2025-09-15, 13:33
Medlem

Citat:
Leif GW Persson dömer ut den nya norsk-svenska polisstationen.

I TV4:s ”Nyhetsmorgon” säger han sarkastiskt att justitieminister Gunnar Strömmer borde stå ryttarstaty vid stationen.

– Förhoppningsvis på en åsna då, för det tycks ju ha varit hans andliga vägledare.

Strömmer svarar att GW verkar ha vaknat på fel sida.

– Jag bjuder gärna på en stärkande kopp kaffe, säger justitieministern i en kommentar till Expressen.

Gunnar Strömmer och Jimmy Åkesson bör utredas för brott mot mänskliga rättigheter med alla utlåtanden och totalitära lagar.

Umgås inte Jimmy med danska kriminella förresten? Främmande makt? Spioneri? Förräderi?

Dessa totalitära lagar och inskränkningar går inte ihop i ett demokratiskt rättsamhälle. Det kan ibland hända saker i ett fritt samhälle, så är det bara. Så länge man inte har idioter i maktpositioner så löser det sig relativt fort. Människor ska inte inskränkas på fri och rättigheter och anses kriminella per automatik samt bli tvingade att bevisa sin oskuld i omvända bevisbördor.
Citera
2025-09-15, 13:56
Medlem
Vilka typer av skurkar sitter egentligen vid makten? Även den som började med goda intentioner kan förändras. Och alla har en prisgräns där de kan köpas.

Tidigare makthavare har verkligen varit katastrofala. Exempelvis Reinfeldt son som verkade vara kokainlangare, Säpo-vakt som "skjuter sig själv i huvet" i hans toalett, osv. Mycket sjuka saker, och vem vet vad som aldrig har kommit fram, särskilt med tanke på att Säpo ansvarar för säkerheten. Dessa galningar vill ni ge mera makt och kontroll?

Om vi riktar blicken mot dagens makthavare:

Ulf Kristersson (Moderaterna)
Den flaxande chat-gpt idioten

Henrik Landerholm-affären: Statsministerns barndomsvän, Henrik Landerholm, utsågs till nationell säkerhetsrådgivare utan offentlig utlysning, vilket väckte kritik för nepotism. Landerholm åtalades för vårdslöshet med hemliga uppgifter, men friades i tingsrätten. Fallet har fortsatt att påverka Kristerssons förtroende.

Jimmie Åkesson (Sverigedemokraterna)
Jimmy "Jag vet inte" Åkesson

Bröllopsskandalen: Jimmie Åkesson bjöd in Robert Hedarv, en ledare för den kriminella mc-klubben Comanches, till sitt bröllop. Efter att detta uppmärksammades i media, blev Hedarv fråntagen sin ledarroll inom klubben

Ebba Busch (Kristdemokraterna)
Judedemokraternas ledare

Hustvist och förtal: Ebba Busch erkände grovt förtal i samband med en tvist om ett husköp, där hon pekade ut motpartens advokat för brott. Hon skrev på ett strafföreläggande, vilket innebar att ärendet inte gick vidare till domstol

Ni får gärna fylla i mer!

OBS: Jag tror att alla kan göra misstag ibland, och det ska man inte hållas ansvarig för i all evighet. Men när man begår grova fel under sitt uppdrag som partiledare blir det allvarligt. Att umgås med mc-gäng, försöka lura folk på deras villor, ge viktiga positioner till inkompetenta vänner och liknande, då står Sveriges säkerhet på spel.

Hade dessa handlingar skett innan deras tid som partiledare, hade jag åtminstone inte brytt mig lika mycket.
Citera
2025-09-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultramember
Polariseringen är tydlig, vem som helst kan arbeta inom polisen nåt år eller sommarjobba inom kriminalvården, och genom det försöker de värva människor till en sida genom hjärntvätt, så att de får illusionen av att vara på den “rätta” sidan, att tro att det är vinnarlaget.. Istället för att reflektera över vad som verkligen sker och vad som är rätt, så fastnar folk i detta spel. Staten är till för folket, inte tvärtom.

"De som vill ge upp väsentlig frihet för att köpa lite tillfällig säkerhet förtjänar varken frihet eller säkerhet" Benjamin Franklin.

