2025-09-17, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
OT så det smäller

Pengar är pengar.

Fattiga svenskar får mindre och utländska oligarker får pengarna istället. Hur mycket försvinner i Kristerssons fickor på vägen?
Citera
2025-09-17, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Gillar vad Linda Lindberg SDs gruppledare sade:

Vi är inte ett smörgåsbord för världens folk.

Bara "Ukrainare".
Citera
2025-09-17, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmPillarn
Kommer ändras tillbaka när sossarna får makten nästa val usch fyfan

det här är ju 1 bra förslag

"S-ledningen vill avskaffa flerbarnstillägget"

https://www.sverigesradio.se/artikel...barnstillagget

det bästa är nog att göra om flerbarnstillägget till ett jobbskatteavdrag

så att man träffar rätt med tanke på barnen..
Citera
2025-09-17, 11:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det stora problemet med vår straffa de regering är att de jobbar i fel ände.
De straffar sjuka som inte vill vara sjuka samtidigt som vården blivit sämre.
De straffar arbetslösa samtidigt som de orsakat en rekordhög arbetslöshet.
Det roliga här är att många arbetslösa är de som tvingats gå från den vården som ska göra sjuka människor arbetsföra igen.
Nu har jag ingen koll på statsskulden men jag vet att den låg på en farligt låg nivå när Tidö tog över. Jag vet även att varje misslyckad högerregering efterlämnar sig en hög statsskuld. Kanske det är bättre att låna pengar och lösa problemen med sjuka och arbetslösa innan man straffar dem för en dålig politik de inte är ansvariga för?
Jag håller med. Tyvärr drabbas en hel del ärliga människor som kroppen tagit slut på eller på annat sätt är sjuka. Men sätt åt de som utnyttjar vårt från grunden fina system.
Jag är av åsikten att alla som kan ska arbeta. Antingen vanligt jobb de anställts till eller alternativa jobb.
Jag har anställt en hel del människor och skulle hellre välja en som har någon form av arbete 40 timmar i veckan än en som sover till 10-11 varje dag och sedan inte gör något mer än träffar kompisar.
Om de måste gå upp på morgonen och gå till ett arbete så har de bättre förutsättningar till att klara en anställning för ett vanligt arbete sedan.
Citera
2025-09-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Du skriver i presens, vet du vad det innebär? Du menar egentligen de som aldrig har arbetat? Eller bara arbetat lite grann? Oavsett anledning? Utveckla gärna, det blir lätt oklart annars.
Pratar om de som hamnar i en sits där de tankar bidrag i flera år och inte gör något. De ska inget ha. Eller de som fuskar som båda får ut bostadsbidrag då de är skriva på olika adresser men bor ihop
Citera
2025-09-17, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Följderna kommer att bli:
* ökad barnfattigdom, kanske på rekordnivåerna kring 1996-97, när den var dubbelt så högt som nu. Se statistik https://sv.wikipedia.org/wiki/Barnfattigdom#Sverige .
* ytterligare minskat barnafödande. Trots att det är rekordlågt just nu, och den ökade mängden pensionärer behöver unga som försörjer dem och vårdar dem.
* fler vräkningar, t.ex. av barnfamiljer. Det har en topp redan nu (liknande nivå 2024 som 2008). Se statistik https://sv.wikipedia.org/wiki/Barnfa...v_barnfamiljer .
* att vi får tillbaka svenska tiggare igen - långtidsarbetslösa och sjukskrivna.
* småstölderna ökar.

SD vill minska bidragen enbart till nysvenskar så att återvandringen ska öka. Jo tjena – hur ska de lyckas särbehandla i praktiken utan att även vikingaättlingar blir drabbade? Återvandring är inte alltid möjlig för en flykting.

M pratar om att ”tvinga ut” långtidsarbetslösa i jobb. Typ invandrarkvinnor som aldrig haft ett jobb i Sverige. Men finns jobb för dem? ICA och vården skriker efter personal, men tror de på allvar att de anställer en 45-årig hemmafru som inte kan språket?
Hoppas du får rätt, föräldrar som inte klarar av att försörja sina barn skall förstås drabbas av barnfattigdom, inte fan skall i alla fall jag behöva betala för deras ungar.
Hoppas även att dessa grupper sluta föda barn, muslimeroch svensk WT behöver vi inte fler av i detta land.
Bra om man vräker de som inte har råd så kan de som har råd flytta in, kallas rättvisa.
Tiggeri är förbjudet i många kommuner och snart i hela landet så de får flytta ut om de skall tigga.
Finns det inga jobb får de så får de flytta till ett land där det finns jobb, jag vill inte betala för deras uppehälle.
Citera
2025-09-17, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Pengar är pengar.

Fattiga svenskar får mindre och utländska oligarker får pengarna istället. Hur mycket försvinner i Kristerssons fickor på vägen?
Ok om du tycker så får jag anmäla inlägget för OT eftersom du inte förstår.
Citera
2025-09-17, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman1
Att de fattiga blir ännu fattigare är jättebra. Fint prioriterat som vanligt av regeringen.
¨
Dom som inte arbetar skall inte ha något
Citera
2025-09-17, 11:29
Medlem
Molekyl3ns avatar
Ett försök att vinna röster inför valet i vanlig ordning. Komma inte hända ett dugg
Citera
2025-09-17, 11:30
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det var en idiot, (moderatledare), som började med detta spektakel.
Han ville få in en samhällsklass som är lågavlönade och kunde ta skitjobben med låg lön.
Sen kom sossarna och drog igång bidragsträsket till dessa "nysvenskar"

Vad är din vänsterblivna hjärnas lösning på problemet? Att ge ut mer bidrag och inte kräva att folk arbetar.
Hoppas du har ett arbeta och är med och betalar skatt till dessa som hellre går på bidrag än arbetar.
Det svenska välfärdssamhället fungerade utmärkt innan massinvandringen så lösningen är en extrem återvandringspolitik, hur? Vad som än krävs, oavsett svammel om mänskliga rättigheter.

Sedan löser sig kriminalitet, sjukvård, bidrag och annat då grundproblemet försvinner.

Nu är vi troligtvis off-topic dock. Ja, jag har ett arbete och kommer troligtvis arbeta ner i graven tack vare vad dagens pensionärer och medelålders har ställt till med.
Citera
2025-09-17, 11:37
Medlem
Hur man än vrider och vänder på det så känns bidragstaket som en bra åtgärd. Borde införts redan för längesedan så att inte bidragssamhället hade vuxit fram överhuvudtaget.

Nu är det 145.000 hushåll som kommer att förlora lite pengar, men tänk på att de ju går från 46.000 kr eller mer ner till strax under 40.000.

40.000 kr är fortfarande mer pengar än vad många arbetare tjänar.
Citera
2025-09-17, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmPillarn
Kommer ändras tillbaka när sossarna får makten nästa val usch fyfan

Knappast, finns ingenting som tyder på att Socialdemokraterna om de får makten igen nästa år (vilket är långt ifrån säkert) skulle backa på det här, speciellt inte om de regerar med C som underlag.
Sådana här reformer är aldrig lätta, men om meningen är att få människor som KAN jobba att jobba istället för att gå på bidrag istället så tjänar alla på det och det förstår det flesta.

De som vill fortsätta leva på bidrag fast de kan arbeta kan ju alltid flytta till Norge.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in