa av civilisation vi går och bär på. Vi kan lätt avciviliseras och spciellt om vi har tusen andra omkring oss som inte tvekar...
Citera
2010-07-02, 22:10
Medlem
Citat:
Finns det några förklaringar till det - t.ex. att de flesta mord sker i hastigt mod?
Jag läste en artikel om det nyligt där det konstaterades att de flesta mord skedde i s.k vredesmod och var en ingivelse för stunden. Det stämmer väl överens med min uppfattning av de flesta mördare jag stött på likväl. Men det är en diskussion för tråden "fråga pliten/kriminalvårdaren" under "Brott & Brottsbekämpning"
Citera
2010-07-02, 22:14
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Såg något sådant där program om träning i närstrid av amerikanska soldater. Vid ett tillfälle ramlade någon i leran där de löpte runt och alla gjorde instinktivt undanmanövrer för att inte trampa på honom och blev direkt uppmanade av tränaren att inte låta det hindra dem. Många talade efteråt om att när de väl trampat på en liggande människa en gång så hade en spärr släppt - bara det säger ju en del om vilken lös fernissa av civilisation vi går och bär på. Vi kan lätt avciviliseras och spciellt om vi har tusen andra omkring oss som inte tvekar...

Tja, de tränas ju inte till att vara civiliserade människor, de tränas ju till att bli mördarmaskiner som följer order, så till det syftet är det ju uppenbarligen av godo.

Problemet är bara sen att de kanske inte ska vara soldater för resten av livet utan förväntas fungera som normala människor i ett civiliserat samhälle sen. Något som uppenbarligen går fel väldigt många gånger.
Citera
2010-07-02, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Tja, de tränas ju inte till att vara civiliserade människor, de tränas ju till att bli mördarmaskiner som följer order, så till det syftet är det ju uppenbarligen av godo.

Problemet är bara sen att de kanske inte ska vara soldater för resten av livet utan förväntas fungera som normala människor i ett civiliserat samhälle sen. Något som uppenbarligen går fel väldigt många gånger.

Tänker på vietnamveteranerna.
Citera
2010-07-02, 22:48
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Tänker på vietnamveteranerna.

Yup. De är ju dock inte isolerade exempel. Många arméer världen över använder fortfarande samma träningsformer och har samma mål med hur de ska forma sina rekryter.
Citera
2010-07-02, 23:08
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Jag läste en artikel om det nyligt där det konstaterades att de flesta mord skedde i s.k vredesmod och var en ingivelse för stunden. Det stämmer väl överens med min uppfattning av de flesta mördare jag stött på likväl. Men det är en diskussion för tråden "fråga pliten/kriminalvårdaren" under "Brott & Brottsbekämpning"
Ursäkta men du förstår väl att din syn är formad från ETT häkte, och att du inte ens har insikt i dom långsiktiga verkningarna på ett straff. ( Vilket du låtit alla förstå när du tror att plitar kan sätta intagna på plats i hierkin). Du är vettig på vissa sätt, på andra är du ett blommande bevisande för nödvändigheten av vandrande tjänstgöring och ständig utvärdering.
Citera
2010-07-03, 00:04
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Något jag funderar över är om man kan förmoda att våldtäktsmän även är överrepresenterade då det gäller andra former av våldsbrott? Någon som vet?
Kriminalvårdens redovisning om återfall.
Senast redigerad av Justitiemord 2010-07-03 kl. 00:11.
Citera
2010-07-03, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Kriminalvårdens redovisning om återfall.

Tackar så mycket - ska lusläsa rapporten i morgon då jag är lite utvilad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in