2025-09-17, 15:40
Medlem
Då gjorde jag rätt i att börja köra med nordiska friktionsdäck året runt när jag slutade bilpendla men bordje gjort det långt tidigare
dubbdäcken räddade mig ca 3 ggr per säsong men kör mkt lugnare med friktionsdäck
Citera
2025-09-17, 15:48
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Man borde förlänga perioden med dubbdäck också. Jag fick böter för dubbdäck i slutet av april trots att det var flera frostnätter efter 15e då jag körde.

Pengarna till Ukraina och MENA måste in..

Det där låter ju väldigt konstigt. Blev stoppad på E4 vid Uppsala slutet av Maj innan kristi him förra året
och hade vinterdäck. Jag förklarade att jag hade kört från Norra Jämtland och att det var
fortfarande snö på vägarna. Fick inte böter.
Citera
2025-09-17, 15:51
Medlem
[quote=JaBaDaBaDoo|92982410]
Hej!

Vad tycker ni om att lagen med vinterdäck ändras till tidigare?

https://carup.se/nya-lagen-klar-idag...-rekordtidigt/

Sedan kommer den svenska polisen lägga resurser på att stopa folk och kolla däcken!😂

Finns en hel del annat idioterna skulle kunna göra!
Citera
2025-09-17, 16:09
Medlem
BAB7s avatar
Gör ju ingen skillnad eftersom det bara gäller vid vinterväglag.
I november är det ju 10-12 plusgrader, så då lägger man ju knappast på några vinterdäck.
Citera
2025-09-17, 16:15
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskvadd
Tycker det är vansinnigt att samma regler gäller över hela landet... så i ystad ska dubbdäcken på 10november senast.

Bra för dom som säljer däck.

Det finns inga krav på dubbdäck, bara vinterdäck. Jag tror inte att speciellt många i Skåne har dubbdäck när det i princip aldrig råder väglag där de behövs. Dubbdäck ger bättre grepp vid is och hårt packad snö, medans i lös snö, snömodd och lera är det framförallt däckmönstret som får jobba. Dessutom så är det fortfarande bara vid vinterväglag det gäller. De enda som påverkas av lagändringen är de som ger sig ut i snöstorm i november med sommardäck.

Sen är det inte bara snö i sig som avgör när man bör byta däck. Sommardäck är gjorda för högre temperaturer för optimal prestanda, medans vinterdäck har en annan gummiblandning som ger bättre grepp när däcket inte blir lika varmt. Brytgraden för detta är någonstans runt 5-7 grader, vilket är vanligt långt innan den första snön kommer.
Citera
2025-09-17, 16:52
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Detta går helt emot global uppvärmning som greta och mp förespråkar.

Konstigt beslut enligt mig, va typ 15 år sen de va is på vägarna 1nov.

Det där beror väl på vart man bor i landet och skillnaden kan vara rätt stor på södra, mellersta eller norra sverige.
Jag bor i mellersta och snön brukar komma runt jul eller nyår men kan absolut vara minusgrader innan dess på blöt vägbana och då är det rätt skönt att åka dubbat så de biter lite iallafall.

Med tanke på att man pratar om den globala uppvärmningen så känns det ändå konstigt att man förlänger perioden.
Att lastbilar ska köra med dubb är nog bra då de gör att vi slipper mycke utländska ekipage på vägarna.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2025-09-17 kl. 16:54.
Citera
2025-09-17, 17:02
Medlem
Krapulants avatar
Som någon skrev; vem bryr sig. En av tusentals frågor där det går utmärkt att låta det egna förnuftet avgöra. Jag betalar hellre böter än följer idiotregler.
Citera
2025-09-17, 17:17
Medlem
fskers avatar
Eftersom klimatet blir varmare så måste man ha vinterdäck längre. Hmmm. Nåt som inte stämmer här.
Citera
2025-09-17, 17:52
Medlem
Adelsdams avatar
Det beror väl på var i Sverige man bor. Det är nog bra att reglerna uppdateras.
Citera
2025-09-17, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonTheWolf
Det är ju vansinne att köra bil med sommardäck på vinterväglag oavsett månad. Vilken idiot gör det?

Alla som bytt till sommardäck och ute på resa överraskas av snö på vägen hem?

Eller parkerar du bilen, tar tåget hem och hämtar den nästa helg om.det är någon centimeter snö på vägen i slutet av april?
Citera
2025-09-17, 19:24
Medlem
Ja men detta kanske kan få alla dom som skyller på blixthalka för dom kör för fort att skärpa till sig
Citera
2025-09-17, 21:20
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Hej!

Vad tycker ni om att lagen med vinterdäck ändras till tidigare?

https://carup.se/nya-lagen-klar-idag...-rekordtidigt/

För mig spelar de ingen roll, för jag brukar skifta redan i början av November, men många har väntat in i det sista?
Jag är för den här lagändringen. Det kan vara snorhalt och rena snöstormen både innan 10 november och efter 1 april i södra Sverige. Därför är lagändringen både bra och välkommen.

Minns tiden innan lagen om vinterdäck, när det var tillåtet att köra på sommardäck året runt – även i värsta ishalkan. Dåtidens sommardäck hade helt andra mönster än dagens, som mest är optimerade för bränslesnålhet och varma sommardagar med blödande asfalt.

Och låt oss vara ärliga: vinterdäck är inget man ska spara på. Efter fyra–fem år blir de hårda som bakelit och duger inte ens som sommardäck.

Jag har mina däck vid stugan på Gotland, skiftar och köper nytt lokalt på ön när det är dags, vinterdäck var fjärde år, oavsett mönsterdjup.

Kasserade däck blir till bränsle i Heidelberg Materials Cement cementtillverkning i Slite. Bra med energi och bidrar till att en hetta på 1700 grader, och metalltrådarna i däcken frigörs till det kol som krävs för att tillverka cementen.

Skall man spara och samtidigt vara trafiksäkerhets smart skall man spara på sommardäcken, till förmån att slita vinterdäck.

1700 grader, du kan lita på mig, du kan lita på mig i trafikvett och som miljövän, du kan lita på mig, du kan lita på mig... https://youtu.be/a3UC7dWBDvg?list=RDa3UC7dWBDvg&t=39
Senast redigerad av Kallis 2025-09-17 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in