Det verkar finnas en strävan efter att skapa en helt hjärntvättad befolkning, där alla inblandade känner sig speciella, som inofficiella medarbetare (IM).
Citat:
Inoffizieller Mitarbeiter (IM), eller "Inofficiell medarbetare" på svenska, var den vanligaste termen för civila uppgiftslämnare till Ministeriet för statssäkerhet, den östtyska säkerhetstjänsten som vanligtvis kallades Stasi.\
Under DDR fanns ungefär 170 000 informanter bland 16 miljoner invånare, cirka 1,06 % av befolkningen, som lekte hemliga agenter.
Dessutom fanns cirka 190 000–210 000 officiellt anställda inom polis och säkerhetstjänst (Volkspolizei + Stasi), vilket motsvarade ungefär 1,2–1,3 % av befolkningen. Ungefär 2,3 % av DDR:s befolkning var antingen officiellt anställda inom polis/säkerhet eller inofficiella medarbetare

I Sverige finns idag cirka 40 000 anställda inom polisen, varav 24 000 är poliser och 16 000 civilanställda. Med en befolkning på 10,5 miljoner motsvarar det 0,38 % av befolkningen. Detta är något som staten verkar vilja öka kraftigt.

Kanske verkar jämförelsen konstig, men när man ser hur polisen själva marknadsför sina tjänster, blir likheten tydlig:

Citat:
Civil utredare
Det finns så mycket du kan göra som civil utredare inom Polismyndigheten. Spännande, viktiga och omväxlande uppgifter. Det är ett grävande, kreativt arbete som kräver nyfikenhet och förmåga att kommunicera.

Citat:
Du samlar bevismaterial genom att förhöra vittnen, brottsoffer och misstänkta, är med vid husrannsakan samt planerar och samlar in avgörande bevis som exempelvis kan leda till rättegång. Kort sagt är du spindeln i nätet i ett detektivarbete där varje pusselbit har sin avgörande plats för att få fram en helhetsbild.

Så tycker jag inte jämförelsen är helt fel.
I dagens teknologiska samhälle behövs dessutom inte lika många agenter, mycket av övervakningen sköts digitalt, via "chatcontrol", trojaner och annan avancerad teknik.

Det fattas bara ett poängsystem, social credit score. Sen är allt mer eller mindre klart.

Vet vi ens hur många som jobbar som "agenter" Idag i tex SÄPO?
Citat:
Antal poliser i Sverige
Det finns 24 496 poliser i Polismyndigheten (mars 2025). Säkerhetspolisens siffror över anställda poliser är hemliga. Här kan du se antalet poliser i polisregionerna.

Kan man verkligen lita på SÄPO/IB, med tanke på deras historia av att övervaka sin egen befolkning och samarbeta med underrättelsetjänster som CIA och Mossad?
Citera
2025-09-15, 17:19
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Edit: Fan, vad bra sagt av GW. Jag måste erkänna att han aldrig riktigt imponerat på mig tidigare, men nu blir jag verkligen glad att han säger något. Han borde starta någon form av motståndsrörelse, han har ju folkets förtroende och är folkkär. En Flashbackare som mig lyssnar ju ingen på. Det skulle verkligen uppskattas om han gjorde det rätta och blev en visselblåsare, precis som Magnus Gisslén som sa upp sig från Folkhälsomyndigheten. En hjälte som står upp för det rätta och inte kan köpas för pengar. Det är verkligen nu eller aldrig.

.

Intressant att du tar upp GW. Jag minns när sprängningarna började bli trendiga (runt 2014-2015), det startade nere i Malmö. Till synes helt slumpmässigt, ingen verkade veta vad som hände eller vem som låg bakom. Leif GW spekulerade själv i att det kunde röra sig om nynazister i någon form av false flag-operation.

-Det vore guld om någon kunde hitta det avsnittet där han säger detta; det var någon gång 2014–2015 i Veckans brott.-

Ingen åkte någonsin fast, och det handlade ofta om helt random portar som sprängdes. Så sent som igår smällde huliganer av bangers i någon papperskorg, så att det lät enormt. Numera räknas även sådant in i statistiken för “sprängningar”.

Jag förringar inte att problem med sprängningar och skjutningar finns, men vad är egentligen orsakerna? Det var inte alls lika vanligt förut, även om det då och då inträffade någon sprängning eller skjutning. Något måste ha startat trenden, och när det väl är igång så kan inte antagonister vara sämre. Tänk efter nu.

