2025-09-16, 11:37
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Givetvis är arbetsplatsen den största arenan vid otrohet. Där lär man ju känna varandra över tid och ett djupare tycke kan uppstå. Man kan ha många timmar tillsammans så det är inte så konstigt.

Min egen ”analys”, högst ovetenskaplig, är att formen för otroheten förändrats över tid.

Förr i tiden var sådant här något som hände på en konferensresa och under påverkan av alkohol, eller under påverkan av alkohol på julfesten.

Nu verkar det vanligt att det under tid , bit för bit byggs upp ett förhållande mellan två kollegor i vilket det ena leder till det andra, utan att någon av de två kollegorna hade som mål att gå i säng med den andra. Oskyldiga ”hej då” kramar på fredagseftermiddagarna blir längre och mer intensiva. Man börjar fantisera om varandra och så gör den ene något som blir den utlösande faktorn.

Jag har inga som helst belägg för mina teorier. Det är bara min känsla och mina observationer.
Inget annat.
Citera
2025-09-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Det stämmer nog inte alls skulle jag påstå. Jag har inte haft en enda invit sen jag gifte mig. Kvinnor skyr gifta män som pesten och det har jag hört från annat håll också.
Kvinnor vill ”äga” sin man och inte låna.

Vi har lite olika uppfattningar, vilket ju är helt okej.

Jag kan försöka motivera mitt påstående om varför kvinnor dras till gifta/upptagna män:

Anledningen som jag uppfattar det och har erfarit, är att kvinnor ser det som en spännande "utmaning" med någon som är gift/upptagen. Många kvinnor är ju vana vid att olika män "raggar" på dem, vilket bara blir trist för dem i längden. Att själva få vara den som lockar/förför är mer intressant. Dessutom skapar det lite extra pirr, att se om de kan få den upptagne mannen "på kroken".

Detta behöver inte innebära att de vill bli ihop med mannen. Snarare något som sker "i hemlighet". Tråden handlar ju om otrohet också.
Citera
2025-09-16, 12:30
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Många jobbar tätt ihop med en kollega, man lär känna varandra väl, pratar om allt möjligt, fikar och lunchar tillsammans. Man ger varandra respekt och beröm i jobbet. Och på fredagseftermiddagen kramar man varandra och säger ”vi ses på måndag”.

Är man otrogen om man gör detta?
Då vet jag en tjej på mitt förra jobb som var otrogen med i princip alla manliga kollegor.
För hon gick runt och klappade dem på ryggen och höll på och var närgången.
Hon kramade mig en gång, samtidigt som hon var gravid med sin första son.
Citera
2025-09-16, 12:48
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Många jobbar tätt ihop med en kollega, man lär känna varandra väl, pratar om allt möjligt, fikar och lunchar tillsammans. Man ger varandra respekt och beröm i jobbet. Och på fredagseftermiddagen kramar man varandra och säger ”vi ses på måndag”.

Inte konstigt att känslor utvecklas, vare sig man har det bra eller ej på ” hemmaplan”.

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Är man otrogen om man gör detta?
Då vet jag en tjej på mitt förra jobb som var otrogen med i princip alla manliga kollegor.
För hon gick runt och klappade dem på ryggen och höll på och var närgången.
Hon kramade mig en gång, samtidigt som hon var gravid med sin första son.

Nej, och det menar jag inte heller.
Min tanke är att sådant beteende mellan två kollegor kan utvecklas till ett otrohetsförhållande.
Men det behöver inte göra det.
Så jag håller med dig, det beteende du beskriver skulle nog ingen uppfatta som otrohet och det behöver inte leda till det heller.
Senast redigerad av RFT 2025-09-16 kl. 12:51.
Citera
2025-09-16, 13:10
Moderator
pbos avatar
Rubrik ändrad till en fråga.

/mod
Citera
2025-09-16, 13:21
Medlem
godboys avatar
Citat:
Min egen ”analys”, högst ovetenskaplig, är att formen för otroheten förändrats över tid.

Förr i tiden var sådant här något som hände på en konferensresa och under påverkan av alkohol, eller under påverkan av alkohol på julfesten.

Nu verkar det vanligt att det under tid , bit för bit byggs upp ett förhållande mellan två kollegor i vilket det ena leder till det andra, utan att någon av de två kollegorna hade som mål att gå i säng med den andra. Oskyldiga ”hej då” kramar på fredagseftermiddagarna blir längre och mer intensiva. Man börjar fantisera om varandra och så gör den ene något som blir den utlösande faktorn.

Jag har inga som helst belägg för mina teorier. Det är bara min känsla och mina observationer.
Inget annat.
Jag upplever också att det förändrats över tid. Precis som du säger så tycker jag att det var mer vanligt förr med snabba otrohetsaffärer i samband med konferenser och resor.

Medan nu upplever jag det vanligare att två stycken träffas över längre tid och utvecklar en relation.

Vi har givetvis ingen vetenskaplig bäring för detta utan det är bara min uppfattning.
Citera
2025-09-16, 13:41
Medlem
SveaBunkerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Precis så är det, som du beskriver. Man lär känna varandra på ett naturligt sätt på jobbet. Stor skillnad mot en date, där det ofta riskerar bli mycket stelare.

