2006-09-13, 08:47
Medlem
Jag har blivit utsatt för sådant förtal. En tjej var kär i mig, jag var kär i henne. Hon hade pojkvän. Vi blev fulla en kväll. Vi gick hem ihop. I efterhand fick jag veta att den historia som kommit ur hennes käft för att skydda sin relation var att jag supit ner henne, utnyttjat henne sexuellt och att hon inte minns någonting. Snyggt jobbat!
Citera
2006-09-14, 19:31
Medlem
Alltså... Risken för att att bli dömd för våldtäkt är ganska liten, vilket betyder att blir man falskerligen åtalad för våldtäkt så är det en minimal riskt att bli dömd, även om risken förstås existerar.
Men man kan ju inte resonera så att i alla frikännande fall så har målsägande ljugit och ska på nått sätt straffas för falsk tillgivelse. Ett frikännande av den åtalade är ju inte ett bevis i sig på det brottet. Så kan det ju aldrig vara i ett fungerande rättsväsende eftersom det då skulle innebära att man inte anmäler brott om man inte har 100% bevisning bakom sig, eftersom om man då förlorar riskerar straff.

Självklart så är det vidrigt med falsk tillgivelse, men för att anklaga någon för det behöver man ju bevissubstans för det med.

Och ni som här berättat om någon kompis som blivit falkt anklagad, hur vet ni att det han/hon säger är sant?
Citera
2006-09-14, 21:42
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerbitch
Kan du presentera några logiska argument till att just kvinnor skulle ljuga mer i ett brottsmål än män gör i olika brottsmål? Du får gärna styrka det med olika studier, gärna psykologiska studier.

Har jag påstått att det är vanligare att kvinnor ljuger än att män gör det? Jag skulle uppskatta om du i framtiden inte lägger ord i min mun.

Citat:
Jag har också varit med om vänner som blivit våldtagna utan att anmäla det. Ex. en tjej som blev intvingad i en van när hon var 13 år och sedan våldtagen av personer hon känner. Att det uppdagades berodde på att hon vid ett psykiskt sammanbrott ett år senare berättade för en kompis vad som hade hänt.
Obs, hon har inte gjort någon anmälan.

Har en annan kompis som blivit utsatt för ett rått gruppsamlag i samband med att hon varit så full att hon inte visste var hon var/vad hon hette/vem som var där och nästan inte vad som skedde. Hon tyckte hon fick skylla sig själv för att hon var för full och ville därför inte göra någon anmälan...

Vad har det med trådens ämne att göra?
Citera
2006-09-15, 11:51
Medlem
Jag är övertygad om at falska anmälningar är betydligt vanligare än vad de flesta tror, men eftersm att beviskraven måste va hårda för att döma nån för våldtäkt eller föresten vilket brott som hellst så måste vi ha samma beviskrav för att döma nån för falsk tillvitelse. Det kan mycket väl vara så att en tjejj känner sig våldtagen men att det juridiskt sett därför inte är våldtäkt eftersom att varken hot eller våld förekommit. Tjejjen kan ha varit rädd eller blyg och inte tordats säga nej och egentligen inte velat men killen har uppfattat det hela som om hon har varit med på allt. Då är det inte våldtäkt eftersom att man faktiskt har ansvar för sin egen sexualitet och i den innefattar det faktiskt att säga nej till sånt man inte vill, man kan inte utgå från att partnern är tankeläsare
Citera
2006-09-15, 13:00
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Jag har också varit med om vänner som blivit våldtagna utan att anmäla det. Ex. en tjej som blev intvingad i en van när hon var 13 år och sedan våldtagen av personer hon känner. Att det uppdagades berodde på att hon vid ett psykiskt sammanbrott ett år senare berättade för en kompis vad som hade hänt.
Obs, hon har inte gjort någon anmälan.
Vad fikar du efter? Menar du att en ickeanmälan kvittar en falskanmälan?

Citat:
Har en annan kompis som blivit utsatt för ett rått gruppsamlag i samband med att hon varit så full att hon inte visste var hon var/vad hon hette/vem som var där och nästan inte vad som skedde. Hon tyckte hon fick skylla sig själv för att hon var för full och ville därför inte göra någon anmälan...
Hon hade en poäng. Det är ganska svårt att skilja mellan ärligt menade kåtvrål i imperativform* och alkoholinducerade dito. Om jag skulle supa mig pruttfull och gå ner till närmsta Hells Angels-lokal och aggressivt påpeka att HD är en fjantcykel för advokater så skulle inte speciellt många tycka synd om mig efteråt. Vi kan inte leva i Bullerbyn.

*) T.ex.: "Knulla mig! Nuu!"

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-09-15, 14:02
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFrid
Jag har blivit utsatt för sådant förtal. En tjej var kär i mig, jag var kär i henne. Hon hade pojkvän. Vi blev fulla en kväll. Vi gick hem ihop. I efterhand fick jag veta att den historia som kommit ur hennes käft för att skydda sin relation var att jag supit ner henne, utnyttjat henne sexuellt och att hon inte minns någonting. Snyggt jobbat!

