2025-09-16, 17:21
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Som jag skrev i den andra tråden, vilka ryggradslösa blötdjur till hycklare de är

Efter att i fyra år grinat om cancel culture, censur och yttrandefrihet, att man minsann ska få säga vad som helst utan att riskera konsekvenser, så omfamnar de skadeglatt cancel culture när det slår mot deras motståndare, för att fira att någon har dött, nä det är banne mig över gränsen för yttrandefrihet.

Så tydligen fanns det hela tiden gränser för yttrandefriheten och vad som är acceptabelt att säga, men det är bara MAGA som har rätt att diktera den.

Ingen är förvånad.
Precis!

Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Vänstern har ju vart duktiga på det i flera år, nu får dom smaka på sin egen medicin, men då är det inte lika roligt och tårarna rinner längs deras kinder
Snarare högerextrema degenerater såsom MAGA som är stora hycklare.
Citera
2025-09-16, 17:27
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Inget nytt under solen att "the party of free speech" inte är det minsta intresserade av upprätthålla yttrandefrihet för andra än de själva. Trump har spenderat hela mandatperioden med att attackera yttrandefriheten i landet.

Folk som är dumma nog att rösta på Trump är dock inte smarta nog att se den fullständiga motsägelsen i det hela.
Yttrandefrihet har absolut inget med detta att göra. Jag har inte sett någon hävda att du inte får gråta av glädje över att din meningsmotståndare brutalt mördats framför miljoner människor.

Det vi ser är att handlingar har konsekvenser. I detta fall är det arbetsgivare som inte vill bli associerade med denna typ av (skit)beteende. Det viktiga här är att konsekvenserna är LAGLIGA. Konsekvenserna får aldrig någonsin vara i form av fysiskt våld.
Citera
2025-09-16, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
.

Det är uppenbart att det finns stora grupper som gillar att vara en del av en föreställd konsensus om att hämnas på, straffa, tillrättavisa, utöva våld, peka ut och hindra enskilda som del av en grupp om den enskilde enligt dem har fel åsikter.

Psykologisk är det nog en form av sublimerat våld som uppstår för att vi upplever att vi befinner oss i en kampsituation. Få är oskyldiga till att vilja ha fler på vår sida när vi ogillar någons åsikter och då ligger självrättfärdigheten i att vara del av en mobb nära.
Problemet är följande: Ett samhälle där människors åsikter inte är skyddade, både från åsiktsregistrering eller genom brist på yttrandefrihet, är också väldigt sköra samhällen eftersom 1) De flesta vågar inte yttra sina åsikter om de bor i en miljö där det kan utgöra ett direkt hot, vilket i regel är i utanförskapsområden vilket då utesluter många från det politiska livet, 2) Att vi inte får in flera röster i samhällsfrågor vilket då är väldigt farligt för då riskerar samhället att inte utvecklas (vilket för övrigt är orsaken till att diktaturer aldrig fungerar) och 3) Det leder till att vi får ett samhälle där vi anger varandra och samtliga angiverisamhällen har varit otroligt obehagliga och destruktiva.

Sä vad man än tycker kommer alla i slutändan att drabbas negativt av en utveckling där man använder angiveri och åsiktsförföljelser, vare sig det är i privat eller statlig regi.
Citera
2025-09-16, 17:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMcJill-Phd
Du och ts är lika efterblivna. "MAGA-Cancel kulturen" som ni diskuterar finns helt enkelt inte. Ingen vänstermänniska har blivit sparkad för sina politiska åsikters skull. Att fira ett politiskt mord och uppmana till fler skyddas inte av yttrandefriheten oavsett vad ni inbillar er.

Snälla lilla vän, jag har inte påstått att något ”skyddas” av yttrandefriheten och vad jag läst har ingen annan heller det.
Citera
2025-09-16, 17:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
84 av 84 på Geroges lista har alltså fått sparken pga hot om våld eller uppmaningar till våld så istället för att ni sitter här med alla era hittepå exempel så kanske ni ska kolla upp dom som fått sparken och vad dom sagt istället för att antingen göra som du och bara gissa hejvilt utan minsta jävla koll eller som ts då och bara ljuga och försöka sprida desinformation???

