2025-12-01, 19:18
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Macdavid måste börja avsluta bättre. Det har jag tyckt i ett par säsonger nu. Mackinnon måste bli mer Mcdavid lik i slutspelet och bara få fnatt och snitta typ 2 poäng 10 matcher i rad. Jag kan inte sätta Mackinnon före så länge slutspelen är så mycket mer Mcdavids scen och show. Även om han faktiskt ser bättre och komplettare ut i grundserien.

Fast McDavid ÄR ju främst en playmaker. Det är den rollen han trivs i bäst. Han är inte speciellt egotrippad och vet att det är ett bra lag som vinner. Han gör gärna sina lagkamrater bättre.
Han visade ett statement när han gjorde 60+ mål att han kunde. Men det är inte hans spelstil att skjuta så fort han kan, man kan inte tvinga honom att bli en Ovi. Tror han gladeligen hellre tar 100 assist framför 55 mål.

Och McKinnon är väl inte speciellt dålig i slutspel? Visst har avs som lag varit rotlösa två senaste åren. Men var väl en säsong (kan ha varit året innan de vann) där Mack vann poängligan utan att ens gå till final med poäng i 18 raka. Begreppet playoff-MacKinnon har ju blivit en meme för att han kunnat vara helt överjävlig där. Så att han inte skulle hålla i slutspel känns som ett märkligt argument.
Citera
2025-12-01, 20:22
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Fast McDavid ÄR ju främst en playmaker. Det är den rollen han trivs i bäst. Han är inte speciellt egotrippad och vet att det är ett bra lag som vinner. Han gör gärna sina lagkamrater bättre.
Han visade ett statement när han gjorde 60+ mål att han kunde. Men det är inte hans spelstil att skjuta så fort han kan, man kan inte tvinga honom att bli en Ovi. Tror han gladeligen hellre tar 100 assist framför 55 mål.

Och McKinnon är väl inte speciellt dålig i slutspel? Visst har avs som lag varit rotlösa två senaste åren. Men var väl en säsong (kan ha varit året innan de vann) där Mack vann poängligan utan att ens gå till final med poäng i 18 raka. Begreppet playoff-MacKinnon har ju blivit en meme för att han kunnat vara helt överjävlig där. Så att han inte skulle hålla i slutspel känns som ett märkligt argument.
Mcdavid missar för mycket när han får lägen eller tar avslut. Han har ofta svårt att lyfta pucken tillräckligt när han behöver göra det. Jag tycker dock att det börjar se bättre ut på den fronten.

Självklart håller Mackinnon i slutsplet. Han är kanske världens näst eller tredje bästa spelare där. Men frågan var vad som krävs för att vara nummer 1 i dagsläget. Slutspelet är trots det alla säger är det viktiga, där de största spelarna är störst.

Sen början av slutspelet 2022 som Colorado vann.

Mcdavid 128 poäng med 1.71 poäng per match

Mackinnon 56 poäng med 1.24 poäng per match

Det är en jäkla skillnad. Hur mycket tänker man ens på Mackinnon och slutspel de senaste åren? Han var väldigt bra förra året men åkte mot Dallas i första omgången där Rantanen stal showen. Sen stal Mcdavid showen i konferensfinalen mot Dallas för andra året i rad.
Senast redigerad av sebastian_ 2025-12-01 kl. 20:25.
Citera
2025-12-01, 21:19
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Mcdavid missar för mycket när han får lägen eller tar avslut. Han har ofta svårt att lyfta pucken tillräckligt när han behöver göra det. Jag tycker dock att det börjar se bättre ut på den fronten.

Självklart håller Mackinnon i slutsplet. Han är kanske världens näst eller tredje bästa spelare där. Men frågan var vad som krävs för att vara nummer 1 i dagsläget. Slutspelet är trots det alla säger är det viktiga, där de största spelarna är störst.

Sen början av slutspelet 2022 som Colorado vann.

Mcdavid 128 poäng med 1.71 poäng per match

Mackinnon 56 poäng med 1.24 poäng per match

Det är en jäkla skillnad. Hur mycket tänker man ens på Mackinnon och slutspel de senaste åren? Han var väldigt bra förra året men åkte mot Dallas i första omgången där Rantanen stal showen. Sen stal Mcdavid showen i konferensfinalen mot Dallas för andra året i rad.

Jag tror vare sig det är medvetet eller inte att MacKinnon axlat rollen som "lagkapten" i Landeskogs frånvaro. Den pressen kan begränsa vissa i slutspel. Han trivs nog bäst i en fri roll där det bara är att tuta och köra och veta att det är Gabriel som styr skeppet. 19-20 hade han 25p på 15 matcher, och han bör kunna ligga på de nivåerna igen bara han får göra sin grej.

