2025-09-16, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Vi har lite olika uppfattningar, vilket ju är helt okej.

Jag kan försöka motivera mitt påstående om varför kvinnor dras till gifta/upptagna män:

Anledningen som jag uppfattar det och har erfarit, är att kvinnor ser det som en spännande "utmaning" med någon som är gift/upptagen. Många kvinnor är ju vana vid att olika män "raggar" på dem, vilket bara blir trist för dem i längden. Att själva få vara den som lockar/förför är mer intressant. Dessutom skapar det lite extra pirr, att se om de kan få den upptagne mannen "på kroken".

Detta behöver inte innebära att de vill bli ihop med mannen. Snarare något som sker "i hemlighet". Tråden handlar ju om otrohet också.

Fattas ju inte objekt om man vill ha en gift man. Behövs ingen större ansträngning än att prata lite, sen är de som klister.
Citera
2025-09-16, 16:34
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, när det gäller vuxna, mogna, i samhället etablerade människor så tror jag det. (Alltså till skillnad från t.ex. missbrukare och ungdomar som hänger i gäng, går ut jämt och sover över hos varandra i olika konstellationer, dricker mycket alkohol o.s.v..)

Många har ju tröttnat på sin man/fru/sambo efter några år, det har blivit Familjen AB av alltsammans. De längtar efter romantik, spänning, något som får hjärtat att klappa igen... och kanske sex överhuvudtaget, om detta inte sker så ofta i hemmet. Men de allra flesta (talar fortfarande om "i samhället etablerade" människor, och inte människor som missbrukar eller har sex som "intresse") har ändå spärrar mot att direkt LETA efter någon att vara otrogen med. Typ på krogen, på Tinder... eller att uppsöka en prostituerad.

...men på jobbet kan det bara "hända". Man arbetar tillsammans med någon av motsatt kön, och på jobbet visar båda sina bästa sidor. Man uppför sig moget, trevligt, man är ren, sminkad och har på sig rena och passande kläder. Man kan prata med varandra om vuxensaker utan barn som skriker och avbryter. Samtalen kan därför bli djupare och mer intellektuella med kollegan på lunchen, än det blir hemma där allt handlar om det praktiska, att få livet att gå ihop.

Kollegan upplevs därför också som djupare och mer intellektuell och som en trevligare samtalspartner än frun/mannen därhemma som mest yttrar saker som "glöm nu inte att ta med dig soppåsen ut", "varför kan du aldrig gå på föräldramötena, folk kan tro att Lisa inte har någon far/mor", "det regnar in, den här helgen MÅSTE du laga taket", eller "det är din tur att natta Lisa". Medan känslorna byggs upp glömmer man helt och hållet bort, att en styvfamilj är hundra gånger bökigare att rodda än en kärnfamilj...

Tack Merwinna; du är spot on med hur jag funderar.
Och jag har en tanke om varför detta sker i vår tid, alltså att man är otrogen med en kollega på jobbet.
Jo, många arbetsplatser och yrken som förr var typiska manliga resp kvinnliga är i dag mer 50/50.

Under den tid jag var verksam som terapeut kan jag inte dra mig till minnes att jag hjälpte något par i en sådan här situation.

Däremot så blev jag och kollegor på en skola jag jobbade på för inte så många sedan ”vittnen” till just det du skriver om.
En kvinnlig lärare och en manlig jobbade ihop som klassföreståndare, och då jobbar man verkligen tight. De hade man resp fru och barn på var sitt håll. Vi andra märkte att det började hända något mellan dem och vi såg att mådde bra i varandras sällskap. De satt ofta själva kvar sena eftermiddagar och planerade tillsammans. Hon lade gärna sin hand över hans när de pratade med varandra och han la då och då armen om henne. Även elever uppmärksammade dem; och kunde komma till mig och säga ”vi såg X och Y pussa varandra i grupprummet”.
Det gick rykten naturligtvis, om att de var mer än bara goda kollegor, men om de hade sex med varandra det fick vi aldrig någon klarhet i.
Senast redigerad av RFT 2025-09-16 kl. 16:39.
Citera
2025-09-16, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Det stämmer nog inte alls skulle jag påstå. Jag har inte haft en enda invit sen jag gifte mig. Kvinnor skyr gifta män som pesten och det har jag hört från annat håll också.
Kvinnor vill ”äga” sin man och inte låna.

Haha så fel du har, kvinnor ligger gärna med gifta män.
Citera
2025-09-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Fattas ju inte objekt om man vill ha en gift man. Behövs ingen större ansträngning än att prata lite, sen är de som klister.

Kan nog stämma i vissa enstaka fall, men där överdrev du nog rätt rejält.
Citera
2025-09-16, 19:17
Medlem
Jag småflirtar nästan dagligen med tre kvinnliga kollegor från olika avdelningar. För mig är det mest på skoj, men en av dem har börjat bli lite mer fysisk i sitt sätt mot mig. Alla är i förhållanden, inklusive jag själv, och det är ingen av oss som inte svarar på flirten. Ironiskt nog verkar människor ofta bete sig mer som singlar just när de är upptagna.
Citera
2025-09-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
https://vm.tiktok.com/ZNdg99LCF/

Vad tror Flashback-folket, vanligast om man är otrogen, är att man är det med en jobbkollega.

