Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalsjukling
Hur många här som tror att man kan få så mkt i försörjningsstöd att man tjänar mer än om man jobbar har faktiskt testat att leva på försörjningsstöd? Det är nämligen inte möjligt att bygga bidrag på bidrag om du lever på försörjningsstöd. Jag fick lov att leva på försörjningsstöd som sjuk och utförsäkrad. Och det var ju inte direkt nåt lyxliv vi fick leva. Fick en swish på 300:- på min födelsedag, den drogs av på nästa månads inkomst. När dom la till den tillfälliga höjningen på bostadsbidraget så drogs även den bort. Nu var det här iofs några år sedan så normen har säkert höjts sedan dess, men det har ju även matpriserna.
Det går inte att leva som singel utan barn på försörjningsstöd. Inte meningen att sjuka ska leva så.
Det är först med många barn man börjar få mycket pengar. Det "gynnar" dem som är vana att leva fattigt. Det är troligen här man vill skära. Att skära för enpersonshushåll går inte. Ställa mer krav går inte. De har redan praktiker och krav att söka väldigt många jobb.
Stora barnfamiljer köper inte nya kläder åt barnen, de ärver dem och leksaker. Så de pengar som ska gå till barnen tar de vuxna. Sedan köper de billiga kikärter och liknande som de fyller billigt barnmagar med.
Det har aldrig varit meningen att försörja på soc mer än max 3 barn. De får lika mycket för nästa och nästa barn. (Eller ja, det är variationer i hur mkt beroende på barnets ålder och ev mat på föris osv.) Man drar inte ned bidraget vid något barn, hur många de än är.
Här kommer de skära tror jag. De får mindre för varje extra barn eller att de skär lite på varje barn.
Sossarna kommer inte öka om de kommer till makten.
Det behövs ändring, dels för många barn, men tycker att de som lever sämst på soc skulle ha mer friheter men det kommer inte hända. De låser in folk i ett socbeteende där man inte kan styra sitt liv. Man får bara extra ersättning för det som de bestämt. Det gör att folk inte kan spara på en sak till förmån till annat. Man drabbas av maktlöshet.
Det är sjukt svårt att leva på soc. Tror inte folk fattar.