Kanske det är som GW spekulerade, att nynazister startade trenden, men tänk om det är ännu djupare än så? Finns det någon som ville att detta skulle ske? Som tjänar på detta långsiktigt? Som kan tänka 10-20 år fram i tiden? Tidsperioden 2015–2025 är egentligen inte särskilt lång, särskilt för aktörer som planerar 10–20 år i förväg. Kan det ha varit ett sätt att bana väg för de totalitära lagar som nu införs på löpande band? Annars hade det nog aldrig fungerat. Alla makthavare vill kontrollera sin befolkning, det har varit normen i alla länder, även i Sverige.

Kriget mot terroristerna
Kriget mot knarket
Kriget mot klimatförändringarna
Kriget mot gängbrottsligheten

Det känns som att varje jävla “krig mot” gör allt tusen gånger värre och samtidigt tar ifrån människor deras grundläggande rättigheter.

För hundra år sedan kunde folket åtminstone samlas med högafflar i händerna och störta en regim. Idag är det praktiskt taget omöjligt, med AI-kameror, automatiska drönare och total kontroll över allting.

VAKNA, GOTT FOLK. VAKNA.

Här är klippet med GW om sprängningarna:

https://www.youtube.com/watch?v=ALeYDFWA8kI

Men det är ju uppenbart idag att gängkriminella sysslar med sprängningar.
Citera
2025-09-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Här är klippet med GW om sprängningarna:

https://www.youtube.com/watch?v=ALeYDFWA8kI

TACK!!!!!
Letat som fan efter det!
Citat:
Men det är ju uppenbart idag att gängkriminella sysslar med sprängningar.
Jo, det är ju så nu, men vem satte igång karusellen? Dom snackar ju om ”smittspridning” och att de blir "inspirerade av varandra". Konspiratoriskt som jag är så skulle det skulle inte förvåna mig om någon liten, någorlunda proffsig grupp först sprängt några portar här och där och sen delat ”recept” på termosbomber och annat i olika appar. Pyroteknik var för övrigt rätt populärt runt den tiden. Folk beställde smällare från bland annat Polen och det lät som krig ett tag. Men sprängämnen har ju handlats med länge, för typ tjugo år sen såldes en hel del C4 i samband med bankomatsprängningar.

ALLA BÖR KOLLA KLIPPET MED GW
1.55 GW: "det vore ju utomordentligt enkelt för polisen att på kort tid (det skulle jag fixa på en vecka) kategorisera dom här och se vad som rimligtvis kan ha anknytning till det där som man försöker förklara alltihopa med"

"Nej det har dom ju uppenbarligen inte gjort, för då skulle dom ju va dom första att tala om det, för det fallet att DOM INTE VÄLJER ATT GÖRA KRIMINALPOLITIK AV DET HELA"

"Skulle väldigt gärna vilja se det där underlaget"

"Det var väl inte alldeles klockrent den där slutsatsen"

"Det här är en betydligt mer diversifierad bild än vad man påstår"

JAG TYCKER MAN ÄGNAR SIG ÅT KRIMINALPOLITIK, OCH DET SKA MAN INTE FÖR POLISEN SKA INTE HÅLLA PÅ MED KRIMINALPOLITIK.
Citera
2025-09-15, 19:50
Medlem
Nej, jag tycker inte det. Sverige styrs av tokstollar till politiker som inte förstår vad som är rätt och riktigt. Någon verklig opposition för frihet finns inte heller, den opposition som finns driver i stället på för ännu mer polisstat och skyller allt på att invandrarna är dumma.
Citera
2025-09-17, 22:26
Medlem
Landsbygdens avatar
Har inte läst någon dom gällande förlämpning. Men som jag förstått det, så tas det hänsyn till om det är en pressad situation eller ej, och alla omständigheter. Har svårt att tro att man blir åtalad och dömd, för att man råkar säga 1 förolämpande ord i en verkligt pressad situation. Bra att poliser inte behöver stå ut med precis vad som helst.

