2025-09-13, 13:52
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag funderar på att plantera vitlök nu på hösten, lagom till nästa års skörd. Jag har tidigare odlat mycket pumpa och ärtor i samma jord, men de har vuxit dåligt i år och jag tänker att jorden har utarmats för denna typ av växter.

Det är besvärligt att få tag på sättvitlök, men jag har sett förr att vanlig vitlök från affären kan börja gro om den har legat för länge. Går det bra att plantera klyftor från vanlig vitlök?

AI säger att vanlig vitlök är behandlad med något medel som ska försvåra att den gror, men med tanke på hur mycket AI ljuger vet jag inte om det är sant samt om det gäller i Sverige och inte bara i andra länder.

Jag kommer förstås att gödsla jorden ordentligt i år med kogödsel innan planteringen.
Citera
2025-09-13, 14:09
Medlem
Det brukar rekommenderas att köpa sättvitlök.

Det går bra att ta vitlök från affären, men har man otur så har den en sjukdom.
Citera
2025-09-13, 14:15
Medlem
eldrattans avatar
Om du letar efter sättvitlök på aliexpress kan det bli lite besvärligt att få tag i sådan ja. Annars finns det hur mycket som helst att köpa inom nationens gränser. Testa google.
Citera
2025-09-13, 14:48
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Det brukar rekommenderas att köpa sättvitlök.

Det går bra att ta vitlök från affären, men har man otur så har den en sjukdom.

Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Om du letar efter sättvitlök på aliexpress kan det bli lite besvärligt att få tag i sådan ja. Annars finns det hur mycket som helst att köpa inom nationens gränser. Testa google.

Jag var på Plantagen där jag köpte deras mycket prisvärda hönsgödsel som jag ska extragödsla med nästa år, men jag hittade inte sättvitlök där så jag köpte några vanliga vitlökar på ICA Maxi som jag nu tänkte se om de kan gro.

Eldråttan, är du trädgårdsmästare nu också och inte bara mopedmästare?

Jag tittade på Temu och Aliexpress, men hittade inga vitlöksklyftor. Jag är dock skeptisk till att köpa frön från utlandet sedan jag blev blåst av en italienare på Ebay som skickade paprikafrön när jag skulle ha chili. Vitlök borde dock vara vitlök i och för sig.
Citera
2025-09-13, 14:59
Medlem
Graavargs avatar
Kolla Klostra, jag köper därifrån.

Och vitlök ska planteras på hösten, för att växa bättre och bli större.
Citera
2025-09-13, 14:59
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag var på Plantagen där jag köpte deras mycket prisvärda hönsgödsel som jag ska extragödsla med nästa år, men jag hittade inte sättvitlök där så jag köpte några vanliga vitlökar på ICA Maxi som jag nu tänkte se om de kan gro.

Eldråttan, är du trädgårdsmästare nu också och inte bara mopedmästare?

Jag tittade på Temu och Aliexpress, men hittade inga vitlöksklyftor. Jag är dock skeptisk till att köpa frön från utlandet sedan jag blev blåst av en italienare på Ebay som skickade paprikafrön när jag skulle ha chili. Vitlök borde dock vara vitlök i och för sig.

Jag har mina tentakler utspridda inom de flesta områden. Fast du är lite off season med trädgårdsodlingen måste jag allt säga. Du förstår att vintern är på gång nu, inte sommaren. Så det vanliga är att man planterar på våren, skördar på sommar/sensommar. En av de få butikerna som lagerhåller såhär års var denna:

https://www.odla.nu/kategori/vaxter/sattlok-potatis-vitlok/vitlok

Fast om du har lite is i magen så är det bättre att beställa på våren så du har färska lökar att ploppa i jorden. Om du ändå envisas med att köra på höstodlingen så passa på att beställa lite hen n' chickens från odla också. Så har du fantastiskt te att snutta på när du käkar din odlade vitlök nästa sommar.

Edit: Jag själv sätter alla mina lökar på våren. Känns lite 50/50 med att sätta på hösten med tanke på hur vintern kan bli. Sätts dom på våren så är det nästan 100% på de flesta vad gäller komma upp ur jorden.

Fast såg nu att just vitlök ska sättas innan tjälen på höst. Jag har faktiskt aldrig drivit upp just vitlök, däremot andra lökar brukar jag plantera. Typ sättlök och sån skit. Det planterar jag alltid när det blivit några plusgrader. Fast kör du på höst med din vitlök. Verkar som det kommer in i lager hos de flesta butiker rätt snart för plantering
Senast redigerad av eldrattan 2025-09-13 kl. 15:51.
Citera
2025-09-13, 16:04
Medlem
Åk till en plantskola eller beställ på nätet.
Beroende på vart i landet du bor så plantera de så sent som möjligt på året, innan tjäle.
Här i söder, brukar jag peta ner vid månadsskiftet nov/dec.
Man vill inte att löken ska börja växa för tidigt!
Gödsla med koködsel eller konstgödsel med högt kalium innehåll och inte så mycket kväve innan du petar ner dom.
På våren behövs en till två givor gödsel så du får stora fina lökar.
Lycka till!
Citera
2025-09-13, 16:55
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Jag har mina tentakler utspridda inom de flesta områden. Fast du är lite off season med trädgårdsodlingen måste jag allt säga. Du förstår att vintern är på gång nu, inte sommaren. Så det vanliga är att man planterar på våren, skördar på sommar/sensommar. En av de få butikerna som lagerhåller såhär års var denna:

https://www.odla.nu/kategori/vaxter/sattlok-potatis-vitlok/vitlok

Fast om du har lite is i magen så är det bättre att beställa på våren så du har färska lökar att ploppa i jorden. Om du ändå envisas med att köra på höstodlingen så passa på att beställa lite hen n' chickens från odla också. Så har du fantastiskt te att snutta på när du käkar din odlade vitlök nästa sommar.

