2025-09-19, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej det bara o köra in i mötande bil, bilen som kör i fel körriktning har redan gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik, det är inte så att man dömer bägge två för vårdslöshet om en kör rätt.

Man följer lagen, och ena är såpas grovt brott att köra i motsatt körriktning att denna blir dömd o inte du som körde in i bilen.

Ett intressant resonemang och inte helt ovanligt. Också helt felaktigt. Två fel gör inte ett rätt, i synnerhet inte i lagens ögon. Det finns inget som hindrar att båda parter i en olycka finnes ha agerat vårdslöst.

Ett inte ovanligt försvar när någon har bankat halva livet ur någon annan är ”men han slog ju först”. Funkar inte där heller.
Citera
2025-09-19, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Ett intressant resonemang och inte helt ovanligt. Också helt felaktigt. Två fel gör inte ett rätt, i synnerhet inte i lagens ögon. Det finns inget som hindrar att båda parter i en olycka finnes ha agerat vårdslöst.

Ett inte ovanligt försvar när någon har bankat halva livet ur någon annan är ”men han slog ju först”. Funkar inte där heller.
Har haft likande för några år sedan, nu handlade det om en rondell, trafiken gick inte snabbt en bil körde in jag tveka inte och valde o köra på den, dvs helt med flit.

Blev motparten ringde polis, även polis man hävda till den andra föraren du har väjningsplikt, men han körde på mig avsiktligt!! Polis men du körde framför han avsiktligt.

Saker o ting vänds alltså efter lagen, bara för trafiken gick sakta menas inte lagen åsidosätts.
Citera
2025-09-19, 18:51
Medlem
Citat:
Har haft likande för några år sedan, nu handlade det om en rondell, trafiken gick inte snabbt en bil körde in jag tveka inte och valde o köra på den, dvs helt med flit.

Blev motparten ringde polis, även polis man hävda till den andra föraren du har väjningsplikt, men han körde på mig avsiktligt!! Polis men du körde framför han avsiktligt.

Saker o ting vänds alltså efter lagen, bara för trafiken gick sakta menas inte lagen åsidosätts.

Det är också olagligt att medvetet köra på någon/orsaka olycka, det är vårdslöshet i trafik.
Ni bröt bägge två mot lagen.
Citera
2025-09-19, 19:26
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Tänk dig följande scenario:
Du kör av en livligt trafikerad motorväg. På avfarten möter du en bil i fel färdriktning. Du bromsar naturligtvis in samtidigt som du tänker att en katastrof kan inträffa med eventuella dödsoffer. För att förhindra detta väljer du att avsiktligt stoppa bilen genom att, i relativt låg hastighet, ramma den nos mot nos. Men - du har ju faktiskt gjort dig skyldig till ett trafikbrott, oavsett att det med stor sannolikhet räddat liv. Ditt försäkringsbolag kan dessutom vägra ersättning då du avsiktligt åsamkat skadan. Den andra bilens försäkringsbolag kan också kräva ersättning av dig då du kört in i den med avsikt att göra den okörbar (åtminstone tillfälligt). Du kan naturligtvis inte bevisa att en allvarlig olycka skulle ha kunnat inträffa, än mindre vilka som skulle ha drabbats, förutom de som färdats i den felaktigt framförda bilen.
Du skulle alltså riskera att förlora körkortet, och samtidigt av försäkringsbolagen krävas på ersättning av skadade fordon. Och ingen jävel skulle tacka dig - kanske inte heller dom som färdats i den av dig krockade bilen.
Är denna utkomst möjlig?
Du blandar rättsområden mellan skadeståndsrätt, försäkringsrätt, trafikrätt (förvaltningsrätt) och straffrätt. Vilket behöver bedömas var för sig.

Försäkringsrätt
Det är den andra bilens försäkring som i grunden ska täcka dina skador. Så fungerar trafikförsäkringen i Sverige - den vållande parten står för självrisken. Eftersom det är den mötande bilen som kör mot färdriktningen på en motorvägsavfart är vållandefrågan ganska glasklar. Det är denne som bryter mot trafikreglerna.
Ett problem kan uppstå om du själv berättar för försäkringsbolaget att du medvetet valt att ramma bilen för att stoppa den. Då kan bolaget försöka hävda att du framkallat försäkringsfallet. Men bevisbördan ligger på bolaget - de måste visa att skadan hade kunnat undvikas på ett annat sätt.

Straffrätt
Här blir det mer komplicerat. I strikt mening har du uppsåtligen kört på en annan bil - vilket kan falla under t.ex. vårdslöshet i trafik eller till och med skadegörelse. Men: svensk rätt har ansvarsfrihetsgrunder. En sådan är nöd (24 kap. 4 § BrB), som gäller när man begår en annars brottslig handling för att avvärja en fara för liv, hälsa eller värdefull egendom. Din invändning skulle vara att du agerade i nöd för att förhindra en överhängande trafikolycka.
Skulle någon ändå skadas kan man diskutera nödexcess, men av din beskrivning låter det inte som en oproportionerlig åtgärd - snarare en beräknad riskminimering. Så här finns faktiskt ett argument för ansvarsfrihet.

Skadeståndsrätt
Det civilrättsliga ansvaret är frikopplat från det straffrättsliga. Även om du frias i brottmålet kan du fortfarande stämmas på skadestånd av motparten. Bedömningen görs enligt skadeståndslagen: var ditt agerande ett uttryck för culpa (oaktsamhet) eller inte? Här vägs kausalitet (orsakssamband), adekvans (om det var en typisk följd) och vållande. Eftersom motparten kör mot färdriktningen på en motorvägsavfart är dennes culpa betydligt större, men en domstol kan tänkas resonera om jämkning om ditt medvetna ingripande anses ha förvärrat situationen.

Förvaltningsrätt (körkortet)
Slutligen körkortet. Transportstyrelsen gör en självständig lämplighetsprövning. Det betyder att även om du inte döms i domstol kan Transportstyrelsen återkalla körkortet om de anser att du visat på bristande omdöme eller hänsyn i trafiken. Här görs en helhetsbedömning av trafiksäkerheten, inte en juridisk fällande dom i sig. Här tas i beaktande bakåtliggande händelser (eventuellt andra trafikolyckor), eventuell sjukdomshistorik, nykterhetshänseende osv.
Jag ser inga hinder för Transportstyrelsen att återkalla körkortet, men i det stora hela så kan jag nog tycka att det behövs lite mer för att sådant ska stå sig vid ett överklagande. Om allt är grönt och att detta var en engångsföreteelse så är risken nästan obefintlig att ett ingripande sker mot körkortet.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-19 kl. 19:31.
Citera
2025-09-19, 19:39
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
Om du gör som du beskriver så gör du det enligt nödrätt. Inte nödvärn då alltså, utan nödrätt. I det scenariot åberopar du nödrätt för att du stoppar något som sannolikt leder till något katastrofalt med döda och skadade.
I normala fall är det som du själv säger en olaglig sak att göra, men som du beskriver det så är det något du gör med stöd av nödrätten.

Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
Som TS beskriver det så är det sannolikt att den andre bilisten kommer att orsaka både dödsfall och svårt skadade, därmed är kriterierna för nödrätt uppfyllda.
Precis. Och ska man vara ännu mer precis så kan det vara fråga om putativ nödrätt. Jag är dock inte helt säker på att kriterierna är uppfyllda oavsett. Men det är en intressant invändning.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-19 kl. 19:55.
Citera
2025-09-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är också olagligt att medvetet köra på någon/orsaka olycka, det är vårdslöshet i trafik.
Ni bröt bägge två mot lagen.
Nej, det är personen som körde ut med flit framför som fick ta hela smällen, lustigt nog blev det inga skador på min bil, men den jag körde in i fick fram o bakdörren ordentligt tillbucklad, anta kofångaren är rätt stark ändå, hastighet ca 15kmt , varav andra föraren blev så förbannad ringde polis, men det hjälpte som sagt inte, det skulle inte ens ha hjälpt med att gå upp i rätten.

Trafikregler är till för att följa, det är den som gör fel som betalar.
Citera
2025-09-19, 22:29
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Nej, det är personen som körde ut med flit framför som fick ta hela smällen, lustigt nog blev det inga skador på min bil, men den jag körde in i fick fram o bakdörren ordentligt tillbucklad, anta kofångaren är rätt stark ändå, hastighet ca 15kmt , varav andra föraren blev så förbannad ringde polis, men det hjälpte som sagt inte, det skulle inte ens ha hjälpt med att gå upp i rätten.

Trafikregler är till för att följa, det är den som gör fel som betalar.
Erkände du för polisen att du körde in i den andra bilen med flit?
Citera
2025-09-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Erkände du för polisen att du körde in i den andra bilen med flit?
Ja jag berätta jag körde på han, den andra förare förklara även han bara körde o förvänta sig jag skulle bromsa, dvs det blev att bägge två bara körde, lite chicken race från oss bägge, bara det att jag hade lagen på min sida.

Så kort det bara köra i den som gör fel när du har lagen på din sida, för den andra gör det samma o har inte lagen på sin sida.

Hastigheten var så låg, inte svårt o förstå att vi bägge bara körde, men uppenbart finns det folk som vill utmana, tror inte han kommer göra det igen, kanske därför han blev så förbannad, jag kunde bara skratta, nu har du självrisk o betala på din bil, jag klara mig fint.
Senast redigerad av hjorten16 2025-09-19 kl. 23:06.
Citera
2025-09-20, 01:45
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ja jag berätta jag körde på han, den andra förare förklara även han bara körde o förvänta sig jag skulle bromsa, dvs det blev att bägge två bara körde, lite chicken race från oss bägge, bara det att jag hade lagen på min sida.

Så kort det bara köra i den som gör fel när du har lagen på din sida, för den andra gör det samma o har inte lagen på sin sida.

Hastigheten var så låg, inte svårt o förstå att vi bägge bara körde, men uppenbart finns det folk som vill utmana, tror inte han kommer göra det igen, kanske därför han blev så förbannad, jag kunde bara skratta, nu har du självrisk o betala på din bil, jag klara mig fint.
Du svarade inte på min fråga. Berättade du för polisen att din avsikt var att krocka med den andra bilen när du inte bromsade?
Citera
2025-09-20, 04:44
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Enligt Försäkringsavtalslagen (FAL) så har du räddningsplikt och du kommer inte bli återbetalningsskyldig. Om det krävs att du förstör egendom för att rädda liv eller förhindra att större mängd egendom förstörs så gäller räddningsplikten.
Citera
2025-09-20, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Du svarade inte på min fråga. Berättade du för polisen att din avsikt var att krocka med den andra bilen när du inte bromsade?
Berätta som jag berätta, jag körde på han, var ingen som ställde frågan om jag avsiktligt körde på han, det rådde krypkörning det var långa köer hastigheten ca 15kmt dvs vem som helst hinner bromsa på ca 1 meter, att det var en avsiktlig påkörning råder det ingen tvekan om, lite det den andra bilisten hävdade, men även han körde avsiktligt in framför mig även han hade kunnat bromsa.

Ta händelseförlopp jag ligger i rondellen i krypkörning i lång kö jag ska ut ur rondell i 2:a avfart, vid första infart trycker sig bilföraren in o förvänta sig att jag ska bromsa för han vill trycka sig in, jag väljer o inte trycka på bromsen utan väljer o köra in i sidan på han, träffa hans förar dörr o lite av bakdörren, hör hur det knakar ordentligt i min bil, bromsa när jag väl hör vi krockat, så låg var farten. till min förvåning var det bara lite rispor på själva gummit på kofångaren, körde en Bmw 528 medans den ännu hade tunna gummi belägg i kofångaren, denna var förvånad värd stark ändå med tanke på hur stora bucklor den andra bilen fick.

Via extremt låga hastigheten körde bägge avsiktligt, man dömer bara den som gjort fel.
Citera
2025-09-20, 11:04
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Berätta som jag berätta, jag körde på han, var ingen som ställde frågan om jag avsiktligt körde på han, det rådde krypkörning det var långa köer hastigheten ca 15kmt dvs vem som helst hinner bromsa på ca 1 meter, att det var en avsiktlig påkörning råder det ingen tvekan om, lite det den andra bilisten hävdade, men även han körde avsiktligt in framför mig även han hade kunnat bromsa.

Ta händelseförlopp jag ligger i rondellen i krypkörning i lång kö jag ska ut ur rondell i 2:a avfart, vid första infart trycker sig bilföraren in o förvänta sig att jag ska bromsa för han vill trycka sig in, jag väljer o inte trycka på bromsen utan väljer o köra in i sidan på han, träffa hans förar dörr o lite av bakdörren, hör hur det knakar ordentligt i min bil, bromsa när jag väl hör vi krockat, så låg var farten. till min förvåning var det bara lite rispor på själva gummit på kofångaren, körde en Bmw 528 medans den ännu hade tunna gummi belägg i kofångaren, denna var förvånad värd stark ändå med tanke på hur stora bucklor den andra bilen fick.

Via extremt låga hastigheten körde bägge avsiktligt, man dömer bara den som gjort fel.
Okej. Så med andra ord var din anekdot inte relevant, utan du ville bara skryta lite. Bra då vet vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in