2009-02-27, 21:13
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Bra inläg. Uttömmande och precis vad jag ville få fram. Spot on som de säger!

Sen undrar jag om det inte finns liknelser psykologiskt mellan män som våldtar och kvinnor som försöker få makt eller hämnd genom att falskt anmäla en våldtäkt på ungefär samma sätt som jag tror att extremvänstern och extremhöger liknat varandra psykologiskt, och för all del mansgrisar och feminister.
Förövare i båda läger.

I dagsläget så har jag inte hittat mycket..

Mer än att de som misshandlar och våldtar gör det för att "ta makten" då de känner sig "maktlösa". Har hittat mycket undersökningar att det är könslöst detta med att "ta makten för att de känner sig maktlösa"..

Men gudarna skall veta att jag söker lite då och då över det själv.. Jag har faktiskt funderingar på att återskaffa universitetsbibliotekskort så jag kan få tillgång till baserna de har för allmänheten.. Vissa matrial är ju tyvärr låsta för dem som studerar på universitet/högskola så man inte kan låna hem det som "vanlig människa" men man kan få som icke student sitta på plats (kvar på universitetsbiblioteket) och läsa dem om man så vill.
Citera
2009-02-28, 13:46
Medlem
Grisbrottarens avatar
Och nu har det hänt igen. Den här gången verkar det som om kvinnan helt enkelt bara använde möjligheten att anmäla som ett maktvapen att ta till mot en man som inte handlar helt enligt falskanmälarkvinnans önskemål:
Citat:
I drygt två dygn har en körskolelärare suttit anhållen för våldtäkt på en elev. Men anklagelserna misstänks vara en bluff. Efter ett pressande förhör med den kvinnliga eleven släpptes läraren.
(...)
Efter gripandet i tisdags låstes körskoleläraren in i en cell, utan att ges möjlighet att närmare försvara sig mot anklagelserna. Först på torsdagsförmiddagen förhördes han ingående.
I förhöret berättade körskoleläraren att kvinnan som anmält honom kunde tänkas ha en anledning att anklaga honom falskt.
(...)
Inte bara läraren själv har drabbats genom anklagelserna.
– Han har en familj som har vänts upp och ner på som får försöka landa på fötterna igen.
http://sydsvenskan.se/malmo/article416265/Valdtakt-kan-vara-bluff.html

Alla kvinnor är potentiella falskanmälarkvinnor. De har fullkomlig makt att sätta en man i häkte i flera dagar bara genom att peka med fingret på honom. Inga frågor ställs av polisen. Inga bevis krävs. Det räcker med en kvinnas ord för att mannens liv ska vändas uppochner. Han kan aldrig få fullkomlig upprättelse, eftersom misstanken hänger kvar resten av livet.
Citera
2009-02-28, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Och nu har det hänt igen. Den här gången verkar det som om kvinnan helt enkelt bara använde möjligheten att anmäla som ett maktvapen att ta till mot en man som inte handlar helt enligt falskanmälarkvinnans önskemål:http://sydsvenskan.se/malmo/article416265/Valdtakt-kan-vara-bluff.html

Alla kvinnor är potentiella falskanmälarkvinnor. De har fullkomlig makt att sätta en man i häkte i flera dagar bara genom att peka med fingret på honom. Inga frågor ställs av polisen. Inga bevis krävs. Det räcker med en kvinnas ord för att mannens liv ska vändas uppochner. Han kan aldrig få fullkomlig upprättelse, eftersom misstanken hänger kvar resten av livet.

Naturligtvis är det så. ALLA kvinnor är potentiella falskanmälarkvinnor. Precis som ALLA män är potentiella våldtäktsmän. Och självklart är det så att antalet falska anmälningar är större än antalet våldtäktsoffer. Därför bör man alltid anta att kvinnor ljuger och vill sätta män i fängelse. Dessutom är det så att en felaktig anklagelse innebär exakt samma stora lidande som en våldtäkt. Och en falskt anklagad kan till skillnad från den som blivit våldtagen aldrig få upprättelse. Därför bör inga misstänka häktas, någonsin.
Citera
2009-02-28, 15:29
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leoni
Därför bör man alltid anta att kvinnor ljuger och vill sätta män i fängelse.

Vad menar du med detta?
Man bör väl i vilket fall utgå ifrån rättssäkerheten.