Edit: Jag själv sätter alla mina lökar på våren. Känns lite 50/50 med att sätta på hösten med tanke på hur vintern kan bli. Sätts dom på våren så är det nästan 100% på de flesta vad gäller komma upp ur jorden.

Fast såg nu att just vitlök ska sättas innan tjälen på höst. Jag har faktiskt aldrig drivit upp just vitlök, däremot andra lökar brukar jag plantera. Typ sättlök och sån skit. Det planterar jag alltid när det blivit några plusgrader. Fast kör du på höst med din vitlök. Verkar som det kommer in i lager hos de flesta butiker rätt snart för plantering

Jack of all trades, master of none märker jag. Nu vet du något om vitlök iallafall. Jag tänkte plantera redan förra året, men när jag upptäckte att de skulle planteras i oktober-november var det redan för sent.

Från odla.nu kan man välja mellan "Germidour", "Messidrome" och "Flavor". Så vilken är godast, så jag inte odlar upp någon skum prydnadsvitlök?

"Flavor" var visst slut i lager. Jag köper de två andra då. Sedan drygar jag ut med ICA:s vitlök om det blir plats över i rabatten. Jag passar på att köpa chilifrön också samt frön till vanlig gul lök också till nästa års odling, men som ska odlas till våren så jag har något att plantera ifall några av vitlöksklyftorna inte tar sig.

Sådär, nu var det beställt.
Citera
2025-09-13, 17:01
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jack of all trades, master of none märker jag. Nu vet du något om vitlök iallafall. Jag tänkte plantera redan förra året, men när jag upptäckte att de skulle planteras i oktober-november var det redan för sent.

Från odla.nu kan man välja mellan "Germidour", "Messidrome" och "Flavor". Så vilken är godast, så jag inte odlar upp någon skum prydnadsvitlök?

"Flavor" var visst slut i lager. Jag köper de två andra då. Sedan drygar jag ut med ICA:s vitlök om det blir plats över i rabatten. Jag passar på att köpa chilifrön också samt frön till vanlig gul lök också till nästa års odling, men som ska odlas till våren så jag har något att plantera ifall några av vitlöksklyftorna inte tar sig.

Sådär, nu var det beställt.

Mina kunskaper inom just vitlöksodling är tämligen begränsade. Däremot vad beträffar "frön till gul lök". Så är min starkaste rekommendationer att köpa sättlök på vårkanten, inte driva upp från frö. Det borde tom. närmsta ICAbutik hushålla med på våren.

Jag föredrar "a jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one"
Senast redigerad av eldrattan 2025-09-13 kl. 17:06.
Citera
2025-09-13, 17:03
Medlem
Jag har odlat mycket vitlök. Vitlök skall sättas på hösten strax innan frosten oavsett vad något pundhuvud skriver här. Sättvitlök är verkligen att föredra. Läs lite om olika sorter, smaker och lagringsegenskaper. För bästa resultat har vitlöken hunnit gro och blivit typ 5-6 cm innan frosten kommer.

Till våren gödslar du med gräsklipp. Som för all typ av lök, plantera i lucker jord, gärna lite sandig.
Citera
2025-09-14, 21:26
Medlem
SageNButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotrock82
Gödsla med koködsel eller konstgödsel med högt kalium innehåll och inte så mycket kväve innan du petar ner dom.
Lycka till!
Fosfor är också viktigt för lökväxter och finns i stor mängd i benmjöl. Det brukar också finnas färdigt ”höstgödsel” på plantskolorna som innehåller både kalium och fosfor men lite kväve.
Citera
2025-09-30, 20:55
Medlem
Ta den initiala kostnaden och köp sättvitlök för att vara på den säkra sidan(tråkigt att sätta nåt från mataffären och sen märka efter 9 månader att det blev dåligt). Därefter är det bara att ta av egna skörden.

Citat:
Mina kunskaper inom just vitlöksodling är tämligen begränsade. Däremot vad beträffar "frön till gul lök". Så är min starkaste rekommendationer att köpa sättlök på vårkanten, inte driva upp från frö. Det borde tom. närmsta ICAbutik hushålla med på våren.

Jag föredrar "a jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one"

Lök och purjo är fantastiskt kostnadseffektivt (och enkelt) att odla från frö så jag hade inte rekommenderat varken eller om man har intresset och är van att driva upp plantor.

--

Bortsett priset så är utbudet av antalet roliga löksorter att odla genom frön mycket större än sättlöksutbudet. Att lök inte skulle hinna växa sig stora från frön måste vara något av en skröna från förr, jag har testat ett 15-tal olika sorter gul, röd och schalottenlökar och det allra mest har växt sig till en sån monsterstorlek man aldrig ser i mataffären i god tid. Brukar förså min lök i månadskiftet mars/april ungefär och sätta ut i maj nån gång när frostrisken är mer eller mindre över. Det ger salladslök till nationaldagen och bumlingar lagom till augusti, på ett ungefär. (zon 3)

Jag kör för övrigt numera alltid med duk eller nät över all form av lök. Lökmalen förstörde såväl lök, vitlök och purjolök ett år, mindre skoj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in