• 1
  • 2
2025-09-30, 20:57
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ta den initiala kostnaden och köp sättvitlök för att vara på den säkra sidan(tråkigt att sätta nåt från mataffären och sen märka efter 9 månader att det blev dåligt). Därefter är det bara att ta av egna skörden.

Lök och purjo är fantastiskt kostnadseffektivt (och enkelt) att odla från frö så jag hade inte rekommenderat varken eller om man har intresset och är van att driva upp plantor.

--

Bortsett priset så är utbudet av antalet roliga löksorter att odla genom frön mycket större än sättlöksutbudet. Att lök inte skulle hinna växa sig stora från frön måste vara något av en skröna från förr, jag har testat ett 15-tal olika sorter gul, röd och schalottenlökar och det allra mest har växt sig till en sån monsterstorlek man aldrig ser i mataffären i god tid. Brukar förså min lök i månadskiftet mars/april ungefär och sätta ut i maj nån gång när frostrisken är mer eller mindre över. Det ger salladslök till nationaldagen och bumlingar lagom till augusti, på ett ungefär. (zon 3)

Jag kör för övrigt numera alltid med duk eller nät över all form av lök. Lökmalen förstörde såväl lök, vitlök och purjolök ett år, mindre skoj.

Sättlökpriset brukar ligga runt 30-40kr/kg. Då ska man man allt vara bra snål och ha för mycket fritid om man inte kan unna sig ett par hekto sättlökar.
Citera
2025-10-06, 16:39
Medlem
Undvik att sätta vitlök du köpt från matbutiken. Gör du det ändå så se till att det är ekologisk vitlök. Annars kan du köpa sättvitlök från massor av olika säljare. Finns på Plantagen, Blomsterlandet, Klostra, Granngården... till och med vissa matbutiker med trädgårdsavdelning typ ICA maxi.

Vet inte var du bor men bor du i en kallare del av Sverige så brukar de hårdskaftade vitlöken klara vädret bättre. Sen kanske du vill ha några som är tidiga och andra som är sena. Finns mycket att lära.

En av mina favoriter är mjukskaftade Aulxito. En kines som brukar dyka upp först av alla vilket är orsaken till att jag gillar den. Tidig skörd är guld värt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in