Hänger inte polisen och staten med, till viss del, i utvecklingen, t.ex. chat control, så blir det ju enkelt för grovt kriminella att göra nästan vad som helst. Rekrytering av barn och ungdomar till gäng exempelvis, synnerligen grova narkotikabrott, m.m.
Citera
2025-09-18, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Har inte läst någon dom gällande förlämpning. Men som jag förstått det, så tas det hänsyn till om det är en pressad situation eller ej, och alla omständigheter. Har svårt att tro att man blir åtalad och dömd, för att man råkar säga 1 förolämpande ord i en verkligt pressad situation.
Men det gör de ju inte. Till och med poliser börjar kritisera sina egna kollegor. Lagen är ju bara ungefär två månader gammal. Ändå anmäler man till och med små ord som "maktmissbrukare", vilket ju i många fall kan vara sant. Om en polis beter sig illa eller gör ett dåligt jobb (vilket inte är ovanligt) får man alltså inte säga saker som: "Jag tycker att du gör ett inkompetent jobb och är en vidrig maktmissbrukare." Då riskerar man åtal enligt den nya lagen och kan tvingas betala skadestånd till polisen. Det här är en allvarlig inskränkning av yttrandefriheten. Vad du själv tror eller inte tror är ointressant, eftersom du inte har kompetens att göra kvalificerade bedömningar i frågan. Samt att du bevisligen har fel.
Citat:
Publicerad 24 augusti 2025
Totalt 301 polisanmälningar har gjorts sedan lagen om förolämpning mot tjänsteman trädde i kraft den 2 juli i år
Redan då hade det kommit in omkring 300 anmälningar, nu ligger siffran sannolikt på över tusen.
Artikel som bara är några timmar gammal:
Citat:
Poliser kritiska mot att kollegor anmäler småstrunt
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...aler-smastrunt
Citat:
Exempelvis viskas det att flera poliser är förbannade på kollegor som anmäler minsta oförskämdhet.
De tycker att känsligheten närmast är pinsam och att lagen används till trams i stället för att komma åt förtäckta och systematiska hot
Citat:
Den första domen med den nya lagen meddelades 4 september av Göteborgs tingsrätt. En man som kallat en kvinnlig polis för ”hora” dömdes till dagsböter och 10 000 kronor i skadestånd.

Onekligen ett hyfsat ekonomiskt plåster på såren för den utsatta.
Citat:
Nolltolerans mot oförskämdheter hör inte hemma i en stat som menar allvar med begrepp som yttrandefrihet.

Citat:
Bra att poliser inte behöver stå ut med precis vad som helst.
Men de står inte ut med vad som helst och det har de aldrig heller gjort. Hot mot tjänsteman eller förargelseväckande beteende räcker mer än väl. Tro inte att alla poliser är ödmjuka, säger man fel sak till fel polis kan man snabbt få stora problem. Du saknar erfarenhet och bör vara försiktig med att uttala dig i saken. Har du ens läst tråden?
Citat:
Hänger inte polisen och staten med, till viss del, i utvecklingen, t.ex. chat control, så blir det ju enkelt för grovt kriminella att göra nästan vad som helst. Rekrytering av barn och ungdomar till gäng exempelvis, synnerligen grova narkotikabrott, m.m.
Nej, det är inte "enkelt" för grovt kriminella att göra nästan vad som helst utan chat control eller andra totalitära lagar. Kort sagt: du är en idiot.
Citera
2025-09-18, 12:14
Medlem
Trump betecknar Antifa som terrororganisation
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1403533
Som jag nämnt tidigare i tråden har föreningsfriheten ändrats genom en grundlagsändring
Citat:
24 § Mötesfriheten och demonstrationsfriheten får begränsas av hänsyn till ordning och säkerhet vid sammankomsten eller demonstrationen eller till trafiken. I övrigt får dessa friheter begränsas endast av hänsyn till rikets säkerhet eller för att motverka farsot.

[S2]Föreningsfriheten får begränsas endast när det gäller sammanslutningar vilkas verksamhet är av militär eller liknande natur eller innebär förföljelse av en folkgrupp på grund av etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande. Lag (2010:1408).
Hur stora problem har Sverige med terrororganisationer? Hur ofta har denna lag faktiskt hindrat sådana organisationer? Självklart var det uppenbart för alla med fler än 2 hjärnceller att detta bara var ett första steg, nu utreds möjligheten att även kriminella gäng ska kunna förbjudas.

Kriminalisering av deltagande i kriminella sammanslutningar
Citat:
Utredaren ska
analysera den grundlagsändring som 2023 års fri- och rättighetskommitté föreslagit,
överväga och, oavsett ställningstagande i sak, lämna förslag som innebär att det införs ett särskilt straffansvar för deltagande i, och samröre med, en kriminell sammanslutning, och
lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget ska redovisas senast den 13 februari 2026.
Bakgrund och behovet av en utredning
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...minella_hdb128
Detta låter givetvis jättebra för AI-botar, betalda desinformationstroll samt indoktrinerade idioter. Men alla som värnar om grundläggande mänskliga rättigheter och yttrandefriheten, något som Flashback en gång var symbol för, innan plattformen infiltrerades av propaganda, inser att detta riskerar att missbrukas och bana väg för en totalitär regim.