Man ska inte anta att kvinnor ljuger men inte heller utgå ifrån att de talar sanning. Hela rättsväsendet bygger på och kräver objektivitet för att fungera.
Citera
2009-02-28, 15:46
Medlem
Citat:
Naturligtvis är det så. ALLA kvinnor är potentiella falskanmälarkvinnor. Precis som ALLA män är potentiella våldtäktsmän. Och självklart är det så att antalet falska anmälningar är större än antalet våldtäktsoffer. Därför bör man alltid anta att kvinnor ljuger och vill sätta män i fängelse. Dessutom är det så att en felaktig anklagelse innebär exakt samma stora lidande som en våldtäkt. Och en falskt anklagad kan till skillnad från den som blivit våldtagen aldrig få upprättelse. Därför bör inga misstänka häktas, någonsin.

Det sjuka i just det här fallet är väl snarare att han hölls inspärrad i 2 dygn utan att båda parterna hördes alls, samt att åklagaren ansåg att han gott skulle sitta ett dygn till "innan hon bestämmer vad som skall göras med honom".

Och ja, du träffar helt rätt där. På samma sätt som "alla män är potentiella våldtäktsmän" så är "alla kvinnor potentiella falskanmälarinno". Att han ironiserade över framstående feministers tidigare uttalanden gick väl knappast in.

Minns på gymnasiet när vi debaterade jämställdhet på internationella kvinnodagen, var nån tjej som ansåg att "om tjejen känner sig våldtagen så har hon också blivit det". Det som stör mig mest är att hon inte är ensam om den åsikten uppenbarligen, då väldig tmånga (i huvudsak kvinnor tycks det?) vill luckra upp rättssäkerheten och rentav vända bevisbördan i våldtäktsmål?
Citera
2009-02-28, 15:51
Medlem
birgerburgers avatar
Jag hade en teori om att kvinnor som varit otrogna kan anmäla mannen för våldtäkt för att på så sätt få pojkvännen på sin egen sida och därmed också skjuta över ansvaret till mannen hon hade sex med.

Någon som har mer erfarenhet av att bli falskt anklagad för våldtäkt får gärna tala om om kvinnan hade pojkvän. Teorin kan mycket väl vara helt fel.
Citera
2009-02-28, 15:51
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fateless
Minns på gymnasiet när vi debaterade jämställdhet på internationella kvinnodagen, var nån tjej som ansåg att "om tjejen känner sig våldtagen så har hon också blivit det". Det som stör mig mest är att hon inte är ensam om den åsikten uppenbarligen, då väldig tmånga (i huvudsak kvinnor tycks det?) vill luckra upp rättssäkerheten och rentav vända bevisbördan i våldtäktsmål?

Detta är rätt så intressant!
Om så sker kommer det naturligtvis även vändas mot kvinnorna utan att de kanske har tänkt det.
Tror nog vi kommer få se ett oerhört stort antal män som "känner sig våldtagen" av en kvinna.
Citera
2009-02-28, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Detta är rätt så intressant!
Om så sker kommer det naturligtvis även vändas mot kvinnorna utan att de kanske har tänkt det.
Tror nog vi kommer få se ett oerhört stort antal män som "känner sig våldtagen" av en kvinna.

Jepp, eller jag kände mig nog mordhotad när du hälsade! Tillämpningen på rättsfall rent generellt skulle vara smått komiskt.
Citera
2009-02-28, 16:06
Medlem
Citat:
Det sjuka i just det här fallet är väl snarare att han hölls inspärrad i 2 dygn utan att båda parterna hördes alls, samt att åklagaren ansåg att han gott skulle sitta ett dygn till "innan hon bestämmer vad som skall göras med honom".

Och ja, du träffar helt rätt där. På samma sätt som "alla män är potentiella våldtäktsmän" så är "alla kvinnor potentiella falskanmälarinno". Att han ironiserade över framstående feministers tidigare uttalanden gick väl knappast in.

