2025-09-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Sverige har varit världens sjukaste folk. Har det ändrats? Kanske ligger vi bara på andra plats nu? Eller har de trixat lite med statistiken så att det inte längre syns lika tydligt?
Precis, oavsett ligger vi i topp avseende sjukskrivningar(trots att vi har, iaf haft länge, sjukvård i världsklass)
Citera
2025-09-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Alltså, gör du dig dum?

Jag har uppenbart sagt i denna tråd att socbidraget är gjort för 2 barn, max 3 och att se över det är bra. Men det passar inte din agenda att jag tycker så.

Jag har även understrukit vikten av att ge tillbaka, även om det inte är i pengar.

Själv är du som en upphakad skiva. Du VILL vara arg.

Nej, jag känner inte dig, men det är uppenbart att du är missnöjd med ditt liv och ditt jobb, att du inte tjänar så mycket. Det lyser igenom. Men som jag sa, du är för feg för att säga något alls om dig själv.

Det du kommer med är inte mothugg. Det du kör är påhopp.

Du är en feg människa.
Det jag läst av dig i denna tråd är att du tycker att socbidraget ska höjas(iaf för ensamstående) och att du klagat på att nåt etableringsbidrag är för lågt. Och med tanke på att du i vissa inlägg skriver hela romaner kan du inte förvänta dig att folk(som ofta har bättre saker för sig) ska orka/hinna läsa allt.
Och sluta med dina idiotiska påhopp om att jag skulle ha dålig lön bara för att jag är realist och inser att alla inte kan få hur mycket som helst av staten.
Citera
2025-09-22, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Snarare du som inte vet nånting, de senaste åren har vi lånat till i stort sett allt, t.ex. de här senaste reformerna med sänkt matmoms och höjt bostadsbidrag finansieras mestadels via lån.
Hade vi inte Sverige öst hundratals miljarder över invandrare så hade vi kunnat minskat statsskulden betydligt och haft mycket mer flexibilitet att investera i landet.

Vi måste ha lagt över 1000 miljarder på invandringen över åren vilket i princip är hela statsskulden.

Endast ensamkommande "barn" kostade 40 miljarder 2015. De härjade här i flera år och måste lätt ha kostat över 100 miljarder.

Det är så sjukt. Inte konstigt att i princip alla andra Europeiska länder springer förbi oss i BNP per capita (PPP). Och de har egentligen inte heller presterat särskilt bra. Det är bara Sverige som har skötts EXTREMT uselt.

Vi är ett riktigt extremistland. Men som andra kommunistiska stater så kommer verkligheten ikapp. Spelar ingen roll vad näringslivet gör. All framgång slutar ändå på utlänningars bidragskonton. Sen när företagen flyr pga usla villkor så går vi på knäna. Enda rimliga borde vara att kapa alla bidrag till riktigt existensminimum och dra in medborgarskap.

Kolla på Irland som har gjort det lätt för företag och lockat utländskt kapital. Deras BNP per capita är nu nästan dubbelt så högt som Sveriges. För inte så länge sedan var det ett fattigt land.

Danmark ligger nästan 30% högre än oss.

Island som undvikit massinvandring har en BNP per capita på $87,205 medans Sveriges ligger på $57,020.

Sedan klagar folk på några procents skattesänkningar. Vilken hjärndöd befolkning.

Och svenska parasiter ska inte vurmas för. De är också del av systemet som går ut på att utnyttja de som är hederliga.
Senast redigerad av jamestoney 2025-09-22 kl. 12:14.
Citera
2025-09-22, 12:11
Medlem
Citat:
En bekant fick avslag från akassan för hon hade mer eller mindre fått sparken och sökte jobb på orten och närliggande orter, men de menade att hon måste söka i andra änden av landet med. Trots att hon är gift och har ett barn med mannen. Han kan inte flytta från sitt jobb. AF menade att de måste skilja sig och att en av dem tar barnet och sedan är det fixat. Att de inte skulle ha gemensam vårdnad då det blev för långt. Visste inte AF la sig i folks familjer. Hon sa att hon inte ville flytta från sin man och barn och då fick hon avslag från mer akassa. Så hon söker fortfarande jobb men har ingen ersättning. Hon kan ta nästan alla sorts jobb. Men de tycker hon är för gammal. Så han måste försörja henne vilket lett till att de knappt har råd med något alls. De klarar sig tack vare sitt potatisland och annat som de odlar och att bostaden inte är dyr.