Vad räknas egentligen som en terrorgrupp, och hur många tror ni aktivt finansierar sådana? Varför heter lagen egentligen "lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism"? Det är förstås ett sätt att skrämma och hjärntvätta folket. Varför tror ni annars man sätter ihop dessa två begrepp i samma lag.

Jag personligen hatar rasism, så följande förslag är ganska roande för mig. Samtidigt, eftersom jag värnar om grundläggande yttrandefrihet, är jag självklart emot detta förslag. Så nu ska jag verkligen skrämma upp de flesta Flashback användarna, kanske ni då slutar fokusera på invandrare och istället riktar uppmärksamheten mot de verkliga fienderna:
Citat:
Möjligheten att inskränka föreningsfriheten i förhållande till sammanslutningar som ägnar sig åt terrorism har använts vid införandet av ett särskilt straffansvar för deltagande i en terroristorganisation (prop. 2022/23:73). En parlamentariskt sammansatt kommitté har vidare övervägt om det bör införas ett förbud mot rasistiska organisationer och föreslagit att det ska vara straffbart att under vissa förutsättningar delta i eller stödja en rasistisk organisations verksamhet (SOU 2021:27).
Frågan är nu vilka som i framtiden kan komma att klassas som terrorgrupper. Tror ni att lagen enbart riktar sig mot Al-Qaida? Det är fullt möjligt att även grupper som protesterar mot exempelvis coronakarantäner kan hamna under samma definition. Eller den nya lagen som snart kommer:

Kriminalisering av deltagande i kriminella sammanslutningar

Kommer lagen bara att påverka grupper som Foxtrot och Hells Angels? Hur bedöms egentligen deltagande i en organisation? Kan lagen komma att eskalera, vilket verkar vara normen? Vilka grupper kan klassas som kriminella framöver? Antifa, Ung Vänster, Moderata ungdomsförbundet, Sverigedemokraterna eller till och med Svenska Jägareförbundet?
Citera
2025-09-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Nej, jag tycker inte det. Sverige styrs av tokstollar till politiker som inte förstår vad som är rätt och riktigt.
De är bara idioter som gör precis som de blir tillsagda. Ta bara någon som Uffe, ska den karln leda ett helt land? Det är uppenbart att han inte kan ha tagit sig till makten på egen hand. Det finns mycket smartare och mer listiga individer som hade kunnat ta den platsen. Han är bara en marionett, liksom resten av pajaserna.

Citat:
Någon verklig opposition för frihet finns inte heller, den opposition som finns driver i stället på för ännu mer polisstat och skyller allt på att invandrarna är dumma.
Exakt. Mycket av problemen beror visserligen på faktiska “misstag”, eller problem som själva skapats, som till exempel polisens omorganisation och liknande, med syftet att skapa oreda och kaos. Men en stor del handlar också om ren propaganda och hjärntvätt. Det är mycket aktivt på bland annat Flashback, och efter några år blir vanliga människor såklart påverkade, de börjar själva tänka i samma banor och sprida propagandan vidare. Det är en tydlig "divide and conquer" teknik som används, att helt enkelt polarisera befolkningen. Samtidigt används "problem-reaction-solution". Om man vill genomföra åtgärd X, men folk inte skulle acceptera den direkt, skapar man först ett problem. Reaktionen på problemet gör sedan åtgärden rimlig och lättare att få igenom.

Det är faktiskt helt galet att inte fler engagerar sig i kanske den viktigaste frågan någonsin: människors frihet. Att ingen form av motståndsrörelse mot förtrycket ännu har bildats är lika häpnadsväckande, och snart lär det väl till och med bli olagligt att göra det med..
Citera
2025-09-18, 15:44
Medlem
Citat:
Som jag nämnt tidigare i tråden har föreningsfriheten ändrats genom en grundlagsändring
Jag var lite för snabb och råkade citera den gamla lagen, som ju borde fungera alldeles utmärkt redan? Här är både den gamla och den nya lagen:
Citat:
[S2]Föreningsfriheten får begränsas endast när det gäller sammanslutningar vilkas verksamhet är av militär eller liknande natur eller innebär förföljelse av en folkgrupp på grund av etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande. Lag (2010:1408).

