2025-09-13, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Lämnade just en lapp vid ytterdörren där jag skrev ungefär "Du dumma jävla hora som drar i låset. Ge fan i det. Jag har just lagat skiten så var försiktig och dra inte i den".

Det är för att någon idiot håller på att dra i den så den ploppar ut. Nu har jag limmat den och den håller bara man är försiktig.

Tänkte på en grej. Om en Polis bor i hyreshuset och läser lappen - kan jag åka dit för förolämpning?

Om jag sitter på dasset, någon drar i dörren och jag skriker "Jävla idiot. Det är upptaget.". Kan jag åka dit för förolämpning om det nu visar sig vara en polis?
Varför måste Du kalla folk dum dj-a hora? Räcker det inte att säga till att de skall ge fan i att dra i låset?
Citera
2025-09-13, 17:47
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du menar om polisen är den som drar i låset (hur drar man i ett lås, brukar ju vara handtag eller liknande som man drar i) annars är det ju inte polisen som den eventuella förolämpningen riktar sig till?

Det är en sån där liten öppnare man vrider för att låsa upp dörren från insidan. Det är den som hoppar ut och är väldigt svår att få in igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är du dum i huvudet?

Förstår du inte sarkasm eller?
Citera
2025-09-13, 18:56
Medlem
Förolämpning är ett brott oavsett om personen är polis eller inte.
Citera
2025-09-13, 20:19
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Därför att det är femte gången jag lagat låset. Och jag är inte någon betald vaktmästare. Någon annan skulle kunna laga det. Istället går dom in bakdörren, väntar på att jag ska laga det och smäller i dörren så den går sönder igen.

Nog fan har jag rätt att vara arg.

Hyresvärden, hör denne inte något åt det?
Citera
2025-09-13, 21:42
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Hyresvärden, hör denne inte något åt det?

Någon annan får hålla på och krångla med det där.
Senast redigerad av StoreSvarte 2025-09-13 kl. 22:04.
Citera
2025-09-14, 01:47
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Nu är ju inte lappen menad åt någon specifik individ. Om någon känner sig förolämpad, bra, för då är han/hon en av dom som smäller och drar i låset. Det är knappast så att någon vet att det är jag som skrivit lappen. Och det är knappast så att någon kommer gå vidare med det.

Men en polis skulle väl dra igång en utredning. Ta fingeravtryck, dna, använda spårhund och satelliter för att få fast mig och få sina cash. Men fint att höra att det inte finns någon risk för det.

Polisen är inte tjänsteman i myndighetsutövning i den situationen så ur åttalssynpunkt är han/hon som en privatperson.

Åtal kan fortfarande väckas men en privatperson måste i så fall driva det som ett enskilt åtal vilket ytterligt få lär göra. Förlorar man så får man betala rättegångskostnaderna.

Det man ska undvika är förolämpningar av "HMF"-typ för där kan åklagare också väcka åtal.
Citera
2025-09-14, 08:10
Medlem
Citat:
Lämnade just en lapp vid ytterdörren där jag skrev ungefär "Du dumma jävla hora som drar i låset. Ge fan i det. Jag har just lagat skiten så var försiktig och dra inte i den".

Det är för att någon idiot håller på att dra i den så den ploppar ut. Nu har jag limmat den och den håller bara man är försiktig.

Tänkte på en grej. Om en Polis bor i hyreshuset och läser lappen - kan jag åka dit för förolämpning?

Om jag sitter på dasset, någon drar i dörren och jag skriker "Jävla idiot. Det är upptaget.". Kan jag åka dit för förolämpning om det nu visar sig vara en polis?
Oavsett vem som är avnämare till uppmaningen på den lapp ni satt upp, varför sådant tilltal till "den som det vederbör"? Varken nedsättande tilltal eller svordomar tillför något på en skylt eller motsvarande, däremot kan det generera motsatt effekt om någon ser det som olämpligt sätt att uttrycka sig på.

Skriv istället något i stil med "På förekommen anledning meddelas härmed att detta handtag ej tål omild behandling varför ni anbefalles att manövrera dörrlåset med erforderlig försiktighet".
Citera
2025-09-14, 09:48
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Oavsett vem som är avnämare till uppmaningen på den lapp ni satt upp, varför sådant tilltal till "den som det vederbör"? Varken nedsättande tilltal eller svordomar tillför något på en skylt eller motsvarande, däremot kan det generera motsatt effekt om någon ser det som olämpligt sätt att uttrycka sig på.

Skriv istället något i stil med "På förekommen anledning meddelas härmed att detta handtag ej tål omild behandling varför ni anbefalles att manövrera dörrlåset med erforderlig försiktighet".

Ibland är det bättre att bara skriva vad man känner. Det har aldrig varit så tyst i trappuppgången som nu.
Citera
2025-09-14, 10:05
Medlem
Citat:
Ibland är det bättre att bara skriva vad man känner. Det har aldrig varit så tyst i trappuppgången som nu.
Nej, inte om det innefattar okvädningsord och kraftuttryck som inget i sig tillför. Såg inte mitt förslag bättre ut?
Citera
2025-09-14, 10:16
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Nej, inte om det innefattar okvädningsord och kraftuttryck som inget i sig tillför. Såg inte mitt förslag bättre ut?

Ditt förslag skulle nog funka i ett lite finare kvarter.
Citera
2025-09-14, 10:20
Medlem
Citat:

Förutom att hälften som läser inte förstår vad som avses.

Bättre att hyresvärden (eller föreningen beroende på upplåtelseform) byter ut vredet mot något som tål vanligt förekommande användning.
Citera
2025-09-14, 10:23
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Nog inte direkt lämpligt att skriva Hora till folk.

Finns säkert något du kan torska på med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in