• 7
  • 8
2025-09-30, 00:00
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Finns det enkla program som fixar det, typ "shut up windows"? Inkl. tar bort Copilot och autokopiering av dokument och sånt till molnet som Microsoft verkar trycka på var och varannan månad?
Nä tyvärr, telemetrin går att begränsa till ca 80 % men därefter går inte, det har m$ sett till. Saker du stänger av sätter på sig igen osv.
Citera
2025-09-30, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det gör det och det heter faktiskt Shut Up: https://www.oo-software.com/en/shutup10

Programmet Winaero Tweaker kan hantera en del andra inställningar såsom inaktivera Copliot.

För övrigt, kör man lokalt konto istället för ett Ms dito så slipper man mycket av Windows datainsamlande.

Sök efter Windows debloater och du du hittar en hel del bra grejor och köra med
Citera
2025-10-01, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Nä tyvärr, telemetrin går att begränsa till ca 80 % men därefter går inte, det har m$ sett till. Saker du stänger av sätter på sig igen osv.
Ett tips är att aldrig köra Windows utan filtrering/brandvägg likt Simplewall.

Windows är extremt pratigt även efter att man försökt stänga av "all" telemetri via services, group policies och registry.

Kör även GNU/Linux samt macOS, där båda systemen är knäpptysta jfm Windows.
Citera
2025-10-01, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Windows LTSC + debloater så kommer du otroligt nära ett knäpptyst Windows.
Citera
2025-10-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Ja, fler borde ansluta sig till windows 11 där man tvingas vara inloggad hos windows konstant. Vilken frihet att ha en storebror som loggar allt man gör.

Ignorence is blizz!

Inloggad i windows och Aftonbladet är allt en modern människa behöver.

Du kan ju alltid göra ett lokalt konto och skippa m$ konto
Citera
2025-10-09, 21:03
Medlem
Men har vi några compatibility problems mot windows 10 gällande andra program
På väg från Win 10 enterprise till win 11 enterprise
Citera
2025-10-10, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJunkie
Fler bör komma över till Windows 11 anser jag, det är som natt och dag med windows 10, i och med att 10:an segade ner min dator jätte mycket, Windows 11 gör den snabbare.

Hur ser det ut för ett andra om man jämför både och? Vilken laddar snabbast för er?

Det finns många anledningar att uppgradera, och Windows 11 går bra på äldre datorer bara man aktiverar TPM funktionen.

Min gamla Ivy Bridge klarar av Windows 11 så det går även där att installera.

Vad tycker ni om windows 10 vs windows 11?
Tror du att man kan få uppdateringen gratis om man uppdaterar från Windows 10 till Windows 11 när uppdateringen av Windows 10 upphör den 14 oktober?
Citera
2025-10-10, 18:42
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Tror du att man kan få uppdateringen gratis om man uppdaterar från Windows 10 till Windows 11 när uppdateringen av Windows 10 upphör den 14 oktober?

Uppgraderingen är gratis redan nu och har varit det ända sedan Windows 11 släpptes. Når man inte upp till systemkraven kan man använda Rufus.
Citera
2025-10-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Uppgraderingen är gratis redan nu och har varit det ända sedan Windows 11 släpptes. Når man inte upp till systemkraven kan man använda Rufus.
Upphör det att bli gratis att uppdatera till Windows 11 från och med 14 oktober?
Dvs måste jag göra uppdateringen innan 14 oktober för att få det gratis?
Citera
2025-10-10, 19:07
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Upphör det att bli gratis att uppdatera till Windows 11 från och med 14 oktober?

Nej, eftersom licenserna för Windows 10 och 11 är identiska.
Senast redigerad av Pust 2025-10-10 kl. 19:30.
Citera
2025-10-10, 19:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Det finns inget uttalat datum så veckor, troligen månader gäller.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in