Det är brottsligt att göra så.... asså, det hon gjorde.. Går fint att anmäla henne för förtal...
Citera
2006-09-17, 01:02
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Våldtäkt håller på att bli en knölpåk att använda för kvinnor vilka känner sig på något sätt förminskade av män i deras närhet.

Vi bör inte ändra på lagstiftningen! Det kommer att slå tillbaka beaucoup!

"Män och kvinnor är likadana"...

Kvinnor får fan lära sig att UNDVIKA situationer där de KAN bli utsatta för övergrepp, på samma sätt som svaga män (som jag) varit tvungna att göra i sekler... OK, vi blir sällan våldtagna men visst blir vi misshandlade och mördade i EN MYCKET STÖRRE UTSTRÄCKNING än vad kvinnor blir...

Kvinnor bör uppmuntras till att kunna försvara sig, inte att bära burka och stanna hemma...

En liten person kan spöa upp/döda en mycket större person med rätt teknik.

ANNARS MÅSTE VI INFÖRA ETT TOTALT ÖVERVAKNINGSSAMHÄLLE!
Citera
2006-09-17, 01:08
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Alltså... Risken för att att bli dömd för våldtäkt är ganska liten, vilket betyder att blir man falskerligen åtalad för våldtäkt så är det en minimal riskt att bli dömd, även om risken förstås existerar.
Men man kan ju inte resonera så att i alla frikännande fall så har målsägande ljugit och ska på nått sätt straffas för falsk tillgivelse. Ett frikännande av den åtalade är ju inte ett bevis i sig på det brottet. Så kan det ju aldrig vara i ett fungerande rättsväsende eftersom det då skulle innebära att man inte anmäler brott om man inte har 100% bevisning bakom sig, eftersom om man då förlorar riskerar straff.

Självklart så är det vidrigt med falsk tillgivelse, men för att anklaga någon för det behöver man ju bevissubstans för det med.

Och ni som här berättat om någon kompis som blivit falkt anklagad, hur vet ni att det han/hon säger är sant?
Jag har läst alla papper och närvarat vid rättegångarna. Och nej, det behövs ingen som helst bevisning för att fälla någon för, i det fallet jag själv följt, försök till våldtäkt.

Självklart är inte ett frikännande ett bevis att den misstänkte är oskyldig. Precis som en dom inte behöver vara ett bevis på att personen är skyldig.
Citera
2006-09-17, 04:07
Medlem
onits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Jorden till onit: De som sitter inne för våldtäkt måste ha ögon i nacken. De är ytterst hatade och impopulära...
Onit till grottan:

Jag uppfattar det som att du har missat vad jag skrev.
Det ar fantastiskt svart att bli falld for valdtakt, runt atta procent av alla anmalningar gar igenom. Sa du behover nog inte vara orolig. Battre chans for dig att bli misshandlad och/eller ranad.
Citera
2006-09-17, 04:24
Medlem
Suck!

Citat:
Ursprungligen postat av Random_Fool
Jag tror dock inte att det är så svårt att komma fram till att 6 år i fängelse som dömd våldtäktsman är värre än att bli våldtagen för de allra flesta människor i Sverige.
Men det är ju bara att ge fan i att våldta då!!!
Har inte läst igenom hela tråden men vill ändå kommentera Random_Fool!

Visst förekommer det falska anklagelser och det är mycket sorgligt för det försvårar ännu mer för dom som har blivit våldtagna!!

Kvinnor är rättslösa idag! De behandlas som det värsta avskum i rättegångar. Tommy Martinsson är en sådan advokat som förnedrar och kränker kvinnor. Tänker på Västeråsvåldtäkten för ett par år sedan! Det är fullständigt sanslöst!!
Citera
2006-09-17, 12:04
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Järven
Men det är ju bara att ge fan i att våldta då!!!
Har inte läst igenom hela tråden men vill ändå kommentera Random_Fool!
Det är just det som är grejen, det räcker inte att "ge fan i att våldta". I den här tråden diskuterar vi män som blir falskt anklagade, något som tydligen är ganska vanligt.
Citat:
Visst förekommer det falska anklagelser och det är mycket sorgligt för det försvårar ännu mer för dom som har blivit våldtagna!!

Kvinnor är rättslösa idag! De behandlas som det värsta avskum i rättegångar. Tommy Martinsson är en sådan advokat som förnedrar och kränker kvinnor. Tänker på Västeråsvåldtäkten för ett par år sedan! Det är fullständigt sanslöst!!
Förnedrar och kränker kvinnor? Du menar ställer tuffa frågor och försöker få fram saker som talar till sin klients fördel? Det är advokatens jobb. Rättslösa my ass, de har precis lika stor rätt som något annat brottsoffer.
Citera
2006-09-17, 13:50
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Random_Fool
Automatiskt maxstraff, bryta alla ben i kroppen, mm är att gå i taket. Eller i vart fall är det inte konstigt att tolka det så även om det är avsett humoristiskt.
Näh, det är ytterst kyligt uttänkt av mig. Tro inte att våld, etc alltid är berusning och vansinne.

MVH
/HL

P.S. Sedan så vore det ytterst svårt att återinföra kroppstraff i Sverige. Men ett maxstraff för folk som försöker sätta dit andra för brott smakar fågel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in