2025-09-18, 23:11
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Svensken är mjuk i huvudet och bryr sig för mycket om detaljstyrande lagar. Jag byter däck när jag anser det är rätt tid och om det betyder att jag får böter så är det inget mer med det. Jag har bra däck både på sommaren och vintern och det har inget med deras lag om mönsterdjup att göra; man vill åka säkert, och jag behöver ingen batongviftande snut för att begripa det.

Om inte du bryr dig varför tror du då andra skulle göra det? Ingen bryr sig om vinterdäck, inte ens poliserna gör det.
Citera
2025-09-19, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det där beror väl på vart man bor i landet och skillnaden kan vara rätt stor på södra, mellersta eller norra sverige.
Jag bor i mellersta och snön brukar komma runt jul eller nyår men kan absolut vara minusgrader innan dess på blöt vägbana och då är det rätt skönt att åka dubbat så de biter lite iallafall.

Med tanke på att man pratar om den globala uppvärmningen så känns det ändå konstigt att man förlänger perioden.
Att lastbilar ska köra med dubb är nog bra då de gör att vi slipper mycke utländska ekipage på vägarna.

Men vad fan tänker dom med?
Partiklar från dubbdäck är ju så jävla farligt så dubbdäck är ju förbjudna här o där.

Fan det blir ju bara värre o värre med alla satans regler för allt o inget.
Citera
2025-09-19, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilVetSweden
Kalla dem friktions eller året runt (tomejto tomato)........faktum kvarstår. Dubbat och hastighetsanpassning är i längden oslagbart.........
Finns det ens allseason eller allweather med snöflingesymbol?
Citera
2025-09-19, 01:20
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Men hur går detta ihop med klimatkatastrofen som innebär att det blir varmare, mycket varmare? Det här tyder snarare på motsatsen, att vintern kommer bita sig kvar längre.

Klimatförändringarna leder till att den fullskaliga globala uppvärmningen gör jorden kallare.
Ska det vara så svårt att förstå?
Citera
2025-09-19, 08:43
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1

Merparten av så kallade allseason däck är idag märkta med 3PMSF. (Alptopp/snöflinga).

På Däckonlines hemsida så går det tex att söka på enbart "Helårsdäck" och man får då enbart upp så kallade All season däck. Samtliga är märkta med 3PMSF.

Tex däck som...
Bridgestone Turanza all season 6.
Dunlop all season 2.
Nokian seasonproof 1.
Hankook Kinergy 4S.
Michelin crossclimate.
Pirelli cinterato All season Plus.

Och typ 200 andra fabrikat.

Det är ju däck som kan vara helt okej att åka på om man bor i södra Skåne, eller Danmark, eller delar av Europa där det inte är så dunderkallt. Dock inte nått däck man väljer om man bor i Östersund.
Citera
2025-09-19, 08:52
Medlem
Citat:
Kalla dem friktions eller året runt (tomejto tomato)........faktum kvarstår. Dubbat och hastighetsanpassning är i längden oslagbart.........

Hastighetsanpassning självklart, oavsett däcktyp !

Sedan är det inte så enkelt, förutom att det inte existerar "årentruntdäck".
Nordiska friktionsdäck är inte sämre på annat än ren is, om man jämför med dubbat.
Europeiska friktionsdäck är långt bättre än dubbat på våt asfalt eller ren barmark.
Sommardäck är dåliga på allt under +5 och alla friktionsdäck är dåliga på allt över +15.

Så man ser på sina behov och väljer efter det..

/Dick
Citera
2025-10-01, 14:33
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:

Friktionsdäck och året-runt-däck är inte samma sak. Friktionsdäck är konstruerade specifikt för vinterklimat och har djupare mönster och en gummiblandning som är anpassad för låga temperaturer. De är tillåtna att använda året runt (eftersom det bara finns begränsningar på själva dubben) men ger sämre grepp vid varmare temperaturer och slits betydligt om du kör med dem när det är varmt, eftersom de då är för mjuka.

Året-runt-däck är konstruerade för att kunna användas året runt i länder som inte har något riktigt vinterväglag, och har därför inte alls samma grepp som friktionsdäck vid snö eller is. Det är ett slags mellanting mellan sommar- och vinterdäck för länder som inte har någon riktig vinter.

Dubbdäck briljerar främst på is eller hårt packad snö eftersom dubben ger grepp i en annars glatt yta. När du kör i lös snö, snömodd eller på barmark så gör inte dubben någonting förutom att föra oväsen och slita på vägarna. För majoriteten av svenskarna är egentligen friktionsdäck bättre lämpade, och det är framförallt de norra delarna av landet som regelmässigt har det vinterväglag där dubbdäck faktiskt gör någon skillnad.
Citera
2025-10-02, 17:59
Medlem
Än så länge så ligger väl det som ett förslag fram tills 1 november. Annars gäller ju gamla regler. Enligt mitt tycke så vore denna "korrigering" fullständigt meningslös och helt onödig. Bor man i norra delen av landet så kan jag förstå att man säkert har användning för t.ex. dubbat redan 1 oktober, eller åtminstone under den månaden. Bor man i södra delarna så har man definitivt ingen som helst anledning ens att snegla på vinterhjulen så tidigt som i början av november månad. Jag kan nästan räkna gångerna på mina 10 fingrar när vägarna har varit helt nedisade och snöfyllda under mina dubbdäck i mina trakter i "ganska" södra Sverige, ens under vintern. Man kör alltså omkring med vinterhjul på bar asfalt mestadelen av tiden. Så att backa tiden med nästan 1 månad vore helt korkat.
Citera
2025-10-02, 18:12
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
princip alla dubbfria, allseason, wallweather, allrounddäck, många namn, etc, som säljs har snöflingan du efterlyser
Citera
2025-10-02, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
princip alla dubbfria, allseason, wallweather, allrounddäck, många namn, etc, som säljs har snöflingan du efterlyser

De som kallas "nordiska friktionsdäck" har annan gummiblandning och annat däckmönster än "europeiska friktionsdäck" och de senare funkar säkert året om ifall det inte är så kallt. De nordiska är inte alls lämpliga på sommaren (även om de ännu inte är förbjudna).
Citera
2025-10-02, 20:57
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De som kallas "nordiska friktionsdäck" har annan gummiblandning och annat däckmönster än "europeiska friktionsdäck" och de senare funkar säkert året om ifall det inte är så kallt. De nordiska är inte alls lämpliga på sommaren (även om de ännu inte är förbjudna).
Det spelar ingen roll. Finns ändå snöflinga och är alltså godkänt, kom till sak istället
Citera
2025-10-03, 09:19
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Det spelar ingen roll. Finns ändå snöflinga och är alltså godkänt, kom till sak istället
Bara för att de är godkända innebär inte att de är bra. Kombinationen sommardäck och nordiskt vinterdäck med eller utan dubb är och förblir vida mycket bättre än åretruntdäck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in