2025-09-11, 13:58
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ärligt så tror jag att om man klagar på att win10 är långsamt, så blir inte win11 en superdundermedicin mot det. Möjligen linux.

Men jag tror att de flesta som fortfarande kör win10 gör det med avsikt att inte byta. För dem är inköp av maskin och operativsystem något man gör och sen ändrar man inte på det efteråt. Varken utbyte av någon hårdvara eller av operativsystemet.

Så win10 lär finnas kvar till hårdvaran krackelerar.
Nu är jag väl inte som de flesta. Köpte en burk med Win8, bytte grafikkort två gånger, bytt hårddisk tre gånger, satt i dubbla minnet. Satt in Win10. (grafikkorten byttes för de gick sönder, en gång på garantin och en gång efter)

Min burk är hur bra och snabb som helst, i7, 16ram, SSD. Men den klarar inte Win11. Har inte för avsikt att byta heller. Slutar Bank-ID att fungera så kanske? (har mobilt också, men ett jävla pyssel att skriva på telefon, flyttar, köper och säljer mest varje vecka.

La in Win11 som test med ett hack. Såg inga fördelar med det, tyckte burken blev aningen långsammare. Sedan alla jävla spionprogram Microsoft bakat in! Får väl sitta en halv dag för att försöka stänga av och renska bort skiten. Visst, det finns i Win10 också, men inte lika mycket.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-09-11 kl. 14:05.
Citera
2025-09-11, 14:26
Medlem
KlappMungons avatar
Kör Manjaro XFCE på en lower-high-end laptop och skrattar ihjäl mig åt er stackare som sitter och väntar på att Windows skall få tummen ur röven.
Citera
2025-09-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJunkie
Fler bör komma över till Windows 11 anser jag, det är som natt och dag med windows 10, i och med att 10:an segade ner min dator jätte mycket, Windows 11 gör den snabbare.

Hur ser det ut för ett andra om man jämför både och? Vilken laddar snabbast för er?

Det finns många anledningar att uppgradera, och Windows 11 går bra på äldre datorer bara man aktiverar TPM funktionen.

Min gamla Ivy Bridge klarar av Windows 11 så det går även där att installera.

Vad tycker ni om windows 10 vs windows 11?
Du måste skämta. Windows har inte fungerat som det ska sedan WinXP.
Win11 laddar lika långsamt och är lika uppblåst som Win10, det med linuxkernel aktiverad.
Citera
2025-09-11, 16:56
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Kör Manjaro XFCE på en lower-high-end laptop och skrattar ihjäl mig åt er stackare som sitter och väntar på att Windows skall få tummen ur röven.
Köpte dator med 11. Bestämde mig omgående för att ladda ner linux (mint). Det var ett helvete tills jag insåg att jag hade ytterligare ett micro sd -card på moderkortet.

Jag kommer att sakna att ha bank-id i burken och feppla med den djävla telefonen. Men hellre det än jag loggar in på windows.
Citera
2025-09-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Ja, fler borde ansluta sig till windows 11 där man tvingas vara inloggad hos windows konstant. Vilken frihet att ha en storebror som loggar allt man gör.

Ignorence is blizz!

Inloggad i windows och Aftonbladet är allt en modern människa behöver.

Du behöver inte vara inloggad någonstans, bara köra meds lokalt konto.
Citera
2025-09-11, 21:30
Medlem
Det här kan ni använda er av om ni vill installera WIn 10/11 utan en massa tjaffs.
https://schneegans.de/windows/unattend-generator/

Bara lägga filen i rooten på usbstickan.
Citera
2025-09-11, 22:25
Medlem
Annars går det utmärkt att när man ledsnat på Win 11 använder sig av UpDownTool för att "nedgradera" och köra Windows 10 IoT LTSC (utan det mesta av Microsofts bloat) med support till 2032.
(FB) Använd W10, LTSC, till år 2032.
Citera
2025-09-11, 22:57
Medlem
Det är en vanföreställning att W11 skulle va långsammare än 10
Citera
2025-09-12, 23:31
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nu är jag väl inte som de flesta. Köpte en burk med Win8, bytte grafikkort två gånger, bytt hårddisk tre gånger, satt i dubbla minnet. Satt in Win10. (grafikkorten byttes för de gick sönder, en gång på garantin och en gång efter)

Min burk är hur bra och snabb som helst, i7, 16ram, SSD. Men den klarar inte Win11. Har inte för avsikt att byta heller. Slutar Bank-ID att fungera så kanske? (har mobilt också, men ett jävla pyssel att skriva på telefon, flyttar, köper och säljer mest varje vecka.

La in Win11 som test med ett hack. Såg inga fördelar med det, tyckte burken blev aningen långsammare. Sedan alla jävla spionprogram Microsoft bakat in! Får väl sitta en halv dag för att försöka stänga av och renska bort skiten. Visst, det finns i Win10 också, men inte lika mycket.

Finns nerbantade versioner av 11:an (Lite eller vad de kallas) men vet inte hur de funkar.
Citera
2025-09-12, 23:32
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du måste skämta. Windows har inte fungerat som det ska sedan WinXP.
Win11 laddar lika långsamt och är lika uppblåst som Win10, det med linuxkernel aktiverad.

Kan det vara bra att blanda in Linux med Windows eller vice versa?
Citera
2025-09-13, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Kan det vara bra att blanda in Linux med Windows eller vice versa?

Alla moderna windowsversioner har en linuxkernel i bakgrunden.
Citera
2025-09-13, 00:30
Medlem
En helt ny ren installation at operativsystemet gör väl alltid att en dator blir och känns piggare? Om det sen är Windows 11 eller Windows 10 som hade tidigare ändrar väl inte den saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in