McDavids fart kanske rentav är en nackdel för hans skytte Det är fasen inte lätt att lossa skott i hög hastighet. Sen kan jag tänka mig att han letar passning först 8/10 gånger och då skjuter när han insett att det inte finns någon vilket kan vara försent för ett bra avslut.

Där skulle han kunna försöka göra som Leo Carlsson. Leo lägger de flesta av sina skott "on the rush" istället för stillastående eller framför kassen. Därför håller han i regel pucken på spetsen av klubban då det gör det lättare att ladda för skott när kroppen kommer med fart bakifrån. För man kan ju inte gärna kräva att en skridskovirituos som McD ska börja sakta in. Han får börja hålla pucken längre från kroppen när han speedar upp.
Citera
2025-12-02, 19:57
Medlem
Isak Rosén tillbaks i AHL igen. Trots bättre poängsnitt än de flesta forwards i Sabres. Känns för mig lite underligt. Varför inte skicka ner någon annan om de har tillräckligt med forwards?

Antar att de vill försöka få ut absolut max utav honom och kräma ur ytterligare speltid och självförtroende i AHL där han verkligen briljerar.
Citera
2025-12-03, 07:21
Avslutad
Wallstedt fortsätter att imponera i kassen. Tror ni landslagsledningen törs satsa på honom som första keeper?
Han känns ju ha liknande erfarenhet, och ålder, som Henke hade vid 0S-06. Kommer inte ihåg om han fick förtroende hela turneringen eller om han byggde upp den under tiden.

I min värld är det omöjligt att inte satsa på honom! Han har ju även fått Gustavsson att vakna till. Självklart har nog hela Wild fått ordning på defensiven, men Wallstedts siffror är fantastiska. Lång tid till OS och mycket kan hända. Men för mig har målvaktsfrågan varit mitt största frågetecken inför OS. Nu har det rätas ut till ett utropstecken. Tryggt med två keeper från samma lag även i tre kronor. Ullmark som safe tredje för lång trogen tjänst.
Citera
2025-12-03, 13:21
Medlem
2n00b4Us avatar
Jag undrar om inte Detroit ångrar sig nu att de inte valde Wallstedt istället för Cossa.

Wallstedt borde ju åtminstone få Markströms plats.
Citera
2025-12-03, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Jag undrar om inte Detroit ångrar sig nu att de inte valde Wallstedt istället för Cossa.

Wallstedt borde ju åtminstone få Markströms plats.
Det var lite intressant Cossa vs Wallstedt. Kollade upp det efter ditt inlägg, och Cossa gick som 15 Wallstedt som 20.

Intressant att se när de lyfter upp Cossa i NHL.
Han har ju bra snitt i Griffins, men där kör de med tre målvakter, så snittet är bara räknad på 9 matcher. 94,6 ligger han på.

Cossa kommer jag hålla lite koll nu på......
Citera
2025-12-03, 17:45
Medlem
2n00b4Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av james b
Det var lite intressant Cossa vs Wallstedt. Kollade upp det efter ditt inlägg, och Cossa gick som 15 Wallstedt som 20.

Han har ju bra snitt i Griffins, men där kör de med tre målvakter, så snittet är bara räknad på 9 matcher. 94,6 ligger han på.

Detroit var inne på att välja Wallstedt och det hade ju varit kul o se en svensk målvakt i Detroit, som inte bara var backup.
Citera
2025-12-03, 19:02
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Detroit var inne på att välja Wallstedt och det hade ju varit kul o se en svensk målvakt i Detroit, som inte bara var backup.

Njae svenskarna pallade inte för vädret i norra michigan så kom finnarna dit och gjorde sitt jobb.

Det vore dags för finsk boom!

Senast redigerad av East.Clintfood 2025-12-03 kl. 19:04.
Citera
2025-12-03, 21:05
Medlem
Ovie tackade av Kopitar i deras sista match mot varandra.

Legendariskt.

https://www.nhl.com/sv/news/alex-ovechkin-capitals-stannade-kvar-for-att-tacka-av-anze-kopitar

Vore kul om dom möts i SC och blir världens fienden.
Citera
2025-12-03, 22:13
Medlem
När de ändå är sådan Wallstedt hype så kan vi passa på att ta lite kuriosa. Han är iochmed den senaste nollan nu näst snabbast i hela historien i NHL att nå fem hållna nollor (15 matcher).
Senast redigerad av Kokacola 2025-12-03 kl. 22:24.
Citera
2025-12-03, 22:15
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av james b

Ska man in och peta så var det mer faktiskt spelare 14 & 19 för tydligen hade Arizona fått något straff och fick inte välja en spelar på typ pick 9.

De flesta blev nog förvånade när Cossa valdes före Wallstedt. Båda var högt rankade talanger men Wallstedt sågs som "the guy", han anses rent av ha droppat. Men Cossa är några centimeter längre.

Men Wallstedt blev den förste att bli ordinarie i nhl, som förutspått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in