Tja. Iom hur måna killar resonerar angående våldtäkt här så ska man aldrig ta för givet att det handlar om ironi.
Citera
2009-02-28, 16:09
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Därför bör inga misstänka häktas, någonsin.
Här håller jag absolut inte med dig. När det finns skäl för misstanke ska man naturligtvis häktas, och särskilt om det finns risk att bevis förstörs.
Lika mycket borde en man anmäld för våldtäkt kunna förpassa den anmälande kvinnan till häktet, genom att anmäla henne för falsk tillvitelse, och särskilt när det finns risk att "bevis" fabriceras.
Citat:
Därför bör man alltid anta att kvinnor ljuger och vill sätta män i fängelse.
Nej, men eftersom i omkring hälften av anmälningar ingen våldtäkt begåtts, bör man ha lite mer att gå på än bara en kvinnas ord innan man dömer (!) någon till att sitta i häkte och få sitt liv uppochnervänt för all framtid.
Citat:
Och självklart är det så att antalet falska anmälningar är större än antalet våldtäktsoffer.
Nej. Antalet riktiga anmälningar av våldtäkt är ungefär lika stort som antalet anmälningar där ingen våldtäkt begåtts. Det bör de rättsliga instanserna ta hänsyn till.
Hur stort antalet falska anklagelser, där ingen polisanmälan görs men rykten sprids ut, kan man tyvärr bara spekulera om.
Citat:
Dessutom är det så att en felaktig anklagelse innebär exakt samma stora lidande som en våldtäkt.
Som någon insiktsfullt skrev tidigare i tråden, så slipper den våldtagna – ovanpå att utstå kränkningen som brottet i sig innebär – att också bli utpekad som förövaren och misstänkt. Kränkningen som en falsk anmälan innebär ska inte underskattas. Jag har själv blivit falskt anklagad och ovanpå detta fått utstå grova integritetskränkningar, så jag har upplevt det själv. Jag vet att vissa i min omgivning fortfarande tror att jag i a f gjort någonting.
Feminister brukar säga att en falsk anmälan inte gör så mycket eftersom mannen ändå inte blir fälld. Det är ungefär lika okänsligt som att säga att en våldtäkt inte gör något så länge inte kvinnan blir gravid.
Citat:
Och en falskt anklagad kan till skillnad från den som blivit våldtagen aldrig få upprättelse.
Du är nog lite dåligt insatt i hur det fungerar i verkligheten. Både när det gäller Duke Lacrosse och Ramdas Lamb – bland många andra – lever misstanken kvar hos många i omgivningen och samhället, dels eftersom många tror att en våldtäkt ändå ägt rum trots friande dom, dels för att en friande dom få mycket mindre utrymme i media och omtalande bland folk än den ursprungliga våldtäktsanmälan.

Duke Lacrosse: http://en.wikipedia.org/wiki/2006_Duke_University_lacrosse_case
Ramdas Lamb: http://www.fact.on.ca/newpaper/go9909.htm
Citat:
Lamb assumed he had finally been vindicated. Hippensteele and Gretzinger, however, responded with renewed vigor. They organized a demonstration outside the office where a public hearing for Lamb was to be held. Hippensteele's lover, Gaye Chan, got involved, telling art students that evidence of Lamb's guilt had been suppressed. Lamb received four death threats, including intricate depictions of a severed lamb's head and the Hindu symbol of the monkey, with angry captions beneath. Once, he walked into the religion office to find BEWARE LAMB scrawled on the door of the department. Although the Angelo report had recommended that the university publicize Lamb's innocence, the university never took such action.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2009-02-28 kl. 16:13.
Citera
2009-02-28, 16:19
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Minns på gymnasiet när vi debaterade jämställdhet på internationella kvinnodagen, var nån tjej som ansåg att "om tjejen känner sig våldtagen så har hon också blivit det". Det som stör mig mest är att hon inte är ensam om den åsikten uppenbarligen, då väldigt många (i huvudsak kvinnor tycks det?) vill luckra upp rättssäkerheten och rentav vända bevisbördan i våldtäktsmål?
Det här är väl en följd av tokfeminismen som utmålar kvinnor som essentiellt goda och män som onda och djur. Under tiotals år har propaganda pumpats ut med skattemedel som säger att bara män använder våld, och om kvinnor gör det så är det bara i självförsvar, dvs. av godhet.
Dessutom har den feministiska propagandan hävdat att påståenden om att kvinnor faktiskt kan ljuga, överdriva och ha fel enbart är en del av det patriarkala förtrycket.
Klart som f-n att naiva småflickor går på sk-ten.
Citera
2009-02-28, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Vad menar du med detta?
Man bör väl i vilket fall utgå ifrån rättssäkerheten.

Man ska inte anta att kvinnor ljuger men inte heller utgå ifrån att de talar sanning. Hela rättsväsendet bygger på och kräver objektivitet för att fungera.

Självklart ska det vara så.
Men samtidigt kan man ju inte ha en så objektiv syn på det så att man inte kan häkta en misstänkt. (Av säkerhetsskäl?) Finns det starka misstankar lär man väl utgå från det, om den misstänkte visar sig vara oskyldig är det förstås jättetråkigt, men det är ju inte värre än att man släpper en misstänkt som senare visar sig vara skyldig och begår brott igen. Mordmisstänkta som inte begått brott kan ju också häktas om det finns sannolika skäl. Fast de är oskyldiga.

Jag mostätter mig absolut inte att människor vill få stopp på falska våldtäktsanklagelser. Jag blir också redigt förbannad på sånt. Men i bland låter det som att det problemet skulle vara större än problemet med våldtäkter, och vanligt förekommande på något vis. Så är det ju inte heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in