Citat:
Ursprungligen postat av
Torrbollsfitta
Rimligt! Benmjöl vid plantering?
Beror väl på din jord, benmjöl promoverar rottillväxten. Jag är ingen vitlöksexpert, men odlar några olika sorter och de verkar alla vara "oömma". Om det blir för blött i landet över vintern så kan klyftorna/rötterna ruttna, och jag har för mig att de inte gillar sur jord. Och så mycket sol som möjligt.
Jag krattar ner rätt mycket kompost i landet innan jag trycker ner klyftorna (med "piggen uppåt och rötterna neråt" btw, annars går det galet

). Emellanåt blandar jag ner 1-2 påsar "torvjord" i det översta lagret (vitlöken vill ha lucker jord). Jag sätter dem med "1 hand" emellan (ca. 15 cm) och med toppen "1 tum" djupt (dvs. ca. 2,5 cm jord ovanpå). Jorden ska vara så lucker att du lätt kan göra hålet med ett finger. Plantera inte små klyftor, de har mindre "lagrad kraft" och blir lätt efter (man kan sätta dem i egen "baby-rad" i kanten

). Brukar också lägga ett tunt lager av höstslåtter/höstklippt gräs ovanpå (det bromsar ogräset från att gro på våren och gör att vitlöken gror litet senare = mindre känslig för vårfrost).
Ännu ett tips: köp sättvitlök, det löns (och mitt råd är att välja "hardneck"-varianter). Det finns mycket godare vitlök än som säljs i matbutiken (handeln föredrar vitlök med lång hållbarhet, inte smak) och åtminstone en del av den importerade vanliga butiksvitlöken har behandlats med "anti-grodd"-medel (så att den inte ska gro och hålla längre i butiken).
Om du vill kunna lagra dina vitlökar så är det så där lagom tajt när du ska skörda dem: jag gör det när "över halva" stjälken & bladen gulnat. Det har inte att göra med hur stor löken är, utan att de där yttersta vita pappersliknande lagren ska vara "perfekta" för lagring...