Tror du liksom själv att någon blåhårig näsringsweirdo brud som jobbar på ett HBTQ café skulle få sparken för att hon sa att Charlie var dum som var emot aborter? Nejnej hon sa ju publikt "Candace Owens, you and your disgusting kids are next to die". INGENTING AV DET SOM HÄNDER HÄR SKYDDAS AV YTTRANDEFRIHETEN. Orimligt jävla sinnesslött svammel i den här tråden.

Du diskuterar fortfarande dina egna halmgubbar istället för andras åsikter.

Var kan man läsa denne Geroges lista?
Citera
2025-09-16, 17:42
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det är lite olika aspekter på det. Några har blivit sparkade för att de har anställning inom känsliga områden som grundskolan, vården m.m. och har i sociala medier inte endast dansat och skrattat av glädje på grund av det brutala mordet, utan har även upphetsat uttryckt förhoppningar om att det här äntligen är början på den stora utrensningen av alla oliktänkande. Kort sagt djupt störda personer. Det är rätt begripligt att folk inte har känt sig riktigt trygga med att de ska få ta hand om deras barn, ta hand om deras sjuka anhöriga m.m.

Men utöver det har det mycket riktigt arrangerats mer koordinerade doxningar med medföljande samtal till arbetsgivare, kundrecensioner m.m. Jag har sett mer sansade sådana av kristna, där man letar upp rätt extrema inlägg, men hela tiden ändå håller god ton, påminner alla om att inte sprida hat, hot m.m. Man säger att man har anammat vänsterns metod, men ska inte anamma deras sätt med att sprida hat och hot. Men sedan finns de där doxningssidorna, där folk verkar ibland hamna för ganska lite (t.ex. falska påståenden om vad Kirk sagt), samt en del verkar även ha fått ta emot hot efter att ha hamnat där.

Jag har inga problem med att de uppenbarligen störda, som är sjukt upphetsande efter att ha fått bevittna det blodiga mordet och uttryckligen vill se alla politiska motståndare mördade, inte får fortsätta jobba med att vårda dessa politiska motståndare, med att ta hand om deras barn o.s.v. Det går att vara så störd att man är olämplig för vissa yrken. I andra fall får privata företag överväga om de vill ha kvar anställda som skrämmer bort många potentiella kunder.

Däremot känns det mer problematiskt om högern nu anammar vänsterns kultur med att doxa folk (många blir doxade i förhoppningen att någon galning som Kirks mördare ska ge sig på dem) och jobba på att få dem sparkade enbart på grund av att de uttrycker personliga åsikter (men inte uppmanar till och hyllar politiskt våld). Det är inget jag önskar mig. Samtidigt har vänstern bäddat för det här genom att ha ägnat sig åt det under väldigt lång tid.

Jag såg den här videon med Asmongold för fyra dagar sedan, där han siade om att högern sannolikt i hög grad kommer anamma vänsterns metoder. Han ansåg att åtminstone sedan har BLM har vänstern kanske stått för 90% av det beteendet, men att det kommer från och med nu bli mer lika från båda sidorna. Han menar att allt fler inom högern kommer anse att det inte fungerar med att fortsätta ”bring a knife to a gunfight”, där man hela tiden försöker hålla en högre nivå och kritisera politiskt våld, samtidigt som vänstern inte lägger några band på sig. Han menar att man kommer att sänka sig till vänsterns nivå.

https://www.youtube.com/watch?v=Hu8BRlsYAl8&t=353s
Jag såg också den videon och delar hans analyser. Personligen tror jag att det är ofrånkomlig utveckling, dvs. att högern sänker sig till vänsterns nivå. Chanserna för att vänstern skulle ändra sitt beteende till det bättre, kan man anta ganska vara förhållandevis små, med tanke på hur vänstern radikaliserats på senare år. Vänster för 20 år sedan är mitten idag. Därför måste högern ändra sig, för att få till en förändring. Och nu måste förändring hända, för "västerlänska värderingar" är under attack överallt i världen.