Citat:
Föreningsfriheten får begränsas endast när det gäller sammanslutningar som ägnar sig åt eller understöder terrorism eller vilkas verksamhet är av militär eller liknande natur eller innebär förföljelse av en folkgrupp på grund av etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande. Lag (2022:1565).
Det är ju redan olagligt att delta i sammanslutningar av militär eller liknande natur. Varför är det då så viktigt att även införa formuleringen "ägnar sig åt eller understöder terrorism" i grundlagen?”
Citat:
En fråga som kommittén har övervägt är om begreppet ”terrorism” bör användas i grundlagstexten eller om andra ord eller formuleringar bör väljas. Ett grundläggande krav på ett begrepp som införs i regeringsformen bör vara att det har en innebörd som är tydlig och vedertagen samt en betydelse som kan förväntas bestå över en längre tid. Kommittén anser att terrorism har en så etablerad betydelse att ordet bör kunna användas i grundlagen, och då med den innebörden att det avser utförandet av viss allvarlig brottslighet för sådana terroristsyften som anges i bl.a. EU:s terrorismdirektiv och den svenska terroristbrottslagen. När det gäller den närmare innebörden av terrorismbegreppet får frågan om synen på s.k. motståndsrörelser samt intresset av att säkerställa en vid yttrande- och åsiktsfrihet vägas in. Även innehållet i den internationella humanitära rätten kan ha betydelse.

Terroristbrottslag (2022:666)
Citat:
4 § För terroristbrott döms den som begår eller försöker begå ett uppsåtligt brott om
1. gärningen allvarligt kan skada ett land eller en mellanstatlig organisation, och
2. gärningen begås i avsikt att
a) injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en del av en befolkning,

b) otillbörligen tvinga ett offentligt organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller att avstå från att vidta en åtgärd, eller
c) allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i ett land eller i en mellanstatlig organisation.
Ett brott kan alltså klassas som terrorbrott om syftet är att injaga allvarlig fruktan hos befolkningen. Kan "antivaxxers" anses vara terrorister nu?
Citera
2025-09-18, 16:59
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Men det gör de ju inte. Till och med poliser börjar kritisera sina egna kollegor. Lagen är ju bara ungefär två månader gammal. Ändå anmäler man till och med små ord som "maktmissbrukare", vilket ju i många fall kan vara sant. Om en polis beter sig illa eller gör ett dåligt jobb (vilket inte är ovanligt) får man alltså inte säga saker som: "Jag tycker att du gör ett inkompetent jobb och är en vidrig maktmissbrukare." Då riskerar man åtal enligt den nya lagen och kan tvingas betala skadestånd till polisen. Det här är en allvarlig inskränkning av yttrandefriheten. Vad du själv tror eller inte tror är ointressant, eftersom du inte har kompetens att göra kvalificerade bedömningar i frågan. Samt att du bevisligen har fel.

Redan då hade det kommit in omkring 300 anmälningar, nu ligger siffran sannolikt på över tusen.
Artikel som bara är några timmar gammal:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...aler-smastrunt

Men de står inte ut med vad som helst och det har de aldrig heller gjort. Hot mot tjänsteman eller förargelseväckande beteende räcker mer än väl. Tro inte att alla poliser är ödmjuka, säger man fel sak till fel polis kan man snabbt få stora problem. Du saknar erfarenhet och bör vara försiktig med att uttala dig i saken. Har du ens läst tråden?

Nej, det är inte "enkelt" för grovt kriminella att göra nästan vad som helst utan chat control eller andra totalitära lagar. Kort sagt: du är en idiot.
Men det är väl bra att poliser kan och vågar kritisera kollegor? Och som du säger, det är en ny lag. Saker kan ändras. Åklagare kanske lägger ribban högre, för vilka förolämpningar som blir straffbara och inte.

Du har rätt i att jag kanske är naiv och godtrogen. Men det går ju bara att uttala sig utifrån sin egen upplevelse och det man stött på och läst. Går ju inte diskutera något på flashback, och kräva av dom som skriver i en tråd, att dom ska vara experter på området och läst det mesta. Visst, du får gärna kalla mig idiot i denna frågan.

Tycker du själv att det är ok, att helt oinblandade går fram till polisen och kallar dom precis vad som helst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in