• 2
  • 3
2025-09-14, 07:29
Medlem
Kottkompotts avatar
Ja jag finner resonemangen kring det där lite märkligt.

Barn som saknar respekt för en beter sig som de vill, vilket kan vara bråkigt och olydigt.
Barn som känner sig trygg med en sägs kunna vara bråkiga och olydiga just för att de känner att de har känslomässigt utrymme till det.

Så vad i hela friden är det som krävs för att det ska vara annorlunda?

Personligen fick jag inte stryk av vuxna som barn (har dock minne av en enda lavett när jag jävlades med mamma som var ensamstående, deprimerad och ekonomiskt pressad), men jag tänker ibland att jag nog hade behövt mer av det.
Visst blev jag fasthållen ett flertal gånger, men det var ju för att jag var i full färd med att ge mig på någon annan. Hade varit fruktansvärt orättvist mot alla inblandade om jag helt ohämmat hade fått gå bananas. Detta var långt innan lavetten.
Men nu sägs det att man får inte ens hålla fast barn vid övertramp, med hänvisning till att det är kränkande, fysiskt övergrepp och får dem att känna sig svaga.

Liksom, vad gör man då när de ger sig på folk, fä och inredning?
Ringer någon minister och gråter en skvätt?
Senast redigerad av Kottkompott 2025-09-14 kl. 07:38.
Citera
2025-09-14, 11:54
Medlem
Majsmannen2s avatar
Allt bottnar väl i hur mycket uppfostran och uppmärksamhet barnen fått.
Citera
2025-09-14, 22:32
Medlem
Många föräldrar verkar tro att skolan ska uppfostra deras barn. Har sett detta både i fall där barnen har båda föräldrarna och hos ensamstående föräldrar.

Dessutom har många barn (och föräldrar) inte någon respekt för lärare eller rektorer.
När jag gick i skolan stod vi upp när en annan lärare kom in i klassrummet och samma gjorde vi för rektorn som vi hade stor respekt för.

Som någon här skrev, så får barn numera bestämma mycket själva, vilket de kanske inte är mogna för och som ger dem ett stort ego. Sedan är det ju så att man måste platsa i en viss rangordning bland skolkompisar eller dagiskompisar vilket kan skapa kaxiga barn som uppfattas som oförskämda.
Citera
2025-09-14, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darthvader998
Jag har varit engagerad i olika föreningar där vi arrangerar barn aktiviteter. Tänk scouter, olika sporter osv. Jag slås varje gång jag är med på ett möter eller en träning hur olydiga vissa barn är.

Dem kan inte ta ett nej och går många gånger över alla gränser, jag upplever även att många barn som skulle må bättre av mer rörelse och mindre ipad får adhd medecin. Istället för att röra på sig mer.

Vad beror denna utveckling på? Jag är 25 och växte upp under det tidiga 00 talet, det mina päron ock andra vuxna sa betraktade jag som lag. Jag lyssnade helt enkelt. Såklart så fann det en och annan bråkstake men jag uppfattade det ändå som att mina gamla vänner var lydiga.

Så vad har hänt?

Det är sena 80- tidiga 90-talisternas barn du stöter på. Deras föräldrar var värre så utvecklingen har på så sätt gått framåt.
Citera
2025-09-15, 19:49
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darthvader998
Jag har varit engagerad i olika föreningar där vi arrangerar barn aktiviteter. Tänk scouter, olika sporter osv. Jag slås varje gång jag är med på ett möter eller en träning hur olydiga vissa barn är.

Dem kan inte ta ett nej och går många gånger över alla gränser, jag upplever även att många barn som skulle må bättre av mer rörelse och mindre ipad får adhd medecin. Istället för att röra på sig mer.

Vad beror denna utveckling på? Jag är 25 och växte upp under det tidiga 00 talet, det mina päron ock andra vuxna sa betraktade jag som lag. Jag lyssnade helt enkelt. Såklart så fann det en och annan bråkstake men jag uppfattade det ändå som att mina gamla vänner var lydiga.

Så vad har hänt?

För att idag heter det att man "inte vill ta fighten", ungarna får göra som de vill, och blir helt åt helvete.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in