Jag hoppas att Charlie Kirks död är startskottet för något nytt, bättre. Det berörde mig djupt.
Citera
2025-09-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Är det inte väldigt woke och snöflingigt att uppröras över att folk blir glada och firar när någon dör? T ex var det väl bara woke-människor som ylade högt när Floyd dödades av 4 poliser?

Floyd, Kirk, ...
Same, same.

3/10 troll.
Senast redigerad av Periodic 2025-09-16 kl. 17:55.
Citera
2025-09-16, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMcJill-Phd
Du och ts är lika efterblivna. "MAGA-Cancel kulturen" som ni diskuterar finns helt enkelt inte. Ingen vänstermänniska har blivit sparkad för sina politiska åsikters skull. Att fira ett politiskt mord och uppmana till fler skyddas inte av yttrandefriheten oavsett vad ni inbillar er.
Sorry men jo det har hänt.
https://www.instagram.com/p/DOqievyj...Q2a2p0aWY5aWxn

Och nej, jag avskyr Wokevänstern för allt skit de gjort mot vår yttrandefrihet. Men att säga att det inte förekommer sånt skit i MAGA-rörelsen är bara snedvridet och fel.
Citera
2025-09-16, 20:03
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Sorry men jo det har hänt.
https://www.instagram.com/p/DOqievyj...Q2a2p0aWY5aWxn

Och nej, jag avskyr Wokevänstern för allt skit de gjort mot vår yttrandefrihet. Men att säga att det inte förekommer sånt skit i MAGA-rörelsen är bara snedvridet och fel.

Ehehe vad exakt bevisar det inlägget? En bild som någon har gjort och en kommentar på sidan?
Citera
2025-09-16, 20:09
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Du diskuterar fortfarande dina egna halmgubbar istället för andras åsikter.

Var kan man läsa denne Geroges lista?

Nej jag förklarar för dig vad som faktiskt hänt här eftersom du är mer än lovligt förvirrad och shillar för våldsvänstern pga detta.

Tiktok. Poormanspodcast och SimpsaverSam på youtube har också klippt ihop en jävla massa dödshot och liknande på sina kanaler. Vi pratar 10000+ dödshot från våldsvänstern. Så ingen jävel pratar om några "åsikter" utan det är ju just det som är en jävla halmgubbe eftersom detta handlar om hot om våld eller uppmaningar till våld. Fattar nu det en jävla gång för alla, detta har nada och intet med yttrandefriheten att göra.
Senast redigerad av JordenIsPlatt 2025-09-16 kl. 20:12.
Citera
2025-09-16, 20:09
Medlem
Citat:
Snälla lilla vän, jag har inte påstått att något ”skyddas” av yttrandefriheten och vad jag läst har ingen annan heller det.
Det skyddas av yttrandefriheten att fira att någon dött. Det är och ska inte vara förbjudet att vara ett osmakligt as i Sverige. Det är inte statens uppgift att bestämma över huruvida någon skka få vara en idiot eller inte
Citera
2025-09-16, 20:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Det skyddas av yttrandefriheten att fira att någon dött. Det är och ska inte vara förbjudet att vara ett osmakligt as i Sverige. Det är inte statens uppgift att bestämma över huruvida någon skka få vara en idiot eller inte

Det är inte brottsligt att yttra något sådant, så på det sättet är det ett tillåtet yttrande.

Men det är inte så att man får yttra sig på det sättet och är skyddad från att bli avskedad, vilket är vad jag uppfattar innebär den missriktade kritiken här; att jag eller någon påstår att man är skyddad av yttrandefriheten från att få sparken för att man gått emot värdegrunden eller liknande.

Yttrandefrihet är en princip. Den handlar inte enbart om frihet från statlig censur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in