2025-09-18, 21:48
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Åretrunt-däck löser såna här problem.
Skitsnack!
Citera
2025-09-18, 21:49
Medlem
MilVetSwedens avatar
Citat:
Åretrunt-däck löser såna här problem.
Det är väl bara Mälardalen som tror att åretruntdäck funkar vintertid. Alla med en mental spänst överstigande en snigels kör dubbat......
Citera
2025-09-18, 22:00
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Nu tar du väl ändå i och behandlar sanningen vårdslöst!
Du nämner ordet ärlig - om du inte vet vad det betyder så ta och kolla i en synonymordbok!
Om du slutar köpa Kinadäck, med 4 års livslängd, och i stället köper däck typ Continental, Michelin, Pirelli så ska du se att livslängden är mer än 4 år.
Sen kan man fråga sig hur många mil du avverkar med bilen "vid stugan på Gotland" på 4 år?
Antar du inte kör på vinterdäck även på sommaren - så efter hur många mil kasserar du vinterdäcken?
Jag köper aldrig Kina-däck. Jag satsar på premium, både för säkerheten och ekonomin. Inför förra vintern sulade jag om till nya Nokian Hakkapeliitta 10 dubb och körde dem ända fram till 15 april i våras. Sedan blev det byte till Continental PremiumContact för sommaren. Men nu är det väl inte ens två veckor kavr, då skiftar jag om till Hakkapeliitta igen, de tål att slitas på!

För mig är det självklart – inga Kina-däck, utan bara premium!
Citera
2025-09-18, 22:22
Medlem
MilVetSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Nu tar du väl ändå i och behandlar sanningen vårdslöst!
Du nämner ordet ärlig - om du inte vet vad det betyder så ta och kolla i en synonymordbok!
Om du slutar köpa Kinadäck, med 4 års livslängd, och i stället köper däck typ Continental, Michelin, Pirelli så ska du se att livslängden är mer än 4 år.
Sen kan man fråga sig hur många mil du avverkar med bilen "vid stugan på Gotland" på 4 år?
Antar du inte kör på vinterdäck även på sommaren - så efter hur många mil kasserar du vinterdäcken?

Den som inte använder dubb och dessutom inte byter ut dem (dubbdäcken) och kör i mer än 4 säsonger med sinna däck är inte bara Dum i huvet Henom är dessutom efterbliven. men till syvende å sist är det ju varje förare som är ansvarig för sin och medtrafikanternas säkerhet. Är du med om en olycka på åretruntdäck vintertid (oavsett om du är vållande eller ej så bör du gent emot försäkringsbolaget bedömmas som medansvarig) I klartext: Bara en idiot kör odubbat
Citera
2025-09-18, 22:23
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilVetSweden
Det är väl bara Mälardalen som tror att åretruntdäck funkar vintertid. Alla med en mental spänst överstigande en snigels kör dubbat......
Jag har kört åretrundäck sen runt 2007 och inte haft några problem. ärligt talat med dagens bilar med handikappanpassningar som ABS och antisladd så ser jag inte hur man ska kunna misslyckas med körning på åretruntdäck.

Men då lärde jag mig köra bil med trimmade amazoner, asconor och andra fartmonster som inte hade såna hjälpmedel.
Citera
2025-09-18, 22:23
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Skitsnack!
Nej, det är sant man behöver inte bry sig om datum alls. Det är bara att köra på.
Citera
2025-09-18, 22:24
Medlem
Superbunnys avatar
Dubbdäck borde förbjudas asap!

Kvalitativa friktionsdäck som Nokian Hakkapeliitta R5 och liknande är helt suveräna som vinterdäck på både snö och is. Har aldrig upplevt att det skulle vara dåligt grepp i någon situation.
Dessutom tystare komfort och bättre för närmiljö.
Citera
2025-09-18, 22:27
Medlem
MilVetSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
Dubbdäck borde förbjudas asap!

Kvalitativa friktionsdäck som Nokian Hakkapeliitta R5 och liknande är helt suveräna som vinterdäck på både snö och is. Har aldrig upplevt att det skulle vara dåligt grepp i någon situation.
Dessutom tystare komfort och bättre för närmiljö.
Jasså, verkligen..........Kan detta möjligen påvisas med opartisk "prövning"?
Citera
2025-09-18, 22:32
Medlem
MilVetSwedens avatar
Citat:
Jag har kört åretrundäck sen runt 2007 och inte haft några problem. ärligt talat med dagens bilar med handikappanpassningar som ABS och antisladd så ser jag inte hur man ska kunna misslyckas med körning på åretruntdäck.

Men då lärde jag mig köra bil med trimmade amazoner, asconor och andra fartmonster som inte hade såna hjälpmedel.

Jag lärde mej i Caprise, G20 och PBV 302 med broddade band........jag är dock inte så infantil att jag inte inser att dubbdäcken är att föredra (om man vintertid förflyttatr sej norr om mälardalen alltså) Dubbdäck och anpassa hastighet efter väglag....... Oslagbart
Senast redigerad av MilVetSweden 2025-09-18 kl. 22:38.
Citera
2025-09-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilVetSweden
Den som inte använder dubb och dessutom inte byter ut dem (dubbdäcken) och kör i mer än 4 säsonger med sinna däck är inte bara Dum i huvet Henom är dessutom efterbliven. men till syvende å sist är det ju varje förare som är ansvarig för sin och medtrafikanternas säkerhet. Är du med om en olycka på åretruntdäck vintertid (oavsett om du är vållande eller ej så bör du gent emot försäkringsbolaget bedömmas som medansvarig) I klartext: Bara en idiot kör odubbat

Citat:

Menar ni verkligen åretruntdäck?
Jag tror det vanligaste är att man har friktionsvinterdäck som man även kör med på sommaren
Citera
2025-09-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Ffa så borde tiden när dubbisar är tillåtna vara längre på våren. Tex om man bor i mellansverige men tänker att åka till Åre eller Kittelfjäll i slutet på april.

Du får ha det då, om du kan visa på att det är dit du är på väg.
Citera
2025-09-18, 23:08
Medlem
MilVetSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Menar ni verkligen åretruntdäck?
Jag tror det vanligaste är att man har friktionsvinterdäck som man även kör med på sommaren

Kalla dem friktions eller året runt (tomejto tomato)........faktum kvarstår. Dubbat och hastighetsanpassning är i längden oslagbart.........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in