Mina erfarenheter från den tid jag jag var verksam som parterapeut och familjerådgivare, är att det är så. Det är två kollegor gifta eller sambo på var sitt håll som är otrogna tillsammans.

Många jobbar tätt ihop med en kollega, man lär känna varandra väl, pratar om allt möjligt, fikar och lunchar tillsammans. Man ger varandra respekt och beröm i jobbet. Och på fredagseftermiddagen kramar man varandra och säger ”vi ses på måndag”.

Inte konstigt att känslor utvecklas, vare sig man har det bra eller ej på ” hemmaplan”.

M v h
RFT
(F d parterapeut och familjerådgivare)
Kan säkert vara så. Några öl för mycket på afterworken och sen är man hemma där med kollegan och gör gud vet vad. Ypperligt tillfälle för otrohet
Citera
2025-09-16, 20:20
Medlem
rex144s avatar
Det händer nog mest med arbetskollegor eftersom de har tid att bearbeta den de vill knulla. Det finns tid att bygga förtroende och intimitet.
Citera
2025-09-16, 20:43
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Givetvis är arbetsplatsen den största arenan vid otrohet. Där lär man ju känna varandra över tid och ett djupare tycke kan uppstå. Man kan ha många timmar tillsammans så det är inte så konstigt.

Så kommer en personalfest med alkohol inblandat och än slank han ner i diket.🥳🤯
Citera
2025-09-16, 22:06
Medlem
Demetrioss avatar
Att kvinnor dras till gifta män är bara skitsnack. Det är blott era fantasier som ni önskar er i tankarna.
Kvinnor dras till populära män, det är inte samma sak.
De flesta kvinnor äcklas av en vanlig familjefar Svensson eller Ivanov som börjar flirta eller ragga på jöbbet.
Eftersom de per automatik föreställer sig på hans maka's plats.
Citera
2025-09-16, 23:03
Medlem
Är väl kanske inte så konstigt då man kanske umgås mer timmar per dag(borträknat sömn då) med en kollega än vad man gör med en partner, men med kollegan behöver man inte bråka om alla vardagliga problem som inträffar för alla som har ett förhållande och bor tillsammans.
Citera
2025-09-16, 23:40
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det händer nog mest med arbetskollegor eftersom de har tid att bearbeta den de vill knulla. Det finns tid att bygga förtroende och intimitet.
Det finns säkert de på en arbetsplats som medvetet försöker flirta in sig hos en kollega, för att få kollegan på fall t ex på en konferensresa eller på julfesten för ett ONS, eller en dröm om ett förhållande.

Dock tror jag att huvuddelen av den otrohet som sker mellan två kollegor som har familj därhemma, inte är ”planerad”. Den bara händer. Jag tror att ju tätare två kollegor jobbar ihop, dag efter dag, vecka efter vecka, desto närmre en otrohetsaffär med varandra kommer de.
För när man jobbar tight lär man känna varandra. Umgänget på jobbet med kollegan, blir en sorts motsats till umgänget hemma med familjen, där det till stora delar handlar om praktiska saker; åka och veckohandla, skjutsa det ena barnet till innebandyträning, det andra till stallet, gräs ska klippas, snö ska skottas, och så de där räkningarna som bara tycks bli fler och fler.

På jobbet finns inte de kraven. Man kan glömma dem en stund och istället tillsammans med kollegan jobba med det projekt som man har ansvar för, umgås och prata om allt möjligt ”mellan varven”. Två kollegor som har gemensamt ansvar för ett arbete, de blir tighta med varandra.

Och på fredagarna önskar man varandra trevlig helg och ger varandra en kram, när man går hem. Efter ett tag blir kramarna mer och mer intensiva, ”ha en trevlig helg” byts ut till ”vi ses på måndag” eller något uttryck som ännu tydligare signalerar att man kommer att sakna varandra under helgen. Och så en dag så säger den ene något eller gör något som leder till att de har sex. Och ingen av dem har planerat att det ska bli så, det bara händer.

Merwinna utryckte saken mycket bra i inlägg 23:
..men på jobbet kan det bara "hända". Man arbetar tillsammans med någon av motsatt kön, och på jobbet visar båda sina bästa sidor. Man uppför sig moget, trevligt, man är ren, sminkad och har på sig rena och passande kläder. Man kan prata med varandra om vuxensaker utan barn som skriker och avbryter. Samtalen kan därför bli djupare och mer intellektuella med kollegan på lunchen, än det blir hemma där allt handlar om det praktiska, att få livet att gå ihop.
Citera
2025-09-17, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Att kvinnor dras till gifta män är bara skitsnack. Det är blott era fantasier som ni önskar er i tankarna.
Kvinnor dras till populära män, det är inte samma sak.
De flesta kvinnor äcklas av en vanlig familjefar Svensson eller Ivanov som börjar flirta eller ragga på jöbbet.
Eftersom de per automatik föreställer sig på hans maka's plats.

Jag antar att du menar mig, eftersom jag tog upp det.

Om du vill ha lite mer faktabaserade svar, istället för mina reflektioner, kan du ju alltid söka på ämnet (google). Där kan du finna ett flertal exempel som visar att kvinnor dras till gifta/upptagna män och att det är ett vanligt fenomen. Såpass vanligt att det både görs utredande artiklar och undersökningar kring det hela. Plus att kvinnor själva berättar om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in