2014-04-04, 05:29
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Varför läggs anmälningarna ner? För att det inte finns tillräckliga bevis. Varför finns det inte tillräckliga bevis? För att kvinnorna ljuger. Om kvinnorna verkligen hade blivit våldtagna hade det varit många fler åtal.

2) Det enda som krävs för fällande dom är kvinnans berättelse + stödbevisning. Tillräcklig stödbevisning kan vara att en annan person intygar att kvinnan har mått dåligt efter att den påstådda våldtäkten inträffat. Om 95%+ av våldtäktsanmälningarna inte når upp till denna standard (trovärdig berättelse + stödbevisning) då är det uppenbart att kvinnorna ljuger.

3) Det råder redan våldtäkts hysteri/fetish bland kvinnor. Det bör inte uppmuntras ännu mer.

Jaja, man är ju över 30 och har aldrig hört talas om en fällande dom (tonåringar o uppåt) för våldtäkt bortsett från tv o tidningar så allting är nog bara fiktion och våldtäkt sker aldrig, iallafall inte enligt rättsväsendet. För en väldans massa offer o anmälningar har jag hört om, men aldrig åtal.
Citera
2014-04-04, 05:30
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meratina
Du ber mig alltså motbevisa ett negativ? Bevisa att gud inte finns, tack.

https://www.bra.se/download/18.35c681d4143337cb6b29e9/1395068368052/2013_1_NTU_2013.pdf

Räkna på anmälningenbenägenheten samt prevalensen så ska ni nog se att antalet anmälda våldtäkter stämmer rätt så bra överens med NTU.

BRÅ är en källa med ideologisk koppling. Du måste gå internationellt, och de vetenskapliga tidsskrifter du anger måste ha gott rykte och ett högt impact index. Du ger allt fler bevis på en person som förts bakom ljuset. Du borde skämmas...
Citera
2014-04-04, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
BRÅ är en källa med ideologisk koppling. Du måste gå internationellt, och de vetenskapliga tidsskrifter du anger måste ha gott rykte och ett högt impact index. Du ger allt fler bevis på en person som förts bakom ljuset. Du borde skämmas...

Du tror alltså att man kan jämföra brottslighet i ett land med ett annat, som har helt olika samhällsstrukturer samt värderingar. Det anmäls knappt några våldtäkter i vissa länder, är våldtäkt inte ett fenomen i dessa länder?

Det du har länkat till hitintills är ju inte precis fritt från ideologiska kopplingar, NTU är för övrigt bara en trygghetsundersökning. Det är vad folk rapporterar i den, det är inga kopplingar till ideologi där.

Varför tror du jag vill ha dokumentation från domstol?
Senast redigerad av Meratina 2014-04-04 kl. 05:36.
Citera
2014-04-04, 05:37
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Det har jag aldrig sagt, bäst att bygga halmdockor.

Det jag ställer mig tveksam till är att ni säger att en väldigt stor andel av våldtäkter är falskanmälningar samt att det är många som sitter falskeligen dömda för våldtäkt, relativt sett till hur många som sitter falskeligen dömda för andra brott.

Sen att ni inte riktigt kan backa upp det stärker liksom bara min tveksamhet.

1) Om de inte var falskanmälningar varför leder inte fler anmälningar till åtal?

2) Se JKs utredning. Mer officiellt uppbackat kan det inte bli,

Citat:
Bevisprövningen i brottmål inrymmer betydande rättssäkerhetsproblem. Det beror bland annat på att det är oklart vad ”ställt utom rimligt tvivel” egentligen innebär i det enskilda fallet. En del domare fäster alltför stor vikt vid den egna övertygelsen och många anlitar hjälpregler som i praktiken sänker beviskravet. Granskningen av bevisutsagor är i vissa fall otillräcklig, bland annat för att det tar emot att ifrågasätta vittnens eller målsägandes hederlighet. Detta är åsikter som framförs i denna artikel.
Författaren menar att bevisprövningen behöver kvalitetssäkras.

http://svjt.se/svjt/2009/1
Citera
2014-04-04, 05:38
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Du tror alltså att man kan jämföra brottslighet i ett land med ett annat, som har helt olika samhällsstrukturer samt värderingar. Det anmäls knappt några våldtäkter i vissa länder, är våldtäkt inte ett fenomen i dessa länder?

