Citat:
Ursprungligen postat av leoni
Därför bör inga misstänka häktas, någonsin.
Här håller jag absolut inte med dig. När det finns skäl för misstanke ska man naturligtvis häktas, och särskilt om det finns risk att bevis förstörs.
Lika mycket borde en man anmäld för våldtäkt kunna förpassa den anmälande kvinnan till häktet, genom att anmäla henne för falsk tillvitelse, och särskilt när det finns risk att "bevis" fabriceras.
Citat:
Därför bör man alltid anta att kvinnor ljuger och vill sätta män i fängelse.
Nej, men eftersom i omkring hälften av anmälningar ingen våldtäkt begåtts, bör man ha lite mer att gå på än bara en kvinnas ord innan man dömer (!) någon till att sitta i häkte och få sitt liv uppochnervänt för all framtid.
Citat:
Och självklart är det så att antalet falska anmälningar är större än antalet våldtäktsoffer.
Nej. Antalet riktiga anmälningar av våldtäkt är ungefär lika stort som antalet anmälningar där ingen våldtäkt begåtts. Det bör de rättsliga instanserna ta hänsyn till.
Hur stort antalet falska anklagelser, där ingen polisanmälan görs men rykten sprids ut, kan man tyvärr bara spekulera om.
Citat:
Dessutom är det så att en felaktig anklagelse innebär exakt samma stora lidande som en våldtäkt.
Som någon insiktsfullt skrev tidigare i tråden, så slipper den våldtagna – ovanpå att utstå kränkningen som brottet i sig innebär – att också bli utpekad som förövaren och misstänkt. Kränkningen som en falsk anmälan innebär ska inte underskattas. Jag har själv blivit falskt anklagad och ovanpå detta fått utstå grova integritetskränkningar, så jag har upplevt det själv. Jag vet att vissa i min omgivning fortfarande tror att jag i a f gjort
någonting.
Feminister brukar säga att en falsk anmälan inte gör så mycket eftersom mannen ändå inte blir fälld. Det är ungefär lika okänsligt som att säga att en våldtäkt inte gör något så länge inte kvinnan blir gravid.
Citat:
Och en falskt anklagad kan till skillnad från den som blivit våldtagen aldrig få upprättelse.
Du är nog lite dåligt insatt i hur det fungerar i verkligheten. Både när det gäller Duke Lacrosse och Ramdas Lamb – bland många andra – lever misstanken kvar hos många i omgivningen och samhället, dels eftersom många tror att en våldtäkt ändå ägt rum trots friande dom, dels för att en friande dom få mycket mindre utrymme i media och omtalande bland folk än den ursprungliga våldtäktsanmälan.
Duke Lacrosse:
http://en.wikipedia.org/wiki/2006_Duke_University_lacrosse_case
Ramdas Lamb:
http://www.fact.on.ca/newpaper/go9909.htm
Citat:
Lamb assumed he had finally been vindicated. Hippensteele and Gretzinger, however, responded with renewed vigor. They organized a demonstration outside the office where a public hearing for Lamb was to be held. Hippensteele's lover, Gaye Chan, got involved, telling art students that evidence of Lamb's guilt had been suppressed. Lamb received four death threats, including intricate depictions of a severed lamb's head and the Hindu symbol of the monkey, with angry captions beneath. Once, he walked into the religion office to find BEWARE LAMB scrawled on the door of the department. Although the Angelo report had recommended that the university publicize Lamb's innocence, the university never took such action.