Hon har jobbat och betalat skatt i alla år. Där ser man vart det leder. Hon vill ju jobba och tycker om det. Hon kan även tänka sig två timmars pendling. Kan inte AF faktiskt förmedla ett jobb åt henne, eller vad är de till för? Kan ju inte vara den enda personen som haft problem att bli anställd pga ålder.

Är ju rena stölden så mycket hon betalat in i skatt och får inget tillbaka.

Det är ju bra då funkar det ibland som det skall i alla fall.
Visst är det tråkigt för din bekanta men det är för att missbruk förekommer regler finns.

Skatten och a-kassan är inte samma sak. Vill du ha dubbel, trippel a-kasse avgift om det medför att du kan vara arbetslös längre på hemmaplan utan att behöva söka annorstädes?
Citera
2025-09-22, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmPillarn
Kommer ändras tillbaka när sossarna får makten nästa val usch fyfan
Sossarna gnäller alltid när högern gör något. Men de behåller alltid ändringarna när fåren röstat på dom.
Citera
2025-09-22, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Det är fortfarande en försäkring, betalar du inte premien så så du inte A-kassa.
Är bara småpengar som betalas ut jämfört med en livförsäkring eller en villaförsäkring

Skillnaden mot en vanlig försäkring är att inbetalningarna inte på långa vägar täcker utbetalningarna. A-kassan är alltså inte självförsörjande, utan man får mycket mer än man betalar för. Det mesta skjuter staten till.

Att utbetalningen är större på en livförsäkring säger ingenting alls om premien. Risken att du ska bli arbetslös är mycket större än att du ska dö.
Citera
2025-09-22, 12:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det jag läst av dig i denna tråd är att du tycker att socbidraget ska höjas(iaf för ensamstående) och att du klagat på att nåt etableringsbidrag är för lågt. Och med tanke på att du i vissa inlägg skriver hela romaner kan du inte förvänta dig att folk(som ofta har bättre saker för sig) ska orka/hinna läsa allt.
Och sluta med dina idiotiska påhopp om att jag skulle ha dålig lön bara för att jag är realist och inser att alla inte kan få hur mycket som helst av staten.

Vad jobbigt att du inte kan läsa längre text. Lustigt nog har jag också fått kritik att jag skriver för korta inlägg. Svårt att alla ska vara nöjda. Ja, självklart bör socbidraget höjas för ensamstående. Etableringen är konstigt utformat och kunde vara bättre utan att man egentligen höjde, räcker med att omfördela pengarna.

Du tycker ju synd om dig själv hela tiden för att du betalar skatt. Det beror ju på något.
Citera
2025-09-22, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Du har fortfarande inte läst fk:s rapport alltså? Dom är överrepresenterade när det gäller felaktiga utbetalningar, endast en del av dessa utbetalningar är fusk. Finns något som heter oaktsamhet. Jag skrev om det tidigare inlägg. Oavsett så är majoriteten av invandrare inte brottslingar eller bidragsberoende.

Polisrapporten gällde 1 område. Och samma där, så var det mesta inte något brottsligt. Det är inte konstigt att man kan göra fel, om man inte hunnit lära sig alla regler och byråkratsvenska perfekt. Knappast grova brott heller. Leder väl som max till återbetalning, när det handlar om oaktsamhet.