Det du har länkat till hitintills är ju inte precis fritt från ideologiska kopplingar.

Varför tror du jag vill ha dokumentation från domstol?

Nu närmar du dig en central punkt. Det är inte till din fördel. Det som räknas till våldtäkt i Sverige räknas till nonsens i stora delar av världen. Det är Sverige som är extremt, inte tvärtom. Att skattemedel och människoliv finansierar småfittors krossade hjärtan är fan ta mig för djävligt. Detta kommer Assangefallet att visa för omvärlden. Sverige är ingen rättsstat.
Citera
2014-04-04, 05:39
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Det skulle nödvändigtvis inte vara icke-trovärdigt bara p.g.a. antalet.

Stödjer du dig däremot på NTU från BRÅ samt kollar på anmälningsbenägenheten jämfört med prevalensen på brottet så är det rätt lätt att dra slutsatser utifrån detta.

Menar du då att det skuklle vara trovärdigt att 16 hetro män blev bög våldtagna varje dag (året runt) i Sverige?
Citera
2014-04-04, 05:41
Medlem
Citat:
1) Om de inte var falskanmälningar varför leder inte fler anmälningar till åtal?

Detta har riksdagen redan kommenterat och det är p.g.a. poliserna hanterar förundersökningen dåligt. Vilket det har varit förslag på att åtgärda.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Hogre-kvalitet-pa-forundersokn_H102Ju201/?text=true

Citat:
Det förekommer att fall läggs ner utan att rättsintyg överhuvudtaget begärts ut. De skäl som polisen, enligt akutmottagningen för våldtagna kvinnor, uppger för att inte begära ut rättsintyg är bl.a. att fallet uppenbart inte kommer att leda till åtal, att det inte finns någon namngiven misstänkt (som exempelvis kan vara fallet vid en överfallsvåldtäkt) eller att kvinnan inte minns vad som har hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Nu närmar du dig en central punkt. Det är inte till din fördel. Det som räknas till våldtäkt i Sverige räknas till nonsens i stora delar av världen. Det är Sverige som är extremt, inte tvärtom. Att skattemedel och människoliv finansierar småfittors krossade hjärtan är fan ta mig för djävligt. Detta kommer Assangefallet att visa för omvärlden. Sverige är ingen rättsstat.

Skulle inte säga att sverige är extremt. Sveriges definition av våldtäkt gör det svårt att ens få det till domstol när man blir våldtagen då många andra länder har samtycke i lagen. Sverige har icke detta utan det krävs våld eller hot om våld eller hot om brott eller utnyttjande utav att personen befinner sig i ett utsatt läge, inducerat av antingen alkohol, droger, sjukdom eller skada eller en särskilt utsatt situation.

Det är snarare så att det är lättare att anmäla våldtäkt i andra länder då det inte finns sådana krav på våldtäkt som det gör i Sverige utan där krävs det endast att man inte samtyckt, det är inte så i Sverige.
Senast redigerad av Meratina 2014-04-04 kl. 05:44.
Citera
2014-04-04, 05:44
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Nej, det finns inga källor som ni kan förse mig med. Det enda ni kan förse mig med är studier som inte har ett tillräckligt högt antal deltagare för att kunna utgöra någon statistisk relevans eller studier som är regionsbundna, vilket kan omöjligen utgöra någon statistisk relevans genom riket. Jag lutar mig på NTU från BRÅ däremot, det ni kan göra är att länka dokumentation från domstolar som motbevisar NTU(Anmälningsbenägenhet jämfört med prevalens) men det klarar ni tydligen icke att göra.

En studie utfört i annat land än Sverige kan heller inte appliceras på Sverige för övrigt och den är därmed inte statistiskt relevant för Sverige.

1) Se McDowells studier.

2) Jo därför att det är samma rättsprinciper och ungefär samma process i domstolarna.

