• 1
  • 2
2025-09-13, 14:22
Medlem
StoreSvartes avatar
Lämnade just en lapp vid ytterdörren där jag skrev ungefär "Du dumma jävla hora som drar i låset. Ge fan i det. Jag har just lagat skiten så var försiktig och dra inte i den".

Det är för att någon idiot håller på att dra i den så den ploppar ut. Nu har jag limmat den och den håller bara man är försiktig.

Tänkte på en grej. Om en Polis bor i hyreshuset och läser lappen - kan jag åka dit för förolämpning?

Om jag sitter på dasset, någon drar i dörren och jag skriker "Jävla idiot. Det är upptaget.". Kan jag åka dit för förolämpning om det nu visar sig vara en polis?
Citera
2025-09-13, 14:29
Medlem
jonte500s avatar
Nej...
Citera
2025-09-13, 14:39
Medlem
Du kan fortfarande bli polisanmäld. Det är olagligt att förolämpa personer oavsett om personer är polis eller inte. Sen vet jag inte om du skulle bli åtalad och dömd, för det du just har gjort.
Citera
2025-09-13, 14:39
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det kan du säkert. Detta handlar om ett internt ersättningssystem som missbrukas. Polis är ett utsatt jobb där man kan åka på en smäll. Därför kan man få kompensation om det lagförts.
Men nu har vi poliskvinnor som upptäckt att man kan få kompensation för minsta kränkning.

Det är orsaken till dessa absurda rättsfall som drivs till domstol.
Citera
2025-09-13, 14:47
Medlem
AwakeAsFucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Lämnade just en lapp vid ytterdörren där jag skrev ungefär "Du dumma jävla hora som drar i låset. Ge fan i det. Jag har just lagat skiten så var försiktig och dra inte i den".

Det är för att någon idiot håller på att dra i den så den ploppar ut. Nu har jag limmat den och den håller bara man är försiktig.

Tänkte på en grej. Om en Polis bor i hyreshuset och läser lappen - kan jag åka dit för förolämpning?

Om jag sitter på dasset, någon drar i dörren och jag skriker "Jävla idiot. Det är upptaget.". Kan jag åka dit för förolämpning om det nu visar sig vara en polis?

Slappna av...
Citera
2025-09-13, 14:53
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Varför uttrycker du dig så konfrontativt?
Här får du ett förslag på ett alternativt uttryckssätt.

Vänligen!
Låset är reparerat och fungerar fint bra man är försiktig med det.
M v h
Citera
2025-09-13, 14:55
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Varför uttrycker du dig så konfrontativt?
Här får du ett förslag på ett alternativt uttryckssätt.

Vänligen!
Låset är reparerat och fungerar fint bra man är försiktig med det.
M v h

Därför att det är femte gången jag lagat låset. Och jag är inte någon betald vaktmästare. Någon annan skulle kunna laga det. Istället går dom in bakdörren, väntar på att jag ska laga det och smäller i dörren så den går sönder igen.

Nog fan har jag rätt att vara arg.
Senast redigerad av StoreSvarte 2025-09-13 kl. 15:44.
Citera
2025-09-13, 15:07
Medlem
diseuses avatar
Citat:

Om du inte vet om att det är en tjänsteman du förolämpar så kan du inte åka dit för brottet förolämpning mot tjänsteman (17 kap. 3 § brottsbalken). Däremot så skulle du eventuellt kunna åka dit för brottet förolämpning (5 kap. 3 § brottsbalken). Om du läser de två definitionerna ser du att det i båda fallen är straffbart att ”rikta beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende” gentemot någon, oavsett om vederbörande är tjänsteman eller inte, under förutsättningen att ”gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet”.
Citera
2025-09-13, 15:42
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:

Varför inte försöka vara lite hövlig istället? Det funkar alla dagar i veckan!
Citera
2025-09-13, 15:52
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om du inte vet om att det är en tjänsteman du förolämpar så kan du inte åka dit för brottet förolämpning mot tjänsteman (17 kap. 3 § brottsbalken). Däremot så skulle du eventuellt kunna åka dit för brottet förolämpning (5 kap. 3 § brottsbalken). Om du läser de två definitionerna ser du att det i båda fallen är straffbart att ”rikta beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende” gentemot någon, oavsett om vederbörande är tjänsteman eller inte, under förutsättningen att ”gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet”.

Nu är ju inte lappen menad åt någon specifik individ. Om någon känner sig förolämpad, bra, för då är han/hon en av dom som smäller och drar i låset. Det är knappast så att någon vet att det är jag som skrivit lappen. Och det är knappast så att någon kommer gå vidare med det.

Men en polis skulle väl dra igång en utredning. Ta fingeravtryck, dna, använda spårhund och satelliter för att få fast mig och få sina cash. Men fint att höra att det inte finns någon risk för det.
Senast redigerad av StoreSvarte 2025-09-13 kl. 15:55.
Citera
2025-09-13, 15:58
Medlem
Citat:

Du menar om polisen är den som drar i låset (hur drar man i ett lås, brukar ju vara handtag eller liknande som man drar i) annars är det ju inte polisen som den eventuella förolämpningen riktar sig till?
Citera
2025-09-13, 16:00
Medlem
Citat:
Men en polis skulle väl dra igång en utredning. Ta fingeravtryck, dna, använda spårhund och satelliter för att få fast mig och få sina cash.

Är du dum i huvudet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in