2025-09-13, 00:43
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
En helt ny ren installation at operativsystemet gör väl alltid att en dator blir och känns piggare? Om det sen är Windows 11 eller Windows 10 som hade tidigare ändrar väl inte den saken?

Så är det, men man kan rensa bort en massa skit manuellt mellan varven så hålls systemet piggt!
Citera
2025-09-13, 09:52
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Ja, fler borde ansluta sig till windows 11 där man tvingas vara inloggad hos windows konstant. Vilken frihet att ha en storebror som loggar allt man gör.

Ignorence is blizz!

Inloggad i windows och Aftonbladet är allt en modern människa behöver.

Konstigt. Jag är inte inloggad i Win11.. jag har en lokal profil på PC'n.

0 problem.
Citera
2025-09-13, 10:03
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Konstigt. Jag är inte inloggad i Win11.. jag har en lokal profil på PC'n.

0 problem.
Kan du läsa? tills du behöver någon av windows app.

MEn ja Bill Gates är allas vän. Har du chippet också.
Citera
2025-09-13, 10:08
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Kan du läsa? tills du behöver någon av windows app.

MEn ja Bill Gates är allas vän. Har du chippet också.

Nej? Jag laddar ner addons och uppdaterar via MS-store utan inloggning?

Men om man ska köpa spel via MS-store då måste man såklart logga in..

Man ska ju få kvitto osv..

Tvivlar på att du slipper logga in på ditt favorit-OS om du ska köpa något via dess affär.

Oavsett vad så BÖR du behöva bekräfta att du är du via E-post eller liknande.

Och, nej.. Bill Gates är inte min vän.
Senast redigerad av Kalaskula544 2025-09-13 kl. 10:11.
Citera
2025-09-13, 10:10
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Nej? Jag laddar ner addons och uppdaterar via MS-store utan inloggning?

Men om man ska köpa spel via MS-store då måste man såklart logga in..

Man ska ju få kvitto osv..

Tvivlar på att du slipper logga in på ditt favorit-OS om du ska köpa något via dess affär.
Så nu har helt plötsligt pudeln en kärna som inte fanns tidigare?
Citera
2025-09-13, 10:16
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Så nu har helt plötsligt pudeln en kärna som inte fanns tidigare?

Kom på i efterhand att man måste bekräfta att jag är jag via en pinkod om jag ska köpa ett spel.

Hur gör du för att slippa bekräfta att du är du om du ska köpa något på din maskin?
Citera
2025-09-13, 10:19
Medlem
FAB-3000s avatar
Har inga som helst problem med min win 10 laptop. Stänger aldrig av den och den hoppar alltid igång när jag lyfter skärmen.
Citera
2025-09-13, 10:42
Medlem
Funderar på att gå över till SteamOS faktiskt. Inget i Windows som egentligen binder mig till just det operativssystemet. Väntar bara på att Valve ska få tummen ur och göra en officiell desktop-version. Alla vill ha det.
Citera
2025-09-13, 11:48
Medlem
Uncorruptables avatar
Sjuk spyware. Det är extrema mängder data som flödar ur windows 11.

De skickar alla data från din dator direkt till m$-högkvarteret. När- du är inloggad, vad du gjort, vilka internetsidor du besökt, och jag tror även bilder från din kamera, även filer från hårddisken tror jag.
Hela tiden.

https://youtu.be/j2TyrLZT0r0?si=BhbiJSv_vLEZIiqf

Man kan som jag gjort via extrema tweaks ta bort 60-90 % av datan som skickas, men även efter detta stänger windows 11 av dina försök till privatliv med tiden.

Vad som väntar :
https://youtu.be/LcafzHL8iBQ?si=Nox99kJSAvGHrsTr
Senast redigerad av Uncorruptable 2025-09-13 kl. 12:16.
Citera
2025-09-13, 19:59
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Funderar på att gå över till SteamOS faktiskt. Inget i Windows som egentligen binder mig till just det operativssystemet. Väntar bara på att Valve ska få tummen ur och göra en officiell desktop-version. Alla vill ha det.

"Alla"? 😅
Citera
2025-09-20, 10:35
Medlem
Starobrnos avatar
Har win10 i mina burkar. Läst lite i PC-tidningen om att byta till 11. Testat om mina datorer kan köra 11 men nej, för gamla. Alternativ som då ligger nära till hands är Linux, testade Linux för ca 20 år sen, det var ganska begränsat då, men saker har hänt, bl a kan jag idag se att ett cad-program som jag använder numera funkar med Linux, bingo. Jag kommer nog installera Linux.
Citera
2025-09-20, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Har win10 i mina burkar. Läst lite i PC-tidningen om att byta till 11. Testat om mina datorer kan köra 11 men nej, för gamla. Alternativ som då ligger nära till hands är Linux, testade Linux för ca 20 år sen, det var ganska begränsat då, men saker har hänt, bl a kan jag idag se att ett cad-program som jag använder numera funkar med Linux, bingo. Jag kommer nog installera Linux.
Det funkar bra att installera Win 11 med Rufus https://rufus.ie/sv/ som går att ställa in så att hårdvaruspecifikationerna skippas, likaså att man måste använda MSkonto och lite annat, tycker man sen att Win 11 inte är som man vill kan man alltid nedgradera genom att installera Win 10 IoT LTSC mha UpDownTool https://teknixstuff.com/Libraries/Projects/UpDownTool/ så har man support till 2032.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in