Du svartmålar en mycket stor och blandad grupp och kommer med källor som inte är trovärdiga och/eller inte går att generalisera utifrån.
Haha, så alla felaktiga utbetalningar skulle bero på oaktsamhet?? Herregud. Hur kommer det sig då att skensjrivningar då är så ENORMT vanligt?? Kräver lite engagemang och att leta upp en extra adress att skenskriva sig på, inget man RÅKAR göra. Dessutom, om du nu läst GP:s artikel så står det rätt ut att de satt skenskrivningar i system för att lura till sig även underhåll från staten.
Och du menar att de 50 personerna i Hem och hyras artikel råkat skriva sig på fel adress av misstag? Och av nån outgrundlig anledning sen även söka bostadsbidrag av misstag??(stod ju att Försäkringskassan sparat in flera miljoner på insatsen)
Du verkar ha nån jävla dold agenda, Sveriges intressen skiter du uppenbarligen helt i.
Citera
2025-09-22, 12:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Visst är det tråkigt för din bekanta men det är för att missbruk förekommer regler finns.

Regel finns att man ska söka i hela Sverige för att missbruk förekommer? Självklart finns regeln för att ge folk avslag oftare. Jag tycker personligen inte att man ska få splittra familjer och driva fram skilsmässa. Det blir dyrt med alla barn som växer upp med ohälsa på grund av den situationen. Man får tänka lite långsiktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av FullOchFet
Hennes problem är att hon var för ärlig. Hon skulle bara sagt ja jag söker jobb i hela landet så hade det varit inte mer med den saken. De kollar oftast inte upp det.

Sådana regler driver ju fram lögnaktigt beteende. Alla klarar inte att ljuga. Hon gör inte det.
Citera
2025-09-22, 12:18
Medlem
Citat:
Vad jobbigt att du inte kan läsa längre text. Lustigt nog har jag också fått kritik att jag skriver för korta inlägg. Svårt att alla ska vara nöjda. Ja, självklart bör socbidraget höjas för ensamstående. Etableringen är konstigt utformat och kunde vara bättre utan att man egentligen höjde, räcker med att omfördela pengarna.

Du tycker ju synd om dig själv hela tiden för att du betalar skatt. Det beror ju på något.
Men ge dig, du borde ju fatta att folk inte alltid hinner/vill/orka läsa hur mycket text som helst.
Och nä, socbidrsget, vars riksnorm ligger på över 5 papp, och du dessutom kan få extra pengar till annat, bör inte höjas. Finns många som äter och köper kläder för betydligt mindre än 5000 i månaden.
Citera
2025-09-22, 12:23
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Men ge dig, du borde ju fatta att folk inte alltid hinner/vill/orka läsa hur mycket text som helst.
Och nä, socbidrsget, vars riksnorm ligger på över 5 papp, och du dessutom kan få extra pengar till annat, bör inte höjas. Finns många som äter och köper kläder för betydligt mindre än 5000 i månaden.

Riksnormen är 3900.

https://www.socialstyrelsen.se/globa...sstod-2025.pdf

Det ska ju räcka till mer än mat, men skriver inte vad, för det är för jobbigt att läsa för dig.
Citera
2025-09-22, 12:25
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Finns inte välutbildade mer än 2-3 barn? De flesta vill inte skaffa sig mer, men det finns även bland dem. Men kan man betala för det så är det väl inga problem?

Men de kanske planerar lite bättre? Idag har högutbildade knappt mer än sådana som saknar bra utbildning. Inte konstigt att fler drar utomlands. Snart har ni bara lågutbildade kvar i Sverige och ni bidragsparasiter kommer inte kunna betala för kalaset.

Som du kanske vet är det typiskt u-land att skaffa sig 6 barn och mer. Det existerar i princip inte i västvärlden. Men i Sverige får de mer pengar desto fler barn de skaffar. Du kanske tycker att det är bra och rimligt? Att barn ska vara en inkomstkälla så att man aldrig behöver jobba?

U-länder föder fler, vi föder mindre. Därför måste vi ta hit människor.

Antingen måste vi sänka levnadsstandarden och bnp eller så måste vi ta hit invandrare. Pick and chose.

Kallar mig bidragsparasit? Jag jobbar och är välutbildad och aldrig tagit emot något bidrag förutom CSN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in