Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative3.0
Det som hänt är att du börjat utvecklas och med det inser du att du var ett konstigt barn.
Alla barn har olika grader av olydnad och det är ett naturligt sett att testa gränser.
Vi var också väldigt olydiga, men man minns det som att vi var så bra så. Minnet funkar så.
Och barn måste ju vara olydiga, man utvecklas så. Men i olika tider har de fått olika behandling när de var olydiga. Jag vet att när jag var barn, fanns det som en slags överhängande fara av att göra fel. Något oklart som kunde hända. Om det var bra eller dåligt vet jag inte. Farsan visste ju att om han var olydig blev det ett rapp.
De gjorde mycket sjukare saker än vi när de var små. De var snälla och lydiga när vuxna var med, men de var annars helt förvildade. Detta på 40-50-talet. Det var mycket hårdare stämning och jag tror det gick ut över barnen och de blev hårda i sin stil med.
Vi gen x, vi var hyfsat snälla, men vi hade väldigt lite kontakt med vuxna och väldigt starka band inom barngruppen. Det sägs att föräldrar idag inte känner sina barn, och ja, det blir på ett visst sätt att lämna bort dem vid 3 års ålder. Då hade vi fortfarande mamma eller dagmamma. Så vi släpptes inte fria direkt, men när mammorna började jobba när barnen började skolan så hade vi superlite vuxenkontakt. Innan var mamman ofta hemma, men de var ju oftast inte med en ute, man var ute själv med andra barn. Så som mammor sitter och vaktar på sina 4-åringar, det fanns inte.
Barnen idag är både omskötta och fick inte göra några saker på egen hand, samtidigt anonyma i fårskocken. Just under sådana förhållanden kan nästan inte vuxna hålla pli, det blir för många barn och till slut är det alltid kaos. Vem ska de ens trotsa mot, vuxna på dagis, föräldrar?
Men som sagt, minne. Folk minns det bra mot det som är dåligt nu. Men. Jag var ungdom på 80-talet och vår skola var rörig olydnad, noll respekt, det var naturligtvis inte ALLA, men en grupp som aldrig lydde, som misshandlade andra elever. Jag minns just dessa ungars totala oräddhet mot lärare. Det där som fanns i andra fanns inte i dem. Och i hälften fanns den bara för de värsta sakerna, småsaker körde de över lärare med hela tiden utan respekt. Jag är idag förvånad över att ingen blev allvarligt skadad av eleverna. Det var sjuka saker som hände, att elever klättrade på skoltaket, att de kastade stolar och bänkar ut genom fönstret eller på andra elever, att de satt i trappan och högg elever som gick förbi med verktyg och pennor.