3) Det är omöjligt att veta vad prevalensen är om kvinnor ljuger i domstolarna.
Citera
2014-04-04, 05:49
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Du ber mig alltså motbevisa ett negativ? Bevisa att gud inte finns, tack. Du låter precis som en kristen fanatiker, fast istället för gud så är det falska våldtäkter.

https://www.bra.se/download/18.35c681d4143337cb6b29e9/1395068368052/2013_1_NTU_2013.pdf

Räkna på anmälningenbenägenheten samt prevalensen så ska ni nog se att antalet anmälda våldtäkter stämmer rätt så bra överens med NTU.

Det bygger på människors egna uppgifter. Det betyder inte att det har hänt.

Citat:
Och du kan inte länka till slutsatsen därför att...?

Citat:
Bland rapportens slutsatser märks:

Det finns ingen statistik avseende resningsansökningar och hur det går med de mål som är föremål för sådana, vilket avsevärt försvårar uppföljning av mål som kan ha hanterats felaktigt. Sådan statistik måste fortsättningsvis föras.

Resningsärenden rörande grova brott som leder till att den dömde helt frikänns förekom i stort sett inte före nittiotalets början. De har därefter ökat kraftigt i antal.

Flertalet av de fall som granskats i rapporten hade kunnat undvikas om målen hade hanterats korrekt från början.

I rapporten lyfts ett antal brister fram, bl.a. följande:

Domar har grundats på ofullständigt underlag. Domstolen har det slutliga ansvaret för att ett brottmål blir tillräckligt utrett. I så gott som alla granskade fall har underlaget för rättens prövning varit ofullständigt. Det betyder att det funnits luckor eller oklarheter i utredningsunderlaget, som domstolen borde ha uppmärksammat.

Otillräcklig granskning av målsägandeberättelsen i sexualbrottsmålen. Målsägandeberättelsen är av central betydelse i de flesta sexualbrottsmål. Det måste kontrolleras hur berättelsen kommit fram, hur tillförlitlig den är och om den innefattar moment som gör den mindre tillförlitlig (”varningssignaler”). Det har inte skett i tillräcklig utsträckning.

Spekulativa bedömningsgrunder. Kunskap och erfarenheter som ligger till grund för domstolens ställningstaganden måste redovisas. Subjektiva föreställningar om hur domaren tror att verkligheten är beskaffad får inte läggas till grund för domstolens ställningstaganden. Det förekommer i de granskade domarna flera exempel på resonemang som inte stöds på ett godtagbart underlag.

Brister med anknytning till sakkunnigbevisning förekommer i samtliga sexualbrottsmål, om man i detta räknar in experter, som domstolarna använt för att bedöma målsägandenas trovärdighet och sannolikheten för att de varit utsatta för sexuella övergrepp.

Kravet på rättvis rättegång innefattar en rätt för den tilltalade att bli ”juste” behandlad under hela den rättsliga processen. I materialet finns flera exempel på att så inte har skett.

http://www.jure.se/ns/default.asp?url=visatitel.asp?tuid=9153
Citera
2014-04-04, 05:51
Medlem
Citat:
Det bygger på människors egna uppgifter. Det betyder inte att det har hänt.

Hur var det nu igen? Fanns illuminati & the new world order?
Citera
2014-04-04, 05:52
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Jaja, man är ju över 30 och har aldrig hört talas om en fällande dom (tonåringar o uppåt) för våldtäkt bortsett från tv o tidningar så allting är nog bara fiktion och våldtäkt sker aldrig, iallafall inte enligt rättsväsendet. För en väldans massa offer o anmälningar har jag hört om, men aldrig åtal.

Svara på mitt argument, om det sker 6000 våldtäkter per år varför fälls bara 200? Antingen går 5000+ våldtäkts män fria varje år eller så ljuger kvinnorna vad är mest sannolikt?
Citera
2014-04-04, 05:53
Medlem
Citat:
Svara på mitt argument, om det sker 6000 våldtäkter per år varför fälls bara 200? Antingen går 5000+ våldtäkts män fria varje år eller så ljuger kvinnorna vad är mest sannolikt?

Oh wow. Du tror alltså att det är en våldtäktsman per våldtäkt. Du har ju inte en aning om hur våldtäkter registreras i Sverige och att det är därför det knappast går jämföra med andra länder.

Om en man våldtar sin fru 10 gånger under ett år, då är det 10 st som syns i statistiken om hon anmäler detta men det är ändå bara 1 förövare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in