Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-09-03, 15:16
  #1
Medlem
Martijowskijs avatar
Tjaa..

Blev lite nyfiken på det här med att alla mobiler strålar olika mycket, och det har varit ett himla gnäll om det förut. Så nu undrar jag om någon vet var det finns en lista över hur mycket dom nyare mobiltelefonerna strålar? Jag vill minnas att det var ganska stor skillnad på vissa :O

Plix..
Citera
2006-09-03, 16:42
  #2
Medlem
qwertyabc123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martijowskij
Tjaa..

Blev lite nyfiken på det här med att alla mobiler strålar olika mycket, och det har varit ett himla gnäll om det förut. Så nu undrar jag om någon vet var det finns en lista över hur mycket dom nyare mobiltelefonerna strålar? Jag vill minnas att det var ganska stor skillnad på vissa :O

Plix..
Inte särskilt mkt, men spelar ingen vidare stor roll iaf. De elektromagnetiska vågor som mobilerna sänder ut är alldeles för långa för att de ska tex. värma upp hjärnan eller nåt annat kul.
Citera
2006-09-03, 18:40
  #3
Medlem
Kikkomanis avatar
http://www.bfs.de/elektro/oekolabel.html

Sen om du ska bry dig eller inte är upp till dig...
Citera
2006-09-03, 23:33
  #4
Medlem
Den absolut enklaste sättet är dock att googla på "modell + SAR-värde". Många SE-modeller finns inte med i listan som postades, dessutom är tyskar opålitliga.
Citera
2006-09-03, 23:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwertyabc123
Inte särskilt mkt, men spelar ingen vidare stor roll iaf. De elektromagnetiska vågor som mobilerna sänder ut är alldeles för långa för att de ska tex. värma upp hjärnan eller nåt annat kul.

Tvärtom. Det är mikrovågor och SAR-värdet anger hur mycket de värmer upp hjärnan.
Citera
2006-09-04, 15:18
  #6
Medlem
Martijowskijs avatar
Okej tack för svaren, såg en liknande lista för några år sen och då var det stor skillnad mellan vissa modeller.
Citera
2006-09-04, 15:38
  #7
Avstängd
radikal08s avatar
På tal om strålning. Läste ni artikeln på expressen för några månader sen? Angående ett hus i Australien? Skiten hade en antenn på taket, och folk råkade ut för hjärntumörer titt som tätt pga den höga strålningen. Dom stängde hela byggnaden eftersom någon dog (alternativt för många fick hjärnblödningar jävligt fort) eller vad det nu var.

Jag är ingen pålitlig källa för jag kommer inte ihåg exakt vad det var, men ni som läste artikeln kan ju friska upp mitt minne.

Fast den strålningn var ju mycket högre än den som mobilerna avger.
Citera
2006-09-04, 16:46
  #8
Medlem
qwertyabc123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengala
Tvärtom. Det är mikrovågor och SAR-värdet anger hur mycket de värmer upp hjärnan.
Ja, det blev lite fel där. Blev en mening av två . Det skulle stått att de har för lång våglängd för att slita loss elektroner från atomer i huvudet. Effekten är för låg för att värma upp örat/hjärnan/huvudet nämnvärt(max 2watt per kilo är inte mkt).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback