Citat:
Det finns mycket annat han också säger. Försökte hitta ett klipp med Kirk från Riley Gaines podcast (Real America's Voice) från några år tillbaka, men det verkar inte mera finnas online. Hur som helst, hade ingen aning om vem Kirk var (och han framstod som en typisk kristen fundamentalist-idiot), jag var ute efter att kolla upp Gaines (som då började slå igenom). Men jag kommer tydligt ihåg att Kirk verkade full av hat, han verkade upprörd eller ivrig och pratade snabbt och påstod bl.a. att "transgender är grundorsaken till förfallet av den amerikanska mannen" och att "man borde hantera människor som är transgender på samma sätt som på 50- och 60-talet". Dvs. genom att låsa in dem, lobotomera dem och ge dem shockterapi, bl.a..
Och hans "debate me"-ploj är bara ett influencer-trick, ett sätt att enkelt producera innehåll och genom att välja och klippa och klistra fick det honom att se bra ut. Nån egentlig debatt var det aldrig fråga om.
Dessutom har hans budskap och "uppdrag" varierat beroende på hans finansiering, inför valet 2020 och framförallt 2024 så var hans uppdrag att få så många som möjligt att rösta på Trump. Så det är klart att han beter sig "schysstare" mot de unga människor han träffar (annars går de ju och röstar på demokraterna). Men mellan valen, och också i den här turnén (där han blev skjuten på första anhalten), var hans målsättning att öka sin egen MAGA-cred och skaffa sig så många egna MAGA-anhängare som möjligt. Detta för att "tvinga" det republikanska partiet att ställa upp honom som kandidat i ett val så att kom sig in i den riktiga politiken. Och då var hans budskap ett annat, designat att provocera, polarisera och skapa rubriker, och att visa att han var en äkta "MAGA-kämpe".
Jag har en klar bild av vem Kirk var, och jag tror inte för en sekund på den pågående glorifieringen. Jag tror i själva verket att Kirk var en agnostiker, både politiskt och religiöst. Och förhållandevis smart, dessutom. Han spelade medvetet och smart på den spelplan som fanns, och gjorde sig pengar och inflytande på kuppen. Och hans nästa steg i karriären var att försöka fixa en plats som politiker, helst i kongressen. Jag är rätt övertygad om att han inte själv trodde på det han sa. Det är alldeles för mycket all over the place för att komma från en egen djup övertygelse, istället är det typiskt för någon som försöker säga rätt sak vid rätt tillfälle.
Det gör honom inte till en sämre människa, och det skulle sannolikt ha gjort honom till en effektiv republikansk politiker. Men nån republikansk jesus-gestalt var han inte, inte ens nära.