Dessutom, ifall du som man är gift eller upptagen, så är chansen stor att kvinnor blir extra intresserade. Kvinnor tycker det är oerhört spännande med någon som redan är upptagen, eller har en maktposition på jobbet. Detta gör att sådana män får väldigt svårt att värja sig i längden.

När jag började jobba inom LSS som vikarie, sommaren 2017, visade en fyra år äldre kollega (hon född 1989) intresse för mig, genom att ta mig på handen, lägga läppglans inför mig, frågade om det var ok för mig att hon gick i tights inför mig etc.

Hon var fullständigt medveten om att jag var i en relation sedan hösten 2014, med mitt ex. som är fyra år yngre än mig.

Hon var, och är än idag, ensamstående mamma. Jag blev tillslut trött på hennes flörtandet och sa: "Jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att vara tillsammans med en single mother!".

Flörtandena upphörde. Kanske för att hon tog det personligt.

Hon är otroligt snygg än idag, men eftersom hon gjort abort, i hennes tidigare liv, så vill jag inte ens röra henne med tång.
Senast redigerad av SveaBunkern 2025-09-16 kl. 13:44.
Citera
2025-09-16, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
När jag började jobba inom LSS som vikarie, sommaren 2017, visade en fyra år äldre kollega (hon född 1989) intresse för mig, genom att ta mig på handen, lägga läppglans inför mig, frågade om det var ok för mig att hon gick i tights inför mig etc.

Hon var fullständigt medveten om att jag var i en relation sedan hösten 2014, med mitt ex. som är fyra år yngre än mig.

Hon var, och är än idag, ensamstående mamma. Jag blev tillslut trött på hennes flörtandet och sa: "Jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att vara tillsammans med en single mother!".

Flörtandena upphörde. Kanske för att hon tog det personligt.

Hon är otroligt snygg än idag, men eftersom hon gjort abort, i hennes tidigare liv, så vill jag inte ens röra henne med tång.

Hon gav sig helt klart på "fel snubbe" med andra ord ). Inte alla män som har lika lätt för att stå emot dock..
Citera
2025-09-16, 14:15
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Fast hur mycket dragningskraft hade du på kvinnorna innan du gifte dig då? Är ju liksom inte så att kärringarna automatiskt börjar bjuda ut sig till typ Quasimodo bara för att han får en ring på fingret.
Kunde inte klaga. Det var mest tjejer som raggade och berättade vad dom ville helt enkelt. Men självklart fattar jag din fråga, absolut befogad.
Citera
2025-09-16, 14:46
Medlem
Varför som man jobba i yrken som det andra könet jobbar i, jobbat i 21 år med endast manliga kollegor! Ingen kvinna sätter sin fot på mitt jobb!
Citera
2025-09-16, 14:48
Medlem
Merwinnas avatar
Ja, när det gäller vuxna, mogna, i samhället etablerade människor så tror jag det. (Alltså till skillnad från t.ex. missbrukare och ungdomar som hänger i gäng, går ut jämt och sover över hos varandra i olika konstellationer, dricker mycket alkohol o.s.v..)

Många har ju tröttnat på sin man/fru/sambo efter några år, det har blivit Familjen AB av alltsammans. De längtar efter romantik, spänning, något som får hjärtat att klappa igen... och kanske sex överhuvudtaget, om detta inte sker så ofta i hemmet. Men de allra flesta (talar fortfarande om "i samhället etablerade" människor, och inte människor som missbrukar eller har sex som "intresse") har ändå spärrar mot att direkt LETA efter någon att vara otrogen med. Typ på krogen, på Tinder... eller att uppsöka en prostituerad.

...men på jobbet kan det bara "hända". Man arbetar tillsammans med någon av motsatt kön, och på jobbet visar båda sina bästa sidor. Man uppför sig moget, trevligt, man är ren, sminkad och har på sig rena och passande kläder. Man kan prata med varandra om vuxensaker utan barn som skriker och avbryter. Samtalen kan därför bli djupare och mer intellektuella med kollegan på lunchen, än det blir hemma där allt handlar om det praktiska, att få livet att gå ihop.

Kollegan upplevs därför också som djupare och mer intellektuell och som en trevligare samtalspartner än frun/mannen därhemma som mest yttrar saker som "glöm nu inte att ta med dig soppåsen ut", "varför kan du aldrig gå på föräldramötena, folk kan tro att Lisa inte har någon far/mor", "det regnar in, den här helgen MÅSTE du laga taket", eller "det är din tur att natta Lisa". Medan känslorna byggs upp glömmer man helt och hållet bort, att en styvfamilj är hundra gånger bökigare att rodda än en kärnfamilj...
Citera
2025-09-16, 15:37
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
https://vm.tiktok.com/ZNdg99LCF/

Vad tror Flashback-folket, vanligast om man är otrogen, är att man är det med en jobbkollega.

Mina erfarenheter från den tid jag jag var verksam som parterapeut och familjerådgivare, är att det är så. Det är två kollegor gifta eller sambo på var sitt håll som är otrogna tillsammans.

Inte konstigt att känslor utvecklas, vare sig man har det bra eller ej på ” hemmaplan”.

M v h
RFT
(F d parterapeut och familjerådgivare)

Om du expanderar "kollega" till " träffats via jobbet